Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HBO satsar på den nordiska marknaden

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2012-09-03 14:02

Verkligen efterlängtat att få tillgång till serierna i samband med att de visas i USA. Önskar dock att TV-kanalerna kunde sätta sig ner och plocka fram en gemensam produkt. Att betala 100 kr i månaden för HBO, ABC, CBS, NBC, The CW, Fox, etc gör att det ganska fort blir dyra pengar. Vill man sedan ha tillgång till svenska och engelska kanaler såsom BBC och Viasat så blir det ohållbart för många hem.

Visst, det är inte någons rättighet att få tillgång till allt och det ger absolut inte någon rättigheten att ladda ner illegalt p.g.a. att man tycker det är dyrt. Däremot så vore det uppskattat av många tittare och kanske skulle det löna sig ekonomiskt? Risken är dock att man följer La Ligas modell där de stora nätverken får majoriteten av inkomsterna.

Ursprungligen av ducedo:

Verkligen efterlängtat att få tillgång till serierna i samband med att de visas i USA. Önskar dock att TV-kanalerna kunde sätta sig ner och plocka fram en gemensam produkt. Att betala 100 kr i månaden för HBO, ABC, CBS, NBC, The CW, Fox, etc gör att det ganska fort blir dyra pengar. Vill man sedan ha tillgång till svenska och engelska kanaler såsom BBC och Viasat så blir det ohållbart för många hem.

Den nya svenska tjänsten Magine som blev känd idag försöker göra den grejen... skriver en sak om det just nu. Men de är långt ifrån någon färdig produkt ännu och dom måste ha med sig avtal med innehållsleverantörer och tv-kanaler så jag skulle inte ropa hej ännu.

HBO har hittills varit extremt måna om att hålla på sitt innehåll för att locka kunder till sitt traditionella kabelnät i USA, istället för att samarbeta med andra eller erbjuda enbart digital lösningar. Uppropet "Take My Money, HBO!" fick nobben till exempel.

Här är mera om Magine.

(Och välkommen till 99tv )

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-03 17:16

99tv??? Ska ni börja streama?

Ursprungligen av kenjon:

99tv??? Ska ni börja streama?

Ha ha, näe, det vore något va? Jag bara syftade på att vi haft rätt mycket tv-relaterade nyheter på sistone.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-03 18:51

I princip alla serier jag sett senaste åren har varit från HBO, så för mig är det en efterlängtad och prisvärd nyhet. Hade varit ännu bättre med åtkomst direkt från Apple tv, men iOS-app och AirPlay duger lika bra.

Ursprungligen av ibish:

I princip alla serier jag sett senaste åren har varit från HBO, så för mig är det en efterlängtad och prisvärd nyhet. Hade varit ännu bättre med åtkomst direkt från Apple tv, men iOS-app och AirPlay duger lika bra.

Jag antar att så länge satsningen är specifik för Norden så lär vi inte se någon HBO-app i Apple TV. För i USA verkar de hålla kvar i sitt gamla kabel-tv-nät med näbbar och klor. Annars vore det ett ett klockrent tillägg i Apple TV.

Utan att dra liknelsen alltför långt kan jag ibland känna att HBO är motsvarigheten till Mac inom tv-världen... de vågar satsa på dyra saker som andas kvalité

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 07:25
Ursprungligen av Adrian B:

Jag antar att så länge satsningen är specifik för Norden så lär vi inte se någon HBO-app i Apple TV. För i USA verkar de hålla kvar i sitt gamla kabel-tv-nät med näbbar och klor. Annars vore det ett ett klockrent tillägg i Apple TV.

Utan att dra liknelsen alltför långt kan jag ibland känna att HBO är motsvarigheten till Mac inom tv-världen... de vågar satsa på dyra saker som andas kvalité

Synd om den inte funkar med ATV. Ang HBO och liknelsen med Apple är jag benägen att hålla med.

Men med en iPhone, iPod touch eller iPad med tillhörande app och AirPlay så borde det ju funka klockrent med en Apple TV. Tror det är få som enbart har ATV.

Det är nog inte någon större chans att HBO kommer direkt i ATV om inte Apple öppnar en app store. Visserligen finns ju chansen att tjänster som Now TV och HBO Nordic kan få Apple på andra tankar, speciellt om de blir populära.

Faran är väl att HBO behåller sin Airplay fientlighet även i Norden och spolierar festen.

Ursprungligen av Arcane02:

Det är nog inte någon större chans att HBO kommer direkt i ATV om inte Apple öppnar en app store. Visserligen finns ju chansen att tjänster som Now TV och HBO Nordic kan få Apple på andra tankar, speciellt om de blir populära.

Faran är väl att HBO behåller sin Airplay fientlighet även i Norden och spolierar festen.

Apple har ju släppt in Netflix i AppleTV borde inte HBO ha samma möjlighet?

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Apple har ju släppt in Netflix i AppleTV borde inte HBO ha samma möjlighet?

Nja, det är ju ganska annorlunda. För det första är Nerflix fritt tillgängligt i USA, Apples huvudmarknad, medan HBO (Go) bara är tillgängligt för folk med kabel-tv-abonemang. Om Apple verkligen trycker på för cord cutting och VOD som nästa steg i TV-utvecklingen har de ju inget intresse av att stötta kabel-tv-bolagen. Dessutom kan man ju bara se hur lång tid det tog för Hulu att komma in i värmen, något som troligen beror på att Apple hellre vill sälja film, men framförallt serier genom iTunes. Således tror jag inte att de aktivt kommer stötta en leverantör på en så liten marknad som Norden. Enda chansen är att de börjar ta Apple TV seriöst och öppnar upp för appar. Alternativt att de börjar se lokala potential och öppnar för ex. Now Tv i England och HBO i Norden men det är inte särskilt troligt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-18 20:26

79:- i månaden blir priset enligt HBO Nordic. Det som ingår är tv-kanalen + biblioteket med gamla serier.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-18 22:07

Lite i mesta laget. 59 kr så hade jag hoppat på direkt.

Ursprungligen av kenjon:

Lite i mesta laget. 59 kr så hade jag hoppat på direkt.

Så 79 kr är i din mening alldeles för dyrt? Du måste skoja.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-19 13:20
Ursprungligen av maskh:

Så 79 kr är i din mening alldeles för dyrt? Du måste skoja.

Jag tycker också det är alldeles för dyrt. Det av den enkla anledningen att det i min värld då krävs att man följer ett antal serier som de sänder för att det ska vara värt det. Jag har tittat på deras site och sett vilka serier de sänder och det är ENDAST Game of Thrones som är aktuellt för min del.

Alltså, alldeles för dyrt med 79 kr i månaden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-20 14:25
Ursprungligen av maskh:

Så 79 kr är i din mening alldeles för dyrt? Du måste skoja.

Nej, varför det? Bara för att jag inte håller med dej?
Det blir troligen HBO, NetFlix plus TVlicens och ev kortavgift för de "andra" kanalerna (typ Boxer, SatellitTV eller vad man nu har).
Så att betala 79 kr varje månad enbart för HBO tycker jag är lite för dyrt. Men det är ju bara min åsikt.

Klockrent pris! Jag är på..

  • Medlem
  • 2012-09-19 10:48

Riktigt trevligt! Mindre än en månad kvar får man hoppas.

Ja, jag kommer i alla fall att prova på. Har inte mycket tid för TV överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-19 13:27

Är det någon som vet hur mycket av HBO:s utbud som kommer att finnas tillgängligt?

Kollar man på hbo.com så finns det många serier och de sänder även film, dokumentärer och sport. Men jag antar att inte allt kommer vara tillgängligt.

Om alla serier som finns på deras hemsida blir tillgängliga hoppar jag på direkt eftersom jag följer ett flertal av dem.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-19 14:06
Ursprungligen av stile:

Är det någon som vet hur mycket av HBO:s utbud som kommer att finnas tillgängligt?

Kollar man på hbo.com så finns det många serier och de sänder även film, dokumentärer och sport. Men jag antar att inte allt kommer vara tillgängligt.

Om alla serier som finns på deras hemsida blir tillgängliga hoppar jag på direkt eftersom jag följer ett flertal av dem.

Från deras Facebook-sida:
"Vår prenumeration kommer att kosta 79 kr/mån. Då får du tillgång till vår linjära TV kanal samt hela vårt streaming bibliotek av nya och gamla serier."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-19 16:11
Ursprungligen av joakimo:

Från deras Facebook-sida:
"Vår prenumeration kommer att kosta 79 kr/mån. Då får du tillgång till vår linjära TV kanal samt hela vårt streaming bibliotek av nya och gamla serier."

Tack. Det ser onekligen riktigt bra ut tycker jag.

HBO har även en nordisk webbplats, det är bara en startsida nu men den kommer nog igång i samband med att tjänsten lanseras.

Edit: På den nordiska sidan står också att man kan se avsnitten direkt efter premiären i USA, det tolkar jag som någon timme? Det har tidigare nämnts en dag men det verkar som att det går snabbare än så.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-19 16:53
Ursprungligen av stile:

Tack. Det ser onekligen riktigt bra ut tycker jag.

HBO har även en nordisk webbplats, det är bara en startsida nu men den kommer nog igång i samband med att tjänsten lanseras.

Edit: På den nordiska sidan står också att man kan se avsnitten direkt efter premiären i USA, det tolkar jag som någon timme? Det har tidigare nämnts en dag men det verkar som att det går snabbare än så.

Hur det än är så är det väl inte ett direkt bekymmer, eller hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-19 17:00
Ursprungligen av zinned:

Hur det än är så är det väl inte ett direkt bekymmer, eller hur?

Sant, för min del är jag nöjd med att det kommer bli tillgängligt

Ursprungligen av stile:

Tack. Det ser onekligen riktigt bra ut tycker jag.

HBO har även en nordisk webbplats, det är bara en startsida nu men den kommer nog igång i samband med att tjänsten lanseras.

Edit: På den nordiska sidan står också att man kan se avsnitten direkt efter premiären i USA, det tolkar jag som någon timme? Det har tidigare nämnts en dag men det verkar som att det går snabbare än så.

På Twitter har de tidigare svarat att det kommer textat några timmar efter amerikansk sändning. Blir så jäkla bra.

1
Bevaka tråden