Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felsökning "medan ni väntar"? (MacBook pro 17' med död skärm)

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 08:38

Min två år gamla (Mid 2010) 17' MacBook sprakade plötsligt till och så dog skärmen.
Datorn fungerar felfritt med extern skärm.
Jag kollade med ett par verkstäder som båda två ville ta in datorn i flera dagar, och pratade om att beställa ny skärm (vilket jag antar kostar hur mycket som helst). Problemet är att jag tror att det med lite tur är en mindre skada än att hela skärmen behöver bytas, och dels har jag mycket svårt att vara ifrån min dator :'(.
Nu till frågan: Vet ni om det finns någon verkstad i Stockholm som kan felsöka datorn medan jag väntar så att jag kan få en diagnos utan att behöva vara ifrån den i onödan?

Ursprungligen av lingla:

Min två år gamla (Mid 2010) 17' MacBook sprakade plötsligt till och så dog skärmen.
Datorn fungerar felfritt med extern skärm.
Jag kollade med ett par verkstäder som båda två ville ta in datorn i flera dagar, och pratade om att beställa ny skärm (vilket jag antar kostar hur mycket som helst). Problemet är att jag tror att det med lite tur är en mindre skada än att hela skärmen behöver bytas, och dels har jag mycket svårt att vara ifrån min dator :'(.
Nu till frågan: Vet ni om det finns någon verkstad i Stockholm som kan felsöka datorn medan jag väntar så att jag kan få en diagnos utan att behöva vara ifrån den i onödan?

Det lär nog bli svårt. Jag använder MacSupport och när min MBP rasade häromveckan var det 4 dagars kö till verkstaden + 2 dagars väntan på nästa transport till verkstaden innan de lyfter på locket och kollar. Jag betalade en akutavgift på 600:- för att de skulle buda iväg datorn på studs och ta itu med den genast. Sen får man alltid räkna med 1 dag för att reservdelar ska anlända. Jag kan inte tänka mig att de har mindre att göra på Apple-verkstäderna i Sthlm än i Malmö/Lund.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 09:22

Följdfråga: Tror ni att det är en rimlig gissning att man inte behöver byta hela skärmen?
Om man behöver byta hela skärmen, vad är det då rimligt att det kommer att kosta?
Skulle ni ha lämnat in den - eller acceptera att det nu är en stationär dator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 14:12

Kontakta Lan-Master på Rörstrandsgatan 37 i Stockholm för din fråga. Contact - Stockholm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-29 11:08

Macsupport säger sig vara säkra på att hela displayen behöver bytas "det finns inga lösa delar i den."
Men på frågan vad det kommer att kosta svarar han:
"Kostnadsförslag är en tjänst vi utför. För kostnadsförslag debiteras 560:- (exkl. moms)"

Trams. Det var det löjligaste jag hört talas om.
Att felsöka en dator eller en bil är en tjänst som verkstäderna tar betalt för såklart - men om man ringer vilken bilverkstad som helst och frågar vad det kostar att byta den och den delen så får man naturligtvis ett svar.
"Hej, jag har punka på bilen, vad kostar det med ett nytt däck?
– Om du kommer hit och lämnar in bilen i minst två dagar så kan vi ge dig en kostnadsuppgift."
Lurendrejeri och bondfångeri är vad det är.

Ursprungligen av lingla:

Macsupport säger sig vara säkra på att hela displayen behöver bytas "det finns inga lösa delar i den."
Men på frågan vad det kommer att kosta svarar han:
"Kostnadsförslag är en tjänst vi utför. För kostnadsförslag debiteras 560:- (exkl. moms)"

Trams. Det var det löjligaste jag hört talas om.
Att felsöka en dator eller en bil är en tjänst som verkstäderna tar betalt för såklart - men om man ringer vilken bilverkstad som helst och frågar vad det kostar att byta den och den delen så får man naturligtvis ett svar.
"Hej, jag har punka på bilen, vad kostar det med ett nytt däck?
– Om du kommer hit och lämnar in bilen i minst två dagar så kan vi ge dig en kostnadsuppgift."
Lurendrejeri och bondfångeri är vad det är.

