Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Magine vill förenkla tv och bli din enda tv-leverantör

Tråden skapades och har fått 143 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-03 17:17

Klara i slutet på första kvartalet.... när man redan har prenumererat på HBO och Netflix...

Jag förstår inte poängen helt? IPTV existerar ju redan på marknaden och åtminstone hör i Danmark finns det flera leverantörer som erbjuder tjänsten på både smartphones och plattor. Om det inte är tekniskt revolutionerande eller kan skryta med helt unikt innehåll tror jag inte att det finns plats för dem.

Min personliga inställning till hela grejen är att Live Tv kommer försvinna mer och mer, bortsett från sport och vissa speciella evenemang och VOD-prenumerationer kommer bli det nästa stora fenomenet. Det enda jag ser live numera är sport.

GammelTV kör nästan inget live sedan måååånga år - bara nyheter/debatt, sport och vissa evenemang. Hallåorna rök nyss också.
Det stora och annorlunda med IPTV är start/stop-tiden på barnat material...som man alltså avgör själv.

Ursprungligen av Arcane02:

Min personliga inställning till hela grejen är att Live Tv kommer försvinna mer och mer, bortsett från sport och vissa speciella evenemang och VOD-prenumerationer kommer bli det nästa stora fenomenet. Det enda jag ser live numera är sport.

Ursprungligen av Zimmerman:

GammelTV kör nästan inget live sedan måååånga år - bara nyheter/debatt, sport och vissa evenemang. Hallåorna rök nyss också.
Det stora och annorlunda med IPTV är start/stop-tiden på barnat material...som man alltså avgör själv.

Återigen är du oupplyst. Hallåorna försvann UR BILD. Det är fortfarande live speaker-röst mellan program och så vidare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-06 23:25
Ursprungligen av PeeMaN:

Återigen är du oupplyst. Hallåorna försvann UR BILD. Det är fortfarande live speaker-röst mellan program och så vidare.

Hallåorna sände i realtid tidigare, nu är ljudet inspelat. Så de klarar sej med betydligt färre anställda hallåor nu, de spelar in hela dagens "hallåande" på en kafferast....

Ursprungligen av kenjon:

Hallåorna sände i realtid tidigare, nu är ljudet inspelat. Så de klarar sej med betydligt färre anställda hallåor nu, de spelar in hela dagens "hallåande" på en kafferast....

Så SVT ljuger? Eller har det ändrats efter vad som sades?
Hejdå till hallåorna hos SVT - kultur & nöje | svt.se
Sista hallåan sa hej då till SVT-tittarna | Nöje | Expressen Nöje | Nöjesnyheter Musiknyheter Filmnyheter

Jag vill ha en invite till magine.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-07 00:09
Ursprungligen av keptang:

Det står i den andra länken att de är bandade, men jag visste inte att de skulle gå över till direktsändningar igen. Fel av mej.

Hear hear, on demand för mig annars får det vara. Ser så lite på tv så när jag väl vill se något är det på impuls.

"Med Magine ska det gå att se på tv-sändningar live som på vanlig kabel-tv men även inspelat i "molnet" i efterhand. Inga kablar, inga set-topboxar enligt Erik."

Lycka till säger jag. Hur i helvete ska de då få in det i teven?
Ska man lämna in den så att den "byggs om" då eller?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2012-09-03 19:56
Ursprungligen av PeeMaN:

"Med Magine ska det gå att se på tv-sändningar live som på vanlig kabel-tv men även inspelat i "molnet" i efterhand. Inga kablar, inga set-topboxar enligt Erik."

Lycka till säger jag. Hur i helvete ska de då få in det i teven?
Ska man lämna in den så att den "byggs om" då eller?

Gissningsvis med appar i moderna smart-tv? Och Apple TV, om man tolkar in lite i vad man får svara på när man ansöker om en beta-invite.

Ursprungligen av jonasn:

Gissningsvis med appar i moderna smart-tv? Och Apple TV, om man tolkar in lite i vad man får svara på när man ansöker om en beta-invite.

"inga kablar"?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2012-09-09 01:40
Ursprungligen av PeeMaN:

"inga kablar"?

Fick min beta-invite igår så jag kan meddela att appen kan "skicka" bild till annan internetansluten enhet (dator, platta, Playstation, tv osv) med hjälp av samma metod som svt play remote.

Edit: och den har såklart AirPlay.

Detta känns intressant, skulle gärna vilja prova det.

Alla som verkar negativa till det, poängen är ju att samla alla dessa play-tjänster till en och samma app.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-06 17:21
Ursprungligen av zappee:

Det blir fortfarande kablar! Två andra frågor som man snabbt ställer sig är:
1. Kommer vi kunna se i HD?
2. Hur blir det med DD/DTS?

Kom även ihåg att i DAGSLÄGET krävs det en jailbreakad ATV för att kunna använda något annat än det Apple vill att man ska ha i lådan.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-06 21:55
Ursprungligen av PeeMaN:

Det blir fortfarande kablar! Två andra frågor som man snabbt ställer sig är:
1. Kommer vi kunna se i HD?
2. Hur blir det med DD/DTS?

Kom även ihåg att i DAGSLÄGET krävs det en jailbreakad ATV för att kunna använda något annat än det Apple vill att man ska ha i lådan.

Nyckelordet är BETA.

Ursprungligen av zappee:

Nyckelordet är BETA.

Jag tror fortfarande på kablar i fullversionen.

Ursprungligen av zappee:

Demot var mycket imponerande så långt. Det betyder att det faktiskt finns något konkret redan nu. Väldigt smidigt att plocka upp ett program, spola tillbaka lite och titta. Sen återstår det att se hur de löser att få in det i vanliga tv-apparater överallt i huset utan boxar osv.

Men framförallt återstår frågan vad som är svårast i detta fall: tekniken eller avtal.

Ursprungligen av Adrian B:

Demot var mycket imponerande så långt. Det betyder att det faktiskt finns något konkret redan nu. Väldigt smidigt att plocka upp ett program, spola tillbaka lite och titta. Sen återstår det att se hur de löser att få in det i vanliga tv-apparater överallt i huset utan boxar osv.

Men framförallt återstår frågan vad som är svårast i detta fall: tekniken eller avtal.

Avtal tror jag. Det jag tycker är ytterst märkligt är att inga kanaler gått samman för att göra en gemensam plattform att distribuera sina kanaler på. Magine blir ju egentligen bara en mellanhand som drar in pengar liksom.... Skall bli intressant att se vart det här tar vägen.

Ursprungligen av PeeMaN:

Avtal tror jag. Det jag tycker är ytterst märkligt är att inga kanaler gått samman för att göra en gemensam plattform att distribuera sina kanaler på. Magine blir ju egentligen bara en mellanhand som drar in pengar liksom.... Skall bli intressant att se vart det här tar vägen.

Mm, jag lutar också åt avtal. Uppenbarligen är det just avtal som gör att Apple inte kan få till sin digitalbox så som dom vill ha den.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-06 23:44
Ursprungligen av Adrian B:

Mm, jag lutar också åt avtal. Uppenbarligen är det just avtal som gör att Apple inte kan få till sin digitalbox så som dom vill ha den.

Tydligen har de ju redan avtal att sända de svenska kanalerna.

Ursprungligen av zappee:

Tydligen har de ju redan avtal att sända de svenska kanalerna.

Du menar för att det fanns med i demot?

Jag är osäker på hur långt man ska dra slutsatser av det. De kan ju ha byggt tekniken (utan att fråga om lov) för att visa den och sen fixa avtal, eller så kanske de bara har avtal för att visa det i väldigt begränsad skala. Därifrån till att få spela upp det på alla tänkbara prylar är nog en lång väg.

Eller så är det bara jag som är överdrivet skeptisk...

Ursprungligen av zappee:

Tydligen har de ju redan avtal att sända de svenska kanalerna.

Inte alls säkert. Det är en stängd beta. Spotify hade sjukt mycket mer musik i sin beta än i första skarpa versionen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-07 08:07
Ursprungligen av PeeMaN:

Inte alls säkert. Det är en stängd beta. Spotify hade sjukt mycket mer musik i sin beta än i första skarpa versionen.

Absolut, allt på Spotify var piratkopierat i betan.
Men att "sno" livetv känns inte lika lätt?

Ursprungligen av zappee:

Absolut, allt på Spotify var piratkopierat i betan.
Men att "sno" livetv känns inte lika lätt?

Plöjer man ner pengar finns det alltid sätt, men jag håller med dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-08 08:23

Klart imponerande. Det där är en lösning som jag gärna skulle ha.

Men avtalsbiten kommer inte bli enkel, hur ska de lyckas förhandla fram avtal med alla kanaler och ha ett så lågt pris som nämns. Lyckas de med det så kommer kabel-tv-bolagen tappa alla sina kunder. Inte mig emot, jag skulle gladeligen säga upp mitt avtal med Comhem och få en modern tjänst för tv-tittande.

  • Medlem
  • 2012-09-06 20:40

Om de dessutom lyckas med att synka ljud och bild helt så blir det fantastiskt.

Frågan är om innehållsleverantörerna vill vara med hela vägen :-D.

Efter att ha sett demo-filmen så är jag faktiskt lite imponerad, skulle man på detta kunna gå in och se tex alla avsnitt av ett specifikt program så som i alla play-appar så hoppar jag på tåget alla dagar i veckan.

Bevaka tråden