Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iMac startar ej och skärmen är randig, vad är problemet?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en relativt ny iMac 27 som vägrar starta upp ordentligt. Initialt när datorn startas upp blir det breda rosa/ vertikala fält på skärmen, vilka i ett senare skede försvinner och skärmen blir bara ljusgrå/ blå.

Någon här som upplevt samma problem?

Mvh

Peter

Moderkorts- eller grafikkortsfel? Låter som garantiärende.

Ursprungligen av Peter Möllerström:

Har en relativt ny iMac 27...

Vad innebär "relativt ny"? Veckor, månader, år?

Våra tips och rekommendationer kanske skiljer sig lite åt om den är två månader eller två år gammal...

Tillägg, har provat start i säkert läge, PRAM/ SMC återställning, Enkelanvändarläget, allt utan resultat...

Med relativt ny menar jag att den är ca 9 månader.
Bifogar en bild över startskärmen som sedan övergår i en ljusgrå, tom skärm.
Tacksam för alla hjälp!

Luktar starkt av hårdvarufel. Den behöver nog ett besök hos doktorn.

Tror dessvärre att du har rätt där. Någon som känner till hur pass snabbt en garantireparation via Apple går?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-02 13:53

Det beror på vem du går till, testa LANMaster, de har väldigt bra rykte.

Hänger på LAN MASTERS lås på måndag morgon Tack alla för svar.

Felet ovan uppstod pågrund av ett defekt överspänningsskydd visade det sig. När jag anslöt iMac:en till ett vägguttag utan överspänningsskyddet emellan fungerade den som vanligt. Så innan ni lägger timmar på felsökning som jag har gjort, koppla ur eventuella överspänningsskydd och prova utan...:">

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-08 11:44

Att ränderna kan komma pga trasigt överspänningsskydd kan jag köpa, men den startade inte heller (fortfarande med ränder)? Det är mer mysko.
Mätte du spänningen ut från överspänningsskyddet?

Startade gjorde den iofs, men inte som den skulle göra. Mystiskt fel, men utan överspänningsskyddet så funkar det utmärkt...

1
Bevaka tråden