De måste så klart kontrollera att det är skärmen som är kass och inte något annat. Innan en tekniker har tittat på datorn så vet de inte vad som är fel. Att ställa diagnos per telefon och lämna ett kostnadsförslag därtill är oseriöst, så jag tycker att MacSupport har gjort helt rätt.
Felsökningen brukar man inte behöva betala om man låter genomföra reparationen. Men om du nu anser att det är 100% säkerställt att skärmen behöver bytas så knalla in på iFixit och titta vad en skärm kostar och hur man byter den själv.

Kan bara hålla med pmarriott. Det är så det fungerar och ska fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-29 13:37

Det är ju Macsupport själva som säger sig vara säkra på att skärmen måste bytas, och om de redan vet vad som behöver göras och vad det är för en dator så kan de lämna en preliminär prisuppgift. Mörkar de en sådan så är det bondfångeri.

Ursprungligen av lingla:

Det är ju Macsupport själva som säger sig vara säkra på att skärmen måste bytas, och om de redan vet vad som behöver göras och vad det är för en dator så kan de lämna en preliminär prisuppgift. Mörkar de en sådan så är det bondfångeri.

Det är en sak att vara säker på något utifrån de uppgifter man har fått. I min roll inom serviceyrket har jag dock lärt mig en sak. Lita aldrig på kunden. En tekniker som sitter och pratar i telefon med dig kan ställa en diagnos utifrån det du berättar för honom, men han kan inte veta vad som är fel på datorn förrän han har sett den med egna ögon. Jag förstår inte alls hur du kan få detta till något fult. Jag hade totalvägrat att ge pris på en reparation innan jag sett felet med egna ögon. Hur kan teknikern veta innan han har sett den att det inte är något på logikkortet som gått sönder? Tänk om han säger till dig att det kostar 7000:- att byta skärmen och så visar det sig att det är något mer som är trasigt och priset blir det dubbla. Blir du inte sur då? Nu vet jag inte om det finns varianter på 17"-skärmarna på din modell, men anta att du inte har specificerat upplösningen på just din dator och han lämnar pris på en standardskärm medan du i verkligheten har en med högre upplösning, eller matt kontra blank. Hoppsan, du blev grundlurad av misstag och sådant är en perfekt grogrund på missnöje. Jag tycker att det är bra av MacSupport att inte ge ett pris förrän de har sett datorn.

Då är de oseriösa om de påstår något sådant innan de ens tittat på datorn. Det kan ju vara logikkortet, eller något som tycks helt orelaterat som orsakar problemet, och det kan man inte vara hundra procent säker på förrän man felsökt. Man kan gissa och spekulera i vad som troligen är felaktigt, men det är också allt. Däremot är förfarandet med kostnadsförslag och ersättning för denna helt och hållet kutym inom It-branschen. Och väljer du att låta dem byta skärmen så blir det ingen avgift för kostnadsförslaget. Det är ju bara en garanti för att de får en ersättning för tiden de lägger ner på att felsöka datorn om du väljer att inte få den reparerad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-29 13:55

Jag har inga synpunkter på att någon som felsöker en dator vill ha betalt för det - det är självklart. Synpunkten gällde att mörka kostnaderna för ett skärmbyte om ett sådan är aktuellt. Jag har inte frågat efter ett pris på "vad kostar det att laga min dator", jag har frågat efter "vad kostar det att byta display på en dator av den här modellen". En sådan prisuppgift finns det ingen försvarbar anledning att mörka.
Min fråga till Macsupport:

Citat:

Byter ni hela skärmen även om det troligen bara är någon mindre elektronik som gör att skärmen inte fungerar? Den har inga mekaniska skador.Hur mycket kostar ett skärmbyte respektive andra eventuellt aktuella reparationer?

Svar från Macsupport:

Citat:

Hela displayen byts, det finns inga lösa delar i den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-30 09:40

Jag håller med lingla, de borde kunna svara "om det är skärmen som behöver bytas kostar det xxxx kr. Är det något annat som är fel måste vi kolla först".

Ursprungligen av kenjon:

Jag håller med lingla, de borde kunna svara "om det är skärmen som behöver bytas kostar det xxxx kr. Är det något annat som är fel måste vi kolla först".

