Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag hör ett underligt bakgrundsljud med Safari i Mountain Lion

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-09-02 23:15

Sedan jag uppdaterade till Mountain Lion har jag upptäckt att Safari med ojämna mellanrum spelar upp ett bakgrundsljud som närmast kan liknas vid ett svischljud eller ett lätt klappljud. Jag utgår från att det är Safari som är källan då jag har hört ljudet med alla andra program avstängda också. Jag har inte sett något mönster med att det skulle höra till någon av de webbsidor jag oftast är inne på. Jag är helt enkelt förvirrad över vad detta är för något och undrar om någon vet?

/ Jonas

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-09-02 23:51

Du råkar inte ha någon sida med webmailtjänst öppen?

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-09-02 23:54

Nej, det har jag inte. Jag funderade också på om det kunde vara så att det inbyggda mailprogrammet kunde vara källan till ljudet men det kommer även utan att det är igång. Jag använder i övrigt ingen webmailtjänst. Kan det vara någon annan information som Safari hämtar (oregelbundet) som är källan?

Är det inte notiscenter som tjötar då?

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-09-03 08:00

Nej tyvärr inte, notiscenter får jag notiser via, men det är ett annat ljud som spelas upp då.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-03 08:35

Prova om det låter likadant med Firefox.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-09-03 10:29

Bra idé! Jag använder inte Firefox men jag testar om jag hittar samma ljud med Opera eller Chrome.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-09-03 12:18

Inget ljud i Opera.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-03 12:29

Hur starkt är ljudet?
Är det bara ett svagt tickande så är det nog bara Safari som cachar lite på hårddisken, då kan det ticka lite svagt.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-09-03 13:11

Det är så pass högt att det skär igenom musik och video. Vet inte om jag skulle klassa det som ett tickande ljud, det är väl upprepande isf? Det här ljudet är snarare ett ljud som låter till då och då. Det låter lite grann som om man med sin röst skulle vilja illustrera en high-five.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-03 13:15

Spela in det med din iPhone, så vi får höra. Väldigt svårt att veta annars...
(för visst har du väl en iPhone...???)

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-09-03 13:17

Det har jag sannerligen, jag ska göra ett försök.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-09-04 10:38

Jag lyckas inte spela in ljudet, det är alltför oregelbundet. Min strikt lekmannamässiga analys är att det är något insticksprogram som framkallar ljudet och jag funderar på om lösningen kan vara att installera om Safari. Hur gör jag detta utan att mina bokmärken osv försvinner? Går det ens?

Synka dina bokmärken med iCloud, så är de säkra.

För övrigt så kan du inaktivera insticksprogram i Safaris inställningar - där finns en flik för detta.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-09-04 11:01

Tack! Följdfråga på det; Kan jag komma åt några inställningar på enskilda insticksfiler och i förlängningen se om någon av dem har ljudfunktioner? Jag hittar inget på det enda tillägget jag har (AdBlock) som skulle tyda på att ljudet kommer därifrån, även om det skulle vara lätt att misstänka ett sådant program.

Ursprungligen av kajonas:

Tack! Följdfråga på det; Kan jag komma åt några inställningar på enskilda insticksfiler och i förlängningen se om någon av dem har ljudfunktioner? Jag hittar inget på det enda tillägget jag har (AdBlock) som skulle tyda på att ljudet kommer därifrån, även om det skulle vara lätt att misstänka ett sådant program.

Det vet jag inte. Beror nog på varje enskild insticksfil. På Adblock kommer du åt inställningarna genom att klicka på Adblock-ikonen till vänster om adressfältet.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-09-04 11:21

Precis, det har jag hittat. Listan på installerade insticksfiler under Hjälp i Safari, är det samtliga installerade insticksfiler eller är det alla insticksfiler som följer med Safari så att säga?

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-09-11 12:58

Nu har jag spelat in ljudet, men hur lägger jag in en M4a-fil här på forumet?

/ Jonas

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-09-12 16:36

Nu har jag löst mysteriet tillsammans med min lägenhetskamrat. Det var alls inte Safari som var boven i dramat utan Meddelanden. Ljuden (två liknande fast med olika not) framkallas när en annan dator i nätverket loggar in på Meddelanden (Bonjour) och ett andra ljud när samma dator loggar ut. Detta går lätt att stänga av under inställningar.

Tack för all hjälpsamhet, och skönt att det var ett busenkelt problem.

/ Jonas

1
Bevaka tråden