Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Licensfråga angående OS X 10.8

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 12:54

Undrar en sak, har köpt en dator nu och skaffat en redeem-kod till OS X 10.8. Koden måste ju fyllas i inne i Mac App Store. Datorn ska vara till en frilans så jag vill inte ge personen en licens av OS X att fylla i på hennes privata Apple-ID.

Är det så illa att redeem-koden måste vara knyten till ett Apple-ID och inte till en dator?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-08-07 13:04

Koden knyts till ett Apple-ID ja. Tror inte att det går att få den kopplad mot en specifik dator.
Vet inte vad licensen säger om att skapa ett separat konto för Mac App store där du gör en redeem på koden, installera 10.8. Och sedan kan frilansaren använda sitt konto för iCloud, iTunes, och även Mac App store på datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 14:54

Man kommer alltså att behöva fylla i sitt Apple-ID när man vill uppdatera programvara eller är det bara första gången? Hoppas bara första gången för att koppla programvaran till det kontot annars så ger man bort dessa programvaror till en frilansare eller så kan frilansaren inte uppdatera sin dator alls utan att få veta lösenordet om man skulle göra ett separat Apple-ID just bara för den datorn, vilket i sig är oerhört krångligt.

Apple, era företagsamatörer!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-08-07 16:52
Ursprungligen av acke:

Man kommer alltså att behöva fylla i sitt Apple-ID när man vill uppdatera programvara eller är det bara första gången? Hoppas bara första gången för att koppla programvaran till det kontot annars så ger man bort dessa programvaror till en frilansare eller så kan frilansaren inte uppdatera sin dator alls utan att få veta lösenordet om man skulle göra ett separat Apple-ID just bara för den datorn, vilket i sig är oerhört krångligt.

Apple, era företagsamatörer!

Är inte helt hundra säker, men tror den bara frågar efter koden när man installerar program samt vill kolla sina köp för det kontot så att säga. Har för mig att MAS poppar upp när det finns en uppdatering och sedan bara installerar den (alt så skall ju även Power Nap göra detta när datorn ligger i vila med strömadaptern inkopplad. Vet dock inte om det utgår från att man är inloggar på MAS-kontot).
Skall försöka komma ihåg att kolla det nästa gång jag skall installera en uppdatering av ett program.

jag är också fundersam på ML och uppgraderingar. Har ett antal macar på jobbet som ska upptaderas, men hur löser man det med apple id osv. Ska köpa en volymlicens av ML (tror det är 25st) och ska jag skapa ett apple id som vi på it-avdelningen äger men som vi måste ge bort lösenordet till? fattar inte alls hur apple tänkt man ska göra i en företagsmiljö?! det är ju it avdelningen som äger både datorn och mjukvaran. suck..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-07 17:12

Rent tekniskt behövs bara apple-id't om du behöver använda internet recovery (och vid första installationen). Du kan logga på med vilket id som helst som har 10.8 knutet till sig, senare har det ingen betydelse alls.

Eller så gör du en usb-pinne på en annan dator med 10.8, installerar du med den kommer id inte efterfrågas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 21:14
Ursprungligen av Json_81:

Rent tekniskt behövs bara apple-id't om du behöver använda internet recovery (och vid första installationen). Du kan logga på med vilket id som helst som har 10.8 knutet till sig, senare har det ingen betydelse alls.

Eller så gör du en usb-pinne på en annan dator med 10.8, installerar du med den kommer id inte efterfrågas.

Är du verkligen säker på det? Jag har för mig att jag behövde logga in med ett Apple-ID när jag installerade från USB. Dessutom, som jag skrev, så måste programvara som iPhoto knytas till ett Apple-ID för att kunna uppdateras. Se bild:

Ska jag då knyta det och OS X 10.8-uppdateringen till personens Apple-ID eller krångla med ett eget, som de som någon tidigare sa, personen ändå måste ha lösen till.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-08 10:03
Ursprungligen av acke:

Är du verkligen säker på det? Jag har för mig att jag behövde logga in med ett Apple-ID när jag installerade från USB. Dessutom, som jag skrev, så måste programvara som iPhoto knytas till ett Apple-ID för att kunna uppdateras. Se bild:
[ATTACH="CONFIG"]34178[/ATTACH]

Ska jag då knyta det och OS X 10.8-uppdateringen till personens Apple-ID eller krångla med ett eget, som de som någon tidigare sa, personen ändå måste ha lösen till.

Nu var det visserligen GM jag installerade från USB, men där behövdes inget apple-id. Samma med Lion (vanliga versionen).

Iphoto mm behöver ett apple id ja, men det spelar ingen roll om det är samma ID som installerade mountain lion.

Jag tror att du kan göra en användare på datorn med ditt konto och installera iphoto och resten av kontona på datorn kommer åt det.
Jag testade att kopiera över ett annat program från app store till min sambos dator och det gick bra. Den är visserligen auktoriserad för mitt konto (i itunes, men det gäller app store med?)
Jag gissar lite nu dock. Och ev kan det bli problem med uppdateringar om inte du kan komma och logga på med ditt konto (eller med remote desktop kanske?).

Kanske inte moraliskt men bryr sig Apple?

Jag menar dom som laddade ner GM innan den släpptes fyllde i ett apple-ID. Inte kom Apple och bankade på dörren hos dom.

Det enklaste är väl att köpa licensen, ge bort en usb-sticka och låta personen i fråga använda sitt apple-ID. Sen om personen behöver ML så är det väl ändå inte så mycket pengar det handlar om?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-08 15:58

Nu har jag testat att installera från USB. Man behöver inte köra in ett Apple-ID för att installera.

Krångligt att behöva göra en till användare. Hoppas verkligen Apple tar tag i licensbiten och Apple-IDs. Jag vill kunna överlåta programvara och smälta ihop Apple-IDs. Apple i ett nötskal, rusar på utan en riktig strategi för de "tråkiga" sakerna. Som ett litet barn..

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-08-10 12:17
Ursprungligen av acke:

Nu har jag testat att installera från USB. Man behöver inte köra in ett Apple-ID för att installera.

Krångligt att behöva göra en till användare. Hoppas verkligen Apple tar tag i licensbiten och Apple-IDs. Jag vill kunna överlåta programvara och smälta ihop Apple-IDs. Apple i ett nötskal, rusar på utan en riktig strategi för de "tråkiga" sakerna. Som ett litet barn..

Vill minnas att jag läst något om at de pratats om att kunna sammanslå Apple-ID / iCloud-konton. Kommer dessvärre inte ihåg vart jag läste det så har ingen länk. Men har för mig att det kan vara något på gång. Kanske närmare releasen av iOS6. Vem vet

jag vet fortfarande inte hur jag ska göra med installation av ML. har ett gäng macar på jobbet som ska uppdateras och jag kommer inte kunna vara på plats på ett par veckor kan jag fixa ett apple id som jag sen ger ut passwordet på så att alla som vill får de uppgifterna och på så sätt kan ladda ner ML?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-10 12:20

..> Acke. Men det kommer att att bli någon Recovery-partition sen. Då kommer App Store att säga att det inte finns något Apple-ID knutet till programmet.
Och konstigt nog kan man inte ge bort appar om man bara kör med redeem-kod från ett presentkort.

Ursprungligen av Konrad:

..> Acke. Men det kommer att att bli någon Recovery-partition sen. Då kommer App Store att säga att det inte finns något Apple-ID knutet till programmet.
Och konstigt nog kan man inte ge bort appar om man bara kör med redeem-kod från ett presentkort.

För operativsystem kommer du inte få denna fråga!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-10 21:32

Men, hörrni! Apple har ju företagslösningar för administration av både Macar och iOS-enheter (iPhone, iPad typiskt). Där sätter man ju upp profiler för varje [hårdvaru]enhet. För iOS finns det två olika applikationer och för Mac OS X så använder man väl ARD?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 20:05

Den här grejen upptäckte jag idag. Äldre dator men som har internet recovery-funktion. Den har aldrig haft ML 10.8 i sig, däremot Lion 10.7. Jag sätter in en helt tom disk den börjar ladda ned...ML 10.8 för att sedan kräva mig på Apple-ID. Blir ju lite snurrigt om man bara köpt Lion 10.7. Kan ju vara så att den då laddar ned OS X 10.7 det kan jag inte svara på då jag inte inte försökte med ett Apple ID som bara har köpt OS X 10.7.

1
Bevaka tråden