Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemmadelning fungerar inte med Telia Smart?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-09-02 00:26

Bytte ut mitt gamla Zyxel-modem mot Telia Smart (Thomson) och nu fungerar inte hemmadelning längre! Har anslutit min iMac med nätverkskabel till Thomson och försöker komma åt mina filmer och musik från AppleTV 2 trådlöst.

Får meddelandet att jag skall aktivera hemmadelning på min dator....men det har jag redan gjort.
Vad göra?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-09-02 10:23

Är nog något annat som är fel, jag har ett sånt där skit-Thomson-modem och det funkar finfint med hemmadelning för mig med 3-4 maccar, 2 pc och en TV2

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-02 11:26
Ursprungligen av Moi:

Bytte ut mitt gamla Zyxel-modem mot Telia Smart (Thomson) och nu fungerar inte hemmadelning längre! Har anslutit min iMac med nätverkskabel till Thomson och försöker komma åt mina filmer och musik från AppleTV 2 trådlöst.

Får meddelandet att jag skall aktivera hemmadelning på min dator....men det har jag redan gjort.
Vad göra?

Testat att avaktivera och aktivera igen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-02 11:38

Har tidigare haft de problemen när jag körde Lion och en äldre version av IOS till ATV. Efter uppgradering till senaste så försvann problemen.

Obs, hade även tidigare mycket mer problem när jag körde ATV kopplat med kabel i stället för trådlöst. Såg en tråd på nätet om att det fanns problem med ATV2/3 och anslutning via ethernet och hemmadelning, efter detta kör jag enbart trådlöst. Du skrev dock att du körde trådlöst så du borde inte ha problem med detta.

Mina inställningar under trådlöst i Thomson som ev kan ha påverkan är
Power Reduction Enabled: Nej
Kanalval: Auto
Tillåt multicast från bredbandsnätverk: Ja
WMM: Aktiverad

  • Medlem
  • 2012-09-02 14:41

Har inte upptäckt några andra problem än att mina gamla Airport Express inte verkar gå att ansluta.
Har testat att avaktivera och aktivera och startat om allt. Ingen skillnad.

Jag har kör inte enbart trådlöst. Har min iMac och en liten router anslutna med kabel till Thomson. Skall man kanske testa att ta bort kablarna?

lajo03: Jag hittar inte de inställningarna när jag går in på Thomsonen, var finns de?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-02 15:42

Kör Airportverktyget och försök lägga till din APE som en förlängning av det befintliga nätverket.
Jag har samma konstellation som du och det fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-02 16:04

Inställningarna finns om du surfar till 192.168.1.1
På förstasidan finns det "Hemmanätverk" och "Trådlöst". Om du klickar på "Trådlöst" så kommer du till en sida som heter "Trådlöst åtkomstpunkt - ...". Nästan längst upp till höger finns det "Konfigurera", klickar du där så kan du göra inställningar kring de saker som jag tog upp.

Gällande APE så har jag mina konfigurerade till att ansluta till ett befintligt nätverk. Testade med den gamla att skapa ett nytt nätverk och även att ansluta till ett befintligt nätverk men det gick inte. Det var DHCP-hanteringen som inte fungerade som den skulle, klienterna kunde ansluta till det trådlösa nätverket men fick ingen IP-adress. Som jag förstod det på Apples diskussionsforum så har Apple lite tillägg till DHCP-hanteringen i APE vilket ställde till problem.

Den helt nya APEn (som ser ut som ATV) kunde jag skapa ett nytt nätverk via. Dock fick jag massa andra problem med att det inte gick att ansluta min iPad på ett korrekt sätt, den tappade kontakten hela tiden.

  • Medlem
  • 2012-09-02 17:37

Har testat med en MacBook och den hittade mitt bibliotek. Däremot vill inte AppleTV 2 hitta det.
Har ändrat konifgurationen enligt ovan men märkte ingen skillnad.

HIttade APE med APU 5.6.1 lade till det befintliga nätverket men nu blinkar den bara orange. Det är en gammal APE 1st gen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-02 19:40

Moi, har du en nätverkskabel kopplad till APE? Det har aldrig fungerat för mig. Då har den bara fastnat och lyst gult.

De gånger som hemmadelningen inte har fungerat för mig så har jag 1) startat om iTunes, 2) startat om ATV från menyn i ATV

  • Medlem
  • 2012-09-02 20:31

Nej, ingen nätverkskabel. Kan det vara så att APE är för gammal?

  • Medlem
  • 2012-09-23 12:51

Uppdaterade till nya iTunes och gjorde om alla inställningar och då hoppade det igång!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2012-10-05 20:20

Sedan kan man alltid ringa till Telia och be dem "brygga" Smart-routern. Gjorde det precis och kopplade på min APE och två Expresser efter det. Nu kämpar jag för att få de där Expresserna att förstärka signalen till andra änden av kåken. Föga framgångsrik hittills kan jag säga. För många fjärr, relä, MAC-adresser för mig. Men det kommer väl.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2012-10-05 20:32
Ursprungligen av rojven:

Sedan kan man alltid ringa till Telia och be dem "brygga" Smart-routern. Gjorde det precis och kopplade på min APE och två Expresser efter det. Nu kämpar jag för att få de där Expresserna att förstärka signalen till andra änden av kåken. Föga framgångsrik hittills kan jag säga. För många fjärr, relä, MAC-adresser för mig. Men det kommer väl.

LOL, ser nu i historiken att jag hade samma problem för ett par år sedan och då fick bra svar från bland andra Macus.

1
Bevaka tråden