Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur länkar i inlägg öppnas.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-08 12:49

När man klickar på länkar i inlägg öppnas idag ett nytt fönster med länken.

Minst hälften (kanske mer) av alla länkar här på forumet är hänvisningar mellan olika trådar, och då blir det många fönster med 99mac i. Jag tycker det vore bättre om länkar öppnades i det aktiva fönstret istället.

Filosofin att länkar till andra sajter ska öppnas i nya fönster kan jag i vissa fall hålla med om om det vore en kommersiell sajt där man vill behålla besökarna på sidan in i det sista. Så är ju inte fallet med 99mac. Hit kommer vi tillbaka ibland flera gånger om dagen.

Så vad sägs?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-07-08 12:59

Det borde väl inte vara allt för avancerat med en funktion som kollar om länken är "intern" eller om den leder utanför 99mac.com, och om den leder utanför öppnas den i ett nytt fönster...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-08 13:04

Håller med Kalle W.

Dessutom så kör väl 99% av 99mac-besökarna en browser med tab-funktion och är vana att kommando-klicka när man vill öppna fönstret i en ny tab och behålla det gamla fönstret intakt.

  • Avstängd
  • 2003-07-08 13:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Håller med Kalle W.

Håller med Kalle W.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-08 13:15

Exakt. Jag sitter med Linux för det mesta och jag klickar med mittenknappen om jag vill ha ett nytt fönster, i OS X kommandoklickar jag. Att webbapplikationer försöker gissa hur jag vill öppna mina länkar är för det mesta bara irriterande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-08 13:26

Jag kan bara sälla mig till den unisona kritiken av detta! Kommando-klicka finns ju alltid för den som vill öppna i ny tab/fönster, men det finns ingen möjlighet att göra "override" åt andra hållet...

Dessutom rekommenderar W3C att man inte öppnar nya fönster:

Citat:

10.1 Until user agents allow users to turn off spawned windows, do not cause pop-ups or other windows to appear and do not change the current window without informing the user.

For example, in HTML, avoid using a frame whose target is a new window

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-07-08 13:40

Jaha, då är det dags att vara på lite tvärs då...

Jag håller INTE med. Jag är nöjd som det är.

Det här har nämnts förut och jag tycker fortfarande det är enormt störande att det hela tiden ska poppa upp fönster. Jag använder en modern webläsare med tabbar. Jag cmd-klickar nu nästan automatiskt på länkar på 99mac, men det är fortfarande irriterande och väldigt onödigt.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-07-08 14:04

Jag tycker faktiskt att det är bättre med nya fönster....
Ofta när man klickar på en annan länk (som inte tillhör sidan t ex), så stänger man ju den rätt automatiskt när man har läst färdigt (reflex för mig iaf). Då är det jobbigt att råka stänga fönstret man satt och läste på innan också...
2 fönster - 1 = det gamla kvar

Svårtolkat påstående kanske

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 11:47

*bump*

Håller med ovanstående inlägg.. tycker nästan att det blivit fler fönster sedan v4, nu öppnas ju användarnas sidor i egna fönster t.o.m. (iaf. om man klickar på namn under inläggsrubrik i forumdisplay.php)

Hjälp!

Jag håller inte med. Är också nöjd som det är.

Jag går alltid först till förstasidan på 99mac. Finns där inget intressant går jag vidare in på forumet.
Där startar jag med att öppna alla forum jag gillar med nya inlägg i nya fönster.
Därefter tar jag varje fönster jag öppnat i taget och öppnar alla trådar av intresse i nytt fönster, kollar igenom dem. Och tar sedan nästa forum och gör samma sak.

Detta gör jag med 99mac forum fler gånger om dagen. (kanske man ska ringa en doktor, heh )

Så för mig gör det inget att allt öppnas i nya fönster.
Och andra sidan spelar det heller ingen roll då jag av gammal vana alltid högerklickar och öppnar dem i nytt fönster hela tiden.

  • Medlem
  • 2004-06-11 23:46

*bump igen*

Jag har nu irriterat mig tillräckligt på att nyheternas länkar alltid öppnas i ett nytt fönster, speciellt länken till diskussionen som jag vill ha i samma fönster. Om jag skulle vilja öppna den i en ny tab trycker jag bara ner command-knappen.

Låt användaren bestämma om man vill öppna det i ett nytt fönster (command + alt), ny tab (command) eller i det nuvarande fönstret.

För bra argument mot att använda target="_blank" se SimpleBits

1
Bevaka tråden