Det kan tyckas vara en berättigad fråga, men jag tänka mig att det hänt mer än en gång att de har indikerat ett pris, sedan fått in en dator som ser annorlunda ut än vad som beskrivits över telefon och priset därmed blir helt annorlunda. Kunden blir då skitförbannad och ylar om bluff och båg. Vi människor har en tendens att försöka tona ner problemet och sen hoppas på det bästa. Ungefär som när man skrapar bilen och tror det räcker med lite polish på det men blir förbannade när bilen måste lackas om för en massa pengar. Om jag vore tekniker skulle jag inte säga ett knyst om vad saker kostar att fixa innan jag sett felet med egna ögon.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-30 13:06

Men kunden blir väl inte förbannad för att du har ljugit om priset om du säger vad en polering skulle kosta, om du säger att ifall vi får lacka om bilen blir det mycket dyrare? Det förstår nog alla kunder. Däremot kan de bli förbannade på att det blir dyrare, men inte på att du har lämnat priset på polering, och man påpekar att det kanske inte räcker.

Ursprungligen av kenjon:

Men kunden blir väl inte förbannad för att du har ljugit om priset om du säger vad en polering skulle kosta, om du säger att ifall vi får lacka om bilen blir det mycket dyrare? Det förstår nog alla kunder. Däremot kan de bli förbannade på att det blir dyrare, men inte på att du har lämnat priset på polering, och man påpekar att det kanske inte räcker.

Enligt min erfarenhet av kunder och skador så brukar det gå till ungefär så här:

Ett fel inträffar. Den ansvarige tänker "aj fan". Han ringer till någon som kan åtgärda problemet. Eftersom han vill att det ska bli så billigt som möjligt bagatelliserar han det hela. I andra ändan sitter någon som inte har mer information om det hela än vad som framförs på telefon. Man kommer överens om ett pris över telefon och dagen efter lämnas det skadade föremålet in. Den som tar emot vet inte vad det handlar om utan tar bara emot föremålet. Teknikern börjar titta på det hela och inser att det är 7 resor värre än vad som beskrivits på telefon. Kunden rings upp och får serverat en kostnad mångdubbelt mer än vad som indikerats. Kunden blir sur.
Alltså, bättre att inte säga ett knyst om vad det gäller innan man sett prylen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-30 13:41

För företagaren, inte för kunden. Och det handlade inte om att komma överens om priset på en bagatelliserad beskrivning. Det handlade om att byta en display mot en ny. Alltså ingen bagatelliserad beskrivning, utan en rakt på sak-beskrivning.
Som att byta kamrem på en angiven bilmodell och årsmodell. Då kan man få ett fast pris på telefon. Sedan kan ju annat tillkomma, men priset för bytet kan man lämna utan undersökning. Så tycker jag i alla fall.

Ursprungligen av kenjon:

För företagaren, inte för kunden. Och det handlade inte om att komma överens om priset på en bagatelliserad beskrivning. Det handlade om att byta en display mot en ny. Alltså ingen bagatelliserad beskrivning, utan en rakt på sak-beskrivning.
Som att byta kamrem på en angiven bilmodell och årsmodell. Då kan man få ett fast pris på telefon. Sedan kan ju annat tillkomma, men priset för bytet kan man lämna utan undersökning. Så tycker jag i alla fall.

Klart man kan få ett pris på telefon. Om du ringer MacSupport och ber att få pris på ett hårddiskkbyte så får du det på telefon. Om du påstår på telefon att din hårddisk är sönder och behöver bytas får du inte något pris, för de vill först se om det är något mer som har gått sönder.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-30 14:28
Ursprungligen av pmarriott:

Klart man kan få ett pris på telefon. Om du ringer MacSupport och ber att få pris på ett hårddiskkbyte så får du det på telefon. Om du påstår på telefon att din hårddisk är sönder och behöver bytas får du inte något pris, för de vill först se om det är något mer som har gått sönder.

Men om man formulerar frågan som "Om det är skärmen som är trasig, vad skulle det kosta att byta den?", är det fortfarande orimligt att förvänta sig ett (gratis) svar? Ställer man frågan så visar man ju att man är medveten om att det kan finnas andra fel som eventuellt kostar mer att fixa.

