Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook (sen 2009) startar inte om / går ej att stänga av efter uppdatering till 10.8.1

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-02 17:01

Hej!

Efter att App-Store ville uppdatera till 10.8.1 (vilket jag tillät den göra) så går det inte att starta om eller stänga av datorn. Om jag klickar på menyn och går ner till "Starta om" eller "Stäng av" så fungerar inget av alternativen. När jag klickar på "knappen" så händer ingenting. Det är inte så att datorn hänger sig eller någonting, den vill helt enkelt inte göra något alls.

Någon med liknande problem? Det går att stänga av den med hjälp av strömbrytaren men inga andra metoder vill fungera.

Tacksam för hjälp!

testat att resetta pram och SMC?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-02 20:13
Ursprungligen av barbapappa_86:

testat att resetta pram och SMC?

Och detta är? Samt hur gör jag det?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-02 20:27
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-02 21:24

Tyvärr, detta gjorde ingenting (förutom att göra datorn väldigt segstartad efter reset). :/

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-02 21:38

Prova att ladda ner denna OS X Mountain Lion-uppdatering v10.8.1 och kör den igen (10.8.1-uppdateringen).
Annars är det väl läge att göra en ominstallation, har du backup?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-02 21:57
Ursprungligen av mattiL:

Prova att ladda ner denna OS X Mountain Lion-uppdatering v10.8.1 och kör den igen (10.8.1-uppdateringen).´
Annars är det väl läge att göra en ominstallation, har du backup?

Ska pröva! Jo, det har jag, men den är något utdaterad. Hur gör man för att göra en _total_ ominstallation? Jag har bara SL-skivan, kan man göra en boot till ML?

Ursprungligen av ecth:

Ska pröva! Jo, det har jag, men den är något utdaterad. Hur gör man för att göra en _total_ ominstallation? Jag har bara SL-skivan, kan man göra en boot till ML?

Create a Bootable Mountain Lion USB Key Installer - MacRumors.com

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-02 23:30

Gå även in i Systeminställningarna och välj Startskiva, det kan vara därför den är seg nu.
Behövs förstås inte om du gör en ominstallation.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-03 07:11
Ursprungligen av kenjon:

Gå även in i Systeminställningarna och välj Startskiva, det kan vara därför den är seg nu.
Behövs förstås inte om du gör en ominstallation.

"Du kan inte ändra startskivan till den markerade skivan.
Misslyckades me att bygga startcachar på starthjälpspartition."

Detta felmeddelande fick jag när jag gick på Startskiva och valde att starta om ifrån min hårddisk.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-03 09:15

Då är det något fel med den, ominstallation då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-03 18:10
Ursprungligen av kenjon:

Då är det något fel med den, ominstallation då.

Spännande! Får hoppas att backupen blir som den ska.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-04 16:47

Följande har hänt.

- Jag har laddat ned en ny version av Os X 10.8, från App-Store, och skapat ett bootbart USB. När jag försöker installera så kommer jag till: ["Os X Mountain Lion - Redo att installera. Datorn startar om."] och här står det och snurrar.
- Jag laddade ner ytterligare en ny version av ML och installerade direkt från den. Samma problem.

- Var på Mac Forum och snackade med teknisk support och fick svaret: "Installera på en annan dator så ser du om det är fel på .dmg'n eller på hårddisken."
1. Jag har bara en Mac.
2. Jag har inte för avsikt att bygga en hackintosh för att prova mitt USB.
3. Om jag försöker installera direkt från den (från Apple) nedladdade .dmg'n så borde det inte vara fel på filen (efter tre försök).
Min fråga nu är: Finns det något mer jag kan prova eller är det helt enkelt så att något är fel med hårddisken och datorn behöver lagas?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-05 10:44

Har du någon extern hårddisk (om inte behöver du köpa en för att ha som backup längre fram), som du kan prova att installera på?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-05 16:39
Ursprungligen av kenjon:

Har du någon extern hårddisk (om inte behöver du köpa en för att ha som backup längre fram), som du kan prova att installera på?

Jag har en som jag har använt som Time Machine, skulle ju kunna prova att installera till den.

1
Bevaka tråden