Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Android är också ett ganska låst system

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-08-19 13:06

Jag vann en Samsung Ace som jag gav till min kära mor. Eftersom hon aldrig haft en smartphone eller behov av att surfa etc. så brydde jag mig inte om att göra ett Gmail-konto åt henne. Hon frågade sen om jag kunde lägga in några små roliga spel åt henne så loggade in med mitt Gmail, laddade hem spelen. Jag bockade ur alla synkningar men en stund senare återfinns ändå hela min telefonbok ihop med hennes så jag går in och ska radera kontot - vilket visar sig inte gå alls utan att köra en komplett restore på telefonen.

Brukar inte Android-användare gnälla på att iOS är ett låst system? Det tycker jag är att vara ganska låst om något. Var bara tvungen att avreagera mig lite.

Senast redigerat 2012-09-03 19:43

Du vet väl att du bara är hjärntvättad?

Jag hjälpte en kund sätta upp en Android för ett tag sedan och jag tänkte exakt samma tanke. Jaha, här är man låst till Google istället...

Google kontot är bara att ta bort inne bland konton. Precis som vilket annat konto som helst?

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Google kontot är bara att ta bort inne bland konton. Precis som vilket annat konto som helst?

Nä, googlekontot har en särställning, eftersom det är vad som binder telefonen till nerladdningar från Play. Tar man bort det får man ladda ner alla program man vill ha direkt från tillverkaren istället och lägga till dem manuellt.

Hursomhaver är det inte synkronisering mot konto som man tänker på när man talar om inlåsning, utan om att det inte går att ladda program manuellt på ios utan att jailbreaka och att filsystemet inte är tillgängligt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-08-19 22:45
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Google kontot är bara att ta bort inne bland konton. Precis som vilket annat konto som helst?

Nej det är det inte. Precis som fastställts; det går inte att ta bort kontot utan återställning. Dock kan jag addera flera men första kontot verkar bli cementerat i telefonen. Uselt!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-19 21:42
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Google kontot är bara att ta bort inne bland konton. Precis som vilket annat konto som helst?

Tror det men försvinner inte spelen då?

ios kräver appleid, Android kräver googlekonto?

Android är inte lika låst på gott och ont.
Min personliga åsikt är att det fortfarande är en beta, som många andra google produkter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-02 00:36

Gjorde samma misstag en gång när jag skulle hjälpa en familjemedlem som skaffade sin första smartphone. Jävligt dumt att det inte går att radera första kontot. Gick alldeles utmärkt att lägga till fler konton och ta bort dessa, men inte att ta bort det första kontot. Blev complete restore och att börja om från fucking början igen =(

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-03 10:47

På en android-lur kan du ju ladda hem appar från nätet eller via alternativa affärer. Du måste inte låsa dig till Google Play. Du kan ju t.o.m. ladda hem med torrents direkt till telefonen/plattan. Utan en massa hack. Inte låst med andra ord.

Ursprungligen av PJW:

På en android-lur kan du ju ladda hem appar från nätet eller via alternativa affärer. Du måste inte låsa dig till Google Play. Du kan ju t.o.m. ladda hem med torrents direkt till telefonen/plattan. Utan en massa hack. Inte låst med andra ord.

Allt är låst. En iPhone är, i likhet med många andra telefoner inklusive Android-lurar, SonyEricsson, Nokia etc, rektangulär och platt och vit eller svart. Om jag imorgon vill ha min telefon i formen av en fisk, och nästa dag en fotboll så går det inte. Om jag ena sekunden vill ha ett fysiskt tangentbord och 3" skärm och i nästa ögonblick vill ha telefonen med 27" pekskärm och att den ska gå att rulla ihop så går det inte. Låst. Totallåst. Hopplöst. Upprörande är vad det är. Jag vill att Post- och Telestyrelsen omedelbart utfärdar ett förbud mot alla former av telefoner som jag inte kan förvandla till ett garnnystan enbart med tankens kraft.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-03 13:06

Jaså, är det var man kan ladda ner appar från, som är kriteriet för om ett operativsystem är låst, det hade jag missat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-03 14:42