Kan ni rekonditionera min bil så den ser ut som ny? Kostar det bara 3000:-? Taget!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-03 13:47

Även om en auktoriserad service verkstad kan ha mycket bättre pris på delar än vad iFixit har så tror jag inte att det lönar sig: MacBook Pro 17" Unibody (Early/Mid 2009) Display Assembly

Om de inte kan tala om vad en del utanför garanti skulle kosta, så hade jag nog kontaktat ett annat företag i stället. Klart att det finns mycket idioter och bråkstakar som det är jobbigt att ha på halsen för serviceverkstäderna, men om de bara sköter allting med papper och underskrift av kunden så blir det inte några missförstånd heller.

Varför skulle det inte kunna vara en garantisak? Det verkar ju inte vara ett handhavandefel,så då borde det gå att reklamera i upp till tre år efter köpet.

Oavsätt, jag skulle aldrig acceptera att ens åka in till en verkstad innan de förklarat vad mina möjligheter är.

Ursprungligen av beh:

Även om en auktoriserad service verkstad kan ha mycket bättre pris på delar än vad iFixit har så tror jag inte att det lönar sig: MacBook Pro 17" Unibody (Early/Mid 2009) Display Assembly

Om de inte kan tala om vad en del utanför garanti skulle kosta, så hade jag nog kontaktat ett annat företag i stället. Klart att det finns mycket idioter och bråkstakar som det är jobbigt att ha på halsen för serviceverkstäderna, men om de bara sköter allting med papper och underskrift av kunden så blir det inte några missförstånd heller.

Varför skulle det inte kunna vara en garantisak? Det verkar ju inte vara ett handhavandefel,så då borde det gå att reklamera i upp till tre år efter köpet.

Oavsätt, jag skulle aldrig acceptera att ens åka in till en verkstad innan de förklarat vad mina möjligheter är.

Och jag skulle aldrig uttala mig om vilka möjligheter som finns utan att ha sett problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-03 17:39
Ursprungligen av pmarriott:

Och jag skulle aldrig uttala mig om vilka möjligheter som finns utan att ha sett problemet.

Men det är ju som att snacka med en vägg. "Givet dessa förutsättningarna, vilka alternativ har jag?" Det borde inte vara så svårt att svara på, så om det stämmer med det verkliga felet är en annan sak.

Ursprungligen av beh:

Men det är ju som att snacka med en vägg. "Givet dessa förutsättningarna, vilka alternativ har jag?" Det borde inte vara så svårt att svara på, så om det stämmer med det verkliga felet är en annan sak.

Men det är det jag menar. Dessa "givna" förutsättningar kan vara helt missvisande och så slutar det med katastrof.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-03 14:44

Det var ju inte möjligheterna som efterfrågades, bara vad det skulle kosta om man byter displayen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-03 23:20

Nej, det handlar inte om raketforskning utan om att serva en dator. Det finns en handfull orsaker det skulle kunna vara, många av dessa resulterar i att man måste byta skärmen. Det kan också vara så att det är fel i LVDS drivaren på moderkortet eller något så banalt som att bakgrundsljuset har lagt av. I övrigt verkar ju datorn fungera som den ska.

Enligt mig är det i alla fall dålig service att inte kunna berätta vad en specifik reparation kostar, oavsett om det är den som behövs eller ej. Känns lite som amerikanska webb butiker som har en liten knapp man ska klicka på för att få se priset då det är så lågt att skärmen skulle gå sänder om de visade det. Eller förresten, det är värre.

