Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tillbakablick på Apples datorer

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-31 18:15

Vilken nostalgi! Jag har nog haft alla dessa utom G3-AIO.

Intressant tillbakablick, men på den tiden var jag antingen knappt påtänkt, Amigaanvändare eller PC-tönt.

Nostalgisk blir jag först när vi kommer till bytet till Intel, nog för att jag länge suktade efter en PowerBook 12"...

Kul med "G3-AIO". Som en vidrig "the missing link" mellan de två epokerna. Har Ive formgivit den? Den måste hemsöka honom om nätterna i så fall.

Alltid trevligt med nostalgi, har haft de flesta av dessa eller dess nära släktingar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 18:53

Underbar läsning, det väcker känslor när jag ser Pismo, det var stil på den datorn

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-31 19:01

Mumma.

Efter att ha jobbat med Agfas CompuGraphic sadlade jag om till Apple ıı FX.
Dator + fet s/v skärm gick loss på typ 80 papp, men så hade man 2 MB internminne också. Fint skulle det vara.

Ja, jag är en fossil.

Känner igen alla utom G3-AIO'n. Den har jag nog aldrig sett förr. Pismon som visas är den som också kom att kallas Bronze-keyboard, det var ngt speciellt med den jämfört med den vanliga m svarta tangenter men jag minns inte riktigt vad. Pismon är än idag en dröm att få tag på o pilla med. Fw400 = mumma

SE/30'n var min första Mac o jag har den kvar ännu

Ja, G3 AIO var speciell på många sätt. Ett monster i storlek och vikt och med bara 3/4 av ett år på marknaden undrar jag om det inte är den mest kortlivade Macen någonsin. Håller verkligen med om att den var en övergång mellan två epoker. G3 AIO Representerar det gamla Apple och iMacen som kom i augusti samma år var den första verkligen frukten av Steve Jobs återkomst, och starten på det Apple vi känner idag.

G3 AIO kom aldrig till Sverige så det är en av förklaringar till att många inte sett den alls. Men vår alla Martin Björnström sålde den faktiskt i Sverige 1998. Till Apples förtret eftersom det var en gråimport, något som han berättar om i den är tråden från 2003.

En av dessa från Martin testades i svenska MacWorld nr 7 1998 av Thomas Ytterberg enligt hans lista på tester.

Har fortfarande kvar min PowerBook Duo 230 med Minidock. Oerhörd smidig lösning för sin tid. Den fungerar fortfarande fast bara med nätadaptern inkopplad. Upphottad med 12 Mb minne! (till salu)

På universitetet i Umeå hade de den stora dockningsstationen där man tryckte in hela datorn. Alla på kursen fick låna hem en egen Duo och i kurslokalerna fanns det dockningsstationer och maffiga skärmar. Jag var oerhört imponerad. I Uppsala fanns det en elektrisk skrivmaskin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-01 08:46

intressant artikel, det framgår med tydlighet när man tittar på modellerna att apple alltid försökt gå sin egen väg...

Jag tycker faktiskt inte G3 AIO ser SÅ fruktansvärt ful ut. Tycker man ser rätt tydligt att det från den gamla Apple-tiden. Noterar även att det finns TVÅ headset-uttag på framsidan. Kunde man styra volymen på de separat? Eller var man tvungen att samsas om volymen?

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tycker faktiskt inte G3 AIO ser SÅ fruktansvärt ful ut. Tycker man ser rätt tydligt att det från den gamla Apple-tiden. Noterar även att det finns TVÅ headset-uttag på framsidan. Kunde man styra volymen på de separat? Eller var man tvungen att samsas om volymen?

Bra observerat. Jag får för mig att det var något med att man skulle kunna sitta två stycken framför den samtidigt, inte minst i skolor, men jag kan vara helt ute och cykla. Ingen aning om volymjusteringen dock.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-01 15:42

Det intressanta med LC var att den saknade skruvar inne i datorlådan och endast hade en skruv på baksidan för att låsa ihop lock med bottenlåda. Allt övrigt inuti satt fast med platshakar/snäpphakar.

Ursprungligen av frazze:

Det intressanta med LC var att den saknade skruvar inne i datorlådan och endast hade en skruv på baksidan för att låsa ihop lock med bottenlåda. Allt övrigt inuti satt fast med platshakar/snäpphakar.

Ja, LC475 var min första egna dator och det var lite magiskt att lyfta på det där två hakarna på baksidan och öppna och se hela innandömet på en gång.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, LC475 var min första egna dator och det var lite magiskt att lyfta på det där två hakarna på baksidan och öppna och se hela innandömet på en gång.

Känns igen. Jag uppgraderade min till 12 MB RAM. Det kostade nästan 4000 kr.

Ursprungligen av frazze:

Det intressanta med LC var att den saknade skruvar inne i datorlådan och endast hade en skruv på baksidan för att låsa ihop lock med bottenlåda. Allt övrigt inuti satt fast med platshakar/snäpphakar.

Och skruven på baksidan kunde man kasta efter första gången man skruvat ur den. Behövdes helt enkelt inte då snäppfästena klarade jobbet galant på egen hand.

Senast redigerat 2012-09-01 18:31
  • Medlem
  • 2012-09-01 15:44

iBook G3:an är nog den bästa datorn jag haft. Det var synd att jag gjorde av med den. Jag hade den till allt, överallt. Man kunde använda den hela dagen på ett knäpptyst bibliotek utan att störa bänkgrannen annat än när man sparade i Word då det plingade till av någon anledning (men det gick att få tyst på har jag för mig?). Kan förstå artikelförfattaren som helt gick över till bärbart efter den maskinen.

Ursprungligen av Giggs:

iBook G3:an är nog den bästa datorn jag haft. Det var synd att jag gjorde av med den. Jag hade den till allt, överallt. Man kunde använda den hela dagen på ett knäpptyst bibliotek utan att störa bänkgrannen annat än när man sparade i Word då det plingade till av någon anledning (men det gick att få tyst på har jag för mig?). Kan förstå artikelförfattaren som helt gick över till bärbart efter den maskinen.

Ja, den datorn mer än någon annan har en speciell plats i mitt hjärta. Det var magi att ha allting med sig över allt, efter att ha suktat efter PowerBook i flera år utan att ha råd.

Jag tar upp det lite i artikeln, det här med att den var bra prissatt. Faktum var att iBook G3 var datorn som fick min (då blivande) fru att byta till Mac. Hon kunde inte hitta en enda bärbar PC i motsvarande storlek till samma pris. Alla billiga PC-datorer var stora klumpiga saker på minst 3 kg (och fula som stryk därtill). Det fanns små nätta PC-datorer (tror VAIO fanns redan då), men de kostade i klass med PowerBook minst.

Jösses vilken nostalgitripp:)
G3 AIO var ju dock inte först med allt i ett - föregångaren LC 520 kom redan 1993 och efterföljdes av PoweMac 5000-serien, 1995, som ju såldes i Sverige.
/m

Ursprungligen av martinator:

Jösses vilken nostalgitripp:)
G3 AIO var ju dock inte först med allt i ett - föregångaren LC 520 kom redan 1993 och efterföljdes av PoweMac 5000-serien, 1995, som ju såldes i Sverige.

Näe, först var den absolut inte, den ursprunliga Macen från 1984 hade också allt-i-ett

1
Bevaka tråden