Med en sådan överdrift är givetvis allt låst. Det är sant. Vad jag gillar med Android annars är att det fungerar som ett desktop-OS, där jag kan se filsystemet, flytta filer mellan appar och välja med vilket program jag ska öppna en fil (en pdf, en film, en bild, etc, etc). Jag blev lite förvånad när jag skaffat min ipad och att jag ständigt måste hitta lösningar som arbetar mot apples intentioner. Jag har jailbreakat och skaffat ifile och kan nu flytta saker med ett usb-minne (ett som inte är alltför strömkrävande...) Knepigt att liksom behöva arbeta MOT operativsystemet. Min upplevelse är att ios är mer låst. Dock: allt går att dyrka upp.

Senast redigerat 2012-09-03 14:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-03 14:46
Ursprungligen av PJW:

Med en sådan överdrift är givetvis allt låst. Det är sant. Vad jag gillar med Android annars är att det fungerar som ett desktop-OS, där jag kan se filsystemet, flytta filer mellan appar och välja med vilket program jag ska öppna en fil ( en pdf, en film, en bild, etc, etc). Jag blev lite förvånad när jag skaffat med ipad att jag ständigt måste hitta lösningar som arbetar mot apples intentioner. Jag har jailbreakat och skaffat ifile och kan nu flytta saker med ett usb-minne. Knepigt att liksom behöva arbeta MOT operativsystemet. Min upplevelse är att ios är mer låst. Dock: allt går att dyrka upp.

Jag tror Apple "filsystem lösa" tänk kommer brista på sikt. Det är en god tanke och det fungerar när saker är enkla men i takt med att vi får allt mer komplicerade appar och lösningar håller det inte. Det är tämligen stört hur man för över media till en iPad / iPhone idag. Tillverkar bygger in FTP-klienter i programmen och så vidare. Lite märkligt inget sket kring detta i och med iOS 6.

Man kan ha bägge två "systemen" parallellt skulle jag säga.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-09-03 16:12
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag tror Apple "filsystem lösa" tänk kommer brista på sikt. Det är en god tanke och det fungerar när saker är enkla men i takt med att vi får allt mer komplicerade appar och lösningar håller det inte. Det är tämligen stört hur man för över media till en iPad / iPhone idag. Tillverkar bygger in FTP-klienter i programmen och så vidare. Lite märkligt inget sket kring detta i och med iOS 6.

Man kan ha bägge två "systemen" parallellt skulle jag säga.

Samma bök med iTunes i IOS 6 med andra ord?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-03 16:28

Jag hade en Samsung Galaxy Tab 10.1 tidigare och den mängd bloatware Samsung tvingade på användaren gjorde att plattan nästan kastades i väggen. Att de dessutom slängde in sitt eget fula gränssnitt ("Touchwiz") ovanpå Androids skapade en helhet som var ful och splittrad. En kväll startade min platta om sig själv och alla mina dokument var raderade. Då sålde jag den och köpte den senaste ipaden. Och, jo, den ÄR mer låst, men jag har inte ångrat mig. Än.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-04 08:04
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag tror Apple "filsystem lösa" tänk kommer brista på sikt. Det är en god tanke och det fungerar när saker är enkla men i takt med att vi får allt mer komplicerade appar och lösningar håller det inte. Det är tämligen stört hur man för över media till en iPad / iPhone idag. Tillverkar bygger in FTP-klienter i programmen och så vidare. Lite märkligt inget sket kring detta i och med iOS 6.

Man kan ha bägge två "systemen" parallellt skulle jag säga.

Jag tror snarare tvärtom. När allt mer och mer hamnar i molnet, varför fippla med filer?
Och bibliotek har fördelar över ren filhantering bara man kommer över tröskeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 08:47
Ursprungligen av Json_81:

Jag tror snarare tvärtom. När allt mer och mer hamnar i molnet, varför fippla med filer?
Och bibliotek har fördelar över ren filhantering bara man kommer över tröskeln.

Molnet tar inte bort behovet av filhantering.

iCloud i OSX visar hur idiotiskt Apples tänk är idag. Skriv ett text-dokument i Text Edit som du vill öppna i Pages. Det går inte. Ponera att Adobe CS fungerade med iCloud. Gör en bild i Photoshop som du vill importera i InDesign eller titta på i Preview. Det går inte. Eller säg att du gör 100 projekt per år som tar upp ett antal tusen mappar och filer som du vill sortera i iCloud. Det går men är mycket mer begränsat än ett 20 år gammalt filsystem.

iOS lider av ett liknande problem. Det fungerar som sagt om man vill "leka" lite, gör enkla appar och ha lite kul på telefonen. Men där tar det stopp. För att iOS ska bli något riktig "work-horse" OS så måste man ha en filhanteringsmodell från 2000-talet.

Jag tror man vill nyttja bägge och. En relativ och en logisk struktur. Jag kan sortera in saker i mappar, under mappar osv men ha access till alla filer i alla program likt man har idag. Lite som FCPX fast för filer. Alltid taggas med meta-data. Och så synkas allt till molnet. Då har vi kommit längre än det Apple gjort idag. Idag har man gjor något minimalistiskt och enkelt men dessvärre för enkelt för riktigt arbete på sikt.

Dock är Apple modell klockren för just vad iPhone var när den kom. Vet inte hur länge det håller bara.

Ursprungligen av Erik.dv:

Molnet tar inte bort behovet av filhantering.

iCloud i OSX visar hur idiotiskt Apples tänk är idag. Skriv ett text-dokument i Text Edit som du vill öppna i Pages. Det går inte. Ponera att Adobe CS fungerade med iCloud. Gör en bild i Photoshop som du vill importera i InDesign eller titta på i Preview. Det går inte. Eller säg att du gör 100 projekt per år som tar upp ett antal tusen mappar och filer som du vill sortera i iCloud. Det går men är mycket mer begränsat än ett 20 år gammalt filsystem.

iOS lider av ett liknande problem. Det fungerar som sagt om man vill "leka" lite, gör enkla appar och ha lite kul på telefonen. Men där tar det stopp. För att iOS ska bli något riktig "work-horse" OS så måste man ha en filhanteringsmodell från 2000-talet.

Ungefär så. Detta är den stora anledningen till varför jag bytte till Android när det kom - avsaknaden av ett riktigt filsystem känns inte för den som använder telefonen som surfplatta och kalender, men varje försök till mer datorlikt arbete visar snabbt på bristerna i modellen. För min del är det i oerhört mycket större omfattning filsystemets låsning än programmens - även om de också bidrar - som gör att jag idag inte kan tänka mig en ios-enhet. Och, viktigare, att jag blir alltmera skeptisk mot osx, eftersom det förefaller uppenbart att Apple vill migrera ios-idéerna dit så fort de kan och vågar.

Ingen skulle bli gladare än jag om Apple bröt upp med den modellen, men jag tror inte det kommer hända inom överskådlig framtid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 10:22
Ursprungligen av Erik.dv:

...
iCloud i OSX visar hur idiotiskt Apples tänk är idag. Skriv ett text-dokument i Text Edit som du vill öppna i Pages. Det går inte.
...
För att iOS ska bli något riktig "work-horse" OS så måste man ha en filhanteringsmodell från 2000-talet.
...

Modellen med namngivna filer i ett hierarkiskt system med mappar är väl typ från mitten av 70-talet.

Och många "vanliga" användare (typ min mamma) har problem med detta. De hittar inte sina grejer.

Nu har jag inte använt iCloud själv så mycket och jag kan mycket väl tänka mig att den har fåniga begränsningar. Men jag är inte säker på att 70-talets filhanteringsmodell är det enda som kan fungera för ett "work-horse" OS. Något nytt kan aldrig fungera? iOS-modellen kan aldrig utvecklas?

Jag är trots allt utvecklingsoptimist och tycker det är spännande att se vad som kan komma efter 70-tals-tänket.

(Jag är en sån som tycker iTunes är ett lyft från att dra filer till devicet och tror att iTunes är en del av förklaringen till att iPod tog så stor marknadsandel. Smarta spellistor??)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-04 11:05
Ursprungligen av pesc:

Modellen med namngivna filer i ett hierarkiskt system med mappar är väl typ från mitten av 70-talet.

Och många "vanliga" användare (typ min mamma) har problem med detta. De hittar inte sina grejer.

Nu har jag inte använt iCloud själv så mycket och jag kan mycket väl tänka mig att den har fåniga begränsningar. Men jag är inte säker på att 70-talets filhanteringsmodell är det enda som kan fungera för ett "work-horse" OS. Något nytt kan aldrig fungera? iOS-modellen kan aldrig utvecklas?

Jag är trots allt utvecklingsoptimist och tycker det är spännande att se vad som kan komma efter 70-tals-tänket.

(Jag är en sån som tycker iTunes är ett lyft från att dra filer till devicet och tror att iTunes är en del av förklaringen till att iPod tog så stor marknadsandel. Smarta spellistor??)

Nu är jag ju inte din mamma och jag har problem med Apples struktur. Jag använder ipaden i mina studier och bara att importera en fil från en dator (on the go) till min platta är besvärligt. Därefter kan jag inte rakt av välja vilken app jag vill öppna med. Och att ladda hem filer från nätet ska vi inte tala om. Jag önskar inte frihet att göra vad jag vill med mitt OS, men jag vill kunna arbeta utan att behöva hacka skiten hela tiden. Komiken blir ju stor när jag flyttar en fil från mitt usb-minne till min jailbreakade ipad och texten "det här tillbehöret stöds inte av ipad" kommer upp. Detta samtidigt som det faktiskt funkar.

Ursprungligen av PJW:

Nu är jag ju inte din mamma och jag har problem med Apples struktur. Jag använder ipaden i mina studier och bara att importera en fil från en dator (on the go) till min platta är besvärligt. Därefter kan jag inte rakt av välja vilken app jag vill öppna med. Och att ladda hem filer från nätet ska vi inte tala om. Jag önskar inte frihet att göra vad jag vill med mitt OS, men jag vill kunna arbeta utan att behöva hacka skiten hela tiden. Komiken blir ju stor när jag flyttar en fil från mitt usb-minne till min jailbreakade ipad och texten "det här tillbehöret stöds inte av ipad" kommer upp. Detta samtidigt som det faktiskt funkar.

Ladda ner valfria filer till iPad har gått länge med surf-appen (ersätter Safari) iCab Mobile...

Hantera filerna i appen FileBrowser. Kan tom. packa upp zip-arkiv i detta program...

mycket går faktiskt om man letar och är intresserad;-)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-06 19:04
Ursprungligen av ErrkaPetti:

Ladda ner valfria filer till iPad har gått länge med surf-appen (ersätter Safari) iCab Mobile...

Hantera filerna i appen FileBrowser. Kan tom. packa upp zip-arkiv i detta program...

mycket går faktiskt om man letar och är intresserad;-)

Ersätta och fixa och trixa. Även jag gör det. Jag arbetar ständigt MOT operativsystemet för att få det att så långt det går göra vad jag vill. Jag vill att mitt OS funkar utan en massa extra-appar. Men, men, appen Filebrowser kan väl inte kika in i min ipads filsystem? För det anväder jag iFile och det funkar hjälpligt (fast detta är ju inte något Apple gillar).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 12:06
Ursprungligen av pesc:

Modellen med namngivna filer i ett hierarkiskt system med mappar är väl typ från mitten av 70-talet.

Och många "vanliga" användare (typ min mamma) har problem med detta. De hittar inte sina grejer.

Nu har jag inte använt iCloud själv så mycket och jag kan mycket väl tänka mig att den har fåniga begränsningar. Men jag är inte säker på att 70-talets filhanteringsmodell är det enda som kan fungera för ett "work-horse" OS. Något nytt kan aldrig fungera? iOS-modellen kan aldrig utvecklas?

Jag är trots allt utvecklingsoptimist och tycker det är spännande att se vad som kan komma efter 70-tals-tänket.

(Jag är en sån som tycker iTunes är ett lyft från att dra filer till devicet och tror att iTunes är en del av förklaringen till att iPod tog så stor marknadsandel. Smarta spellistor??)

Jo, det kan jag också förstå men den fördummande modellen är ännu värre för många. "Varför ser jag inte mina text-dokument i pages för?" "Du skrev dem i text-edit, du får inte öppna dem i Pages". "Jaha…" Det är ännu mer för förvirrande tror jag för användare av modell mamma.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag tror man vill nyttja bägge och. En relativ och en logisk struktur. Jag kan sortera in saker i mappar, under mappar osv men ha access till alla filer i alla program likt man har idag. Lite som FCPX fast för filer. Alltid taggas med meta-data. Och så synkas allt till molnet. Då har vi kommit längre än det Apple gjort idag. Idag har man gjor något minimalistiskt och enkelt men dessvärre för enkelt för riktigt arbete på sikt.

Som jag skrev ovan tror jag Apple måste göra vad de gjort så bra med OSX tidigare. Ta kraftfulla tekniker, behålla dem kraftfulla men tämja dem så även "mamma" förstår upplägget.

Ursprungligen av pesc:

Appen "Air Sharing" förtjänar också att omnämnas. Denna gör att din iOS-device blir en file-server.

Där har ju ett OS brustit redan vid uppstart om det krävs en tredjeplats-app för att kunna skicka filer till enheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 13:23
Ursprungligen av Erik.dv:

Där har ju ett OS brustit redan vid uppstart om det krävs en tredjeplats-app för att kunna skicka filer till enheten.

Jag tycker tvärtom.

Ansatsen för iOS är att man INTE ska pilla med filer. Innehållet skall synkas med iTunes (och på senare tid med iCloud). Om en filsynkningsapp funnits med från början hade väldigt många fortsatt på 70-tals-spåret och dragit över mp3or, jpegar, .pdf och .doc samt gjort en skog av mappar. Jag tror att Apple väldigt medvetet tagit bort detta för att allvarligt försöka få in något genuint nytt, även om det tar tid. De som har svårast för detta är naturligtvis dagens datoranvändare som är helt inkörda i ett hierarkiskt filsystem och har ordning på sina filer.

Jag kan hålla med om att iTunes/iCloud kanske brister i smidighet, lätthet att synka, möjlighet att mixa program/appar, kanske annat. Men jag tror att det kan utvecklas och rättas till. Jag tycker att det är spännande att någon försöker en helt ny ansats.

Med detta sagt så tror jag att powerusers och power-projekt fortfarande har bättre nytta av fil-tänket. Men det är ju därför OS X finns (och jag tror inte som vissa andra att Apple kommer att ta bort dessa möjligheter i OS X).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 14:06

Om vi tar "mamma modellen" igen är precis där iPhone brister.

"Åh, kan du skicka den där låten till mig?"
"Åh, juste bild - kan du skicka den till mig?"
"Åh, kool film, kan du skicka den till mig?"

Av ovan fungerar det, typ, att skicka bilden, via en tredjepart (mail eller dyl). Och då går du uteslutande ut mot internet. Det är vansinigt om bägge apparater är i samma lokal. Säg att du är utomlands ex. Jag kan inte utrycka det problemet mer än engelska uttrycket retarded.

"Nej, mamma, du måste ladda ner MediaApp X som har en FTP-klient i sig. Alltså det ska fungera över Bonjour utan problem så länge ni bägge kör WiFi delning… Jaha, du vet inte hur man laddar ner appar, alltså… Jaha, du är utomlands också, alltså... Kan du hitta en WiFi Hotspot? Du vet inte vad det är….Kan det här vänta tills du kommer hem? Då hjälper jag dig synka in sakerna via iTunes, ok?"

Retarded. Inget annat. Det är snarare så att man designat iOS utifrån att vissa saker sak fungera och inte backat tre-fyra steg och generaliserat en användares beteende med enheten. Visst skulle ett filsystem leda till att vissa har enheter som sturkturmässigt ser ut som skräp men är det en motivering att göra, ex. fildelning omöjlig?

Som single-app-solutions så fungerar iOS. Ibland är det rent av att föredra den dum-enkla modellen som finns nu. Men att binda sig mot iTunes / iCloud för synking (som modell Mamma inte ens förstår vad det innebär eller vill ha med att göra - hon ville ju bara få låten / bilden / filmen från sin son) är idiotisk som ett alternativ till filsystem. Det är ett gammal tänk från när iPod var knuten till en dator.

Ursprungligen av Erik.dv:

Om vi tar "mamma modellen" igen är precis där iPhone brister.

"Åh, kan du skicka den där låten till mig?"
"Åh, juste bild - kan du skicka den till mig?"
"Åh, kool film, kan du skicka den till mig?"

Av ovan fungerar det, typ, att skicka bilden, via en tredjepart (mail eller dyl). Och då går du uteslutande ut mot internet. Det är vansinigt om bägge apparater är i samma lokal. Säg att du är utomlands ex. Jag kan inte utrycka det problemet mer än engelska uttrycket retarded.

"Nej, mamma, du måste ladda ner MediaApp X som har en FTP-klient i sig. Alltså det ska fungera över Bonjour utan problem så länge ni bägge kör WiFi delning… Jaha, du vet inte hur man laddar ner appar, alltså… Jaha, du är utomlands också, alltså... Kan du hitta en WiFi Hotspot? Du vet inte vad det är….Kan det här vänta tills du kommer hem? Då hjälper jag dig synka in sakerna via iTunes, ok?"

Retarded. Inget annat. Det är snarare så att man designat iOS utifrån att vissa saker sak fungera och inte backat tre-fyra steg och generaliserat en användares beteende med enheten. Visst skulle ett filsystem leda till att vissa har enheter som sturkturmässigt ser ut som skräp men är det en motivering att göra, ex. fildelning omöjlig?

Som single-app-solutions så fungerar iOS. Ibland är det rent av att föredra den dum-enkla modellen som finns nu. Men att binda sig mot iTunes / iCloud för synking (som modell Mamma inte ens förstår vad det innebär eller vill ha med att göra - hon ville ju bara få låten / bilden / filmen från sin son) är idiotisk som ett alternativ till filsystem. Det är ett gammal tänk från när iPod var knuten till en dator.

Du för det här resonemanget från ett ytterlighetsscenarion. En smartphone är tänkt att vara uppkopplad hela tiden och här visar du ett exempel på när det blir ett problem när den inte är uppkopplad?

De allra flesta användare i de allra flesta situationerna kommer att ha wifi eller annan uppkoppling och bara skicka filen på vanligt sätt.

Det är möjligt det här är ett markant hinder på geek-nivå i någon källare i Turkmenistan men det utgör inget hinder för att få fler nöjda kunder i det stora hela för Apple. Den funkar som tänkt för gemene man.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 14:58
Ursprungligen av Anders Täpp:

Du för det här resonemanget från ett ytterlighetsscenarion. En smartphone är tänkt att vara uppkopplad hela tiden och här visar du ett exempel på när det blir ett problem när den inte är uppkopplad?

De allra flesta användare i de allra flesta situationerna kommer att ha wifi eller annan uppkoppling och bara skicka filen på vanligt sätt.

Det är möjligt det här är ett markant hinder på geek-nivå i någon källare i Turkmenistan men det utgör inget hinder för att få fler nöjda kunder i det stora hela för Apple. Den funkar som tänkt för gemene man.

Okej, låt oss se då. Jag är i Stockholm just nu och vill göra följande:

- Jag har en film på 50 MB på min telefon som jag vill skicka på "vanligt sätt" till en bekant. Hur gör jag det?
- Jag har en låt på telefonen i min itunes som jag vill skicka på "vanligt sätt" till en kund. Hur gör jag det?
- Jag har en presentation på 400 MB i min iPad jag vill dela med mig av till alla deltagare av min presentation. Jag vill skicka den på "vanligt sätt". Hur gör jag det?

Att över huvudtaget dela filer på iOS idag är under all kritik om man inte går via mail / messages vilket är begränsat. Det borde inte behöva vara så alls.

Vi kan lägga till att jag vill ladda ner allt ovan från dator X till min iOS enhet, på så kallat "vanligt sätt". Hur gör jag det? Jag har tillgång till datan fysisk, på en http-länk samt ftp-länk. Jag kan få det zip:at om det hjälper.

Ursprungligen av Erik.dv:

Okej, låt oss se då. Jag är i Stockholm just nu och vill göra följande:

- Jag har en film på 50 MB på min telefon som jag vill skicka på "vanligt sätt" till en bekant. Hur gör jag det?
- Jag har en låt på telefonen i min itunes som jag vill skicka på "vanligt sätt" till en kund. Hur gör jag det?
- Jag har en presentation på 400 MB i min iPad jag vill dela med mig av till alla deltagare av min presentation. Jag vill skicka den på "vanligt sätt". Hur gör jag det?

Att över huvudtaget dela filer på iOS idag är under all kritik om man inte går via mail / messages vilket är begränsat. Det borde inte behöva vara så alls.

Vi kan lägga till att jag vill ladda ner allt ovan från dator X till min iOS enhet, på så kallat "vanligt sätt". Hur gör jag det? Jag har tillgång till datan fysisk, på en http-länk samt ftp-länk. Jag kan få det zip:at om det hjälper.

Vi behöver väl inte argumentera om att det inte går att utföra med en grundapparna i en iPhone. Det vet vi redan.

Du kan göra det du vill med andra appar men det är nog inte det svaret du vill höra.

Den som har behov av att dela med sig av mycket film skaffar en annan videoapp som har kopplingar till Dropbox. Sen har man sina filmer där istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 15:24
Ursprungligen av Anders Täpp:

Vi behöver väl inte argumentera om att det inte går att utföra med en grundapparna i en iPhone. Det vet vi redan.

Självklart behöver vi det. Det är ju en grund för diskussionen om att iOS är låst kontra Android. Du kan inte ens ladda ner en "filemanager" för iOS så det är absolut något man kan diskutera gällnade iOS vs Android.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Du kan göra det du vill med andra appar men det är nog inte det svaret du vill höra.

Exakt. OS:et borde förse användaren med dessa grundläggande funktioner.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Den som har behov av att dela med sig av mycket film skaffar en annan videoapp som har kopplingar till Dropbox. Sen har man sina filmer där istället.

Jag kan inte säga annat än att det är idiotiskt. Då menar jag inte att du är det men personen hos Apple som kom på denna begränsning.

Vidare, om du tänker ett par år fram i tiden var iOS är då så kanske du förstår att detta inte kommer hålla på sikt. Tänk på hur du arbetar med filer idag på en dator även om du bortser från hur du sorterar dem genom ett filsystem.

Notera att jag glatt kör iOS men kan likväl se stora brister som jag tror framöver blir allt större / påtagligare om iOS växer till att bli ett "produktions OS" kontra "konsumtions OS". Att bara slänga in en filhanteringsapp är troligen inte lösningen. Men brister finns idag verkligen.

Ursprungligen av Erik.dv:

Självklart behöver vi det. Det är ju en grund för diskussionen om att iOS är låst kontra Android. Du kan inte ens ladda ner en "filemanager" för iOS så det är absolut något man kan diskutera gällnade iOS vs Android.

Exakt. OS:et borde förse användaren med dessa grundläggande funktioner.

Jag kan inte säga annat än att det är idiotiskt. Då menar jag inte att du är det men personen hos Apple som kom på denna begränsning.

Vidare, om du tänker ett par år fram i tiden var iOS är då så kanske du förstår att detta inte kommer hålla på sikt. Tänk på hur du arbetar med filer idag på en dator även om du bortser från hur du sorterar dem genom ett filsystem.

Notera att jag glatt kör iOS men kan likväl se stora brister som jag tror framöver blir allt större / påtagligare om iOS växer till att bli ett "produktions OS" kontra "konsumtions OS". Att bara slänga in en filhanteringsapp är troligen inte lösningen. Men brister finns idag verkligen.

Det ser ut som det gör och det funkar väldigt bra för mig och många andra. Jag tycker inte dagens lösning är vare sig retarded eller idiotisk om man beaktar historiken 2007 fram till nu samt vilka den stora massan av användare är idag.

- - -

Jag blir även nyfiken på hur Windows Phone 8 funkar som jämförelse med Android och iPhone. Finns det någon artikel som har tagit upp de olikheter och likheter som finns?

Bevaka tråden