Man ser visst det här enbart ur kundens perspektiv. Jag är inblandad i ett och annat serviceärende via mitt arbete. Förvisso med andra företag och inte privatpersoner, och inte inom samma bransch.
När en kund ringer till mig och frågar vad det är som är fel om ryker på ett specifikt ställe, luktar på ett visst sätt och sprakar lite, samt att ditten och datten inte fungerar så kan jag i många fall lista ut vad felet är på telefon. Jag vet även vad det kommer att kosta att reparera det. Men jag har varit med om sååååååå många gånger att när produkten kommer någon dag senare och den packas upp så är det lite vajsing här och där etc. Om jag nu ringer kunden och säger att felet han beskrev, som skulle kosta 2500 att fixa, även var ackompanjerat av ett par andra fel som måste åtgärdas och det kostar 5000 till, då blir kunden vansinnig. På mig. För det är mitt fel att han har haft sönder grejorna.
Det skulle ju bara kosta 2500 säger han.
Och sen har vi de fallen där kunden beskriver felet och det låter som en sak men visar sig vara något helt annat.
Så, nej. Numera ställer vi bara diagnos per telefon till auktoriserade verkstäder, inte slutkunder.
Och när en kund ringer och frågar vad det kostar att byta en reservdel, så får han priset på reservdelen. Aldrig på hela reparationen. För att jag vet inte om han behöver byta reservdelen förrän jag har sett maskinen.
Jag kan möjligen prata i nattmössan nu, det har hänt förr, men det skulle alls inte förvåna mig om MacSupport med flera har som policy att inte lämna ut pris på reparationer förrän man sett felet med egna ögon.
Det finns få ting som kan bli så infekterade som bråk om vad som skulle kosta vad och vad det egentligen var som var fel.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-04 13:51

Nej, nu är du tillbaka igen med fel förutsättningar. Frågan gällde vad det kostar att byta skärmen, OM den är trasig eller något annat är trasigt. Inte att du ska gissa vad felet är om det luktar bränt. Frågan gäller inte att du ska säga vad som är fel, utan om kunden säger vad som är trasigt, vad kostar det att byta ut DEN delen.
Självklart ser vi det från kundens sida, det är ju dem företagen tjänar sina pengar på

Ursprungligen av kenjon:

Nej, nu är du tillbaka igen med fel förutsättningar. Frågan gällde vad det kostar att byta skärmen, OM den är trasig eller något annat är trasigt. Inte att du ska gissa vad felet är om det luktar bränt. Frågan gäller inte att du ska säga vad som är fel, utan om kunden säger vad som är trasigt, vad kostar det att byta ut DEN delen.
Självklart ser vi det från kundens sida, det är ju dem företagen tjänar sina pengar på

Nej, och åter nej. Kunden riskerar att låsas in i en föreställning om vad bytet kommer att kosta och kan då välja att kasta datorn, utan att låta få den undersökt. Kanske är det ett enklare problem som kostar mindre. Å andra sidan kan kunden få en bild av att reparationen kommer att bli billig, och lämnar in den men så visar det sig att det är dyrare och kunden blir sur.
Jag vidhåller att det enda korrekta är att FÖRST tittar en tekniker på datorn, SEDAN pratar man pengar och alternativ.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-04 18:31
Ursprungligen av pmarriott:

Nej, och åter nej. Kunden riskerar att låsas in i en föreställning om vad bytet kommer att kosta och kan då välja att kasta datorn, utan att låta få den undersökt. Kanske är det ett enklare problem som kostar mindre. Å andra sidan kan kunden få en bild av att reparationen kommer att bli billig, och lämnar in den men så visar det sig att det är dyrare och kunden blir sur.
Jag vidhåller att det enda korrekta är att FÖRST tittar en tekniker på datorn, SEDAN pratar man pengar och alternativ.

Vi pratar om olika saker, som kenjon har påpekat. Jag förstår hur du tänker, men om jag blev bemött så på en rak fråga i stil med "OM det är skärmen som är trasig, vad skulle det kosta att byta den?" skulle jag känna mig idiotförklarad, bli förbannad, ta med mig datorn och gå till nästa ställe. Ingen vidare kundservice skulle jag säga.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-04 16:07

"Låsas in i en föreställning om vad bytet skulle kosta", det är ju just det kunden vill ha, i det här fallet. Och är det kanske ett enklare problem är det ju bara positivt för alla.
Frågan var inte "displayen är trasig, vad kostar det att få en fungerande dator", utan "vad kostar det att byta display".

Jag skulle ta det precis tvärt om. Vågar inte verkstaden ens tala om vad ett displaybyte kostar är det nog så dyrt att jag skulle strunta i att lämna in den. För efter att jag har fått svaret sitter jag med en faktura på 600-800 kr för en undersökning och fortfarande en trasig display.
Eller så ringer jag en annan verkstad...

1
Bevaka tråden