Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filevault på externa diskar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en macPro med systemet på en ssd och mina egna filer på en en stor speglad disk. JAg har hemmamappen flyttad till den stora disken.
Går det att få till fielvault så att även hemmamappen krypteras (den om ligger på speglade disken)?

Om inte finns det andra krypteringslösningar. Datorn står relativt publikt och det vanliga lösenordet går ju att knäcka med uppstart i recovery läge.

Powerplant

Du kan formatera volymen på extradosken som "krypterad volym", funkar från och med Lion.

Sup inte bort lösenordet.....

Om man resettar lösenordet för användar kontot då kommer man ju åt lösenordet för disken ochså. eller tycker du jaf skall ha filevault på systemdisken o sen en krypterad volym.

PP

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-30 22:44

Lösenordet till en krypterad disk lagras inte på din dator, om du inte väljer att spara lösenordet då du skriver in det.

Du ser såklart till att ha olika lösenord på ditt användarkonto som på den krypterade disken.

hur går det när jag loggar in och jag har hela hemmmappen krypterad?

Senast redigerat 2012-08-31 20:43

Jag kollade med ett testkonto.
Det fungerar inte med att ha hemmappen på en krypterad disk. den hittas inte under uppstarten.

Givetvis kan jag ha hemmappen på ssd och alla data på den krypterade disken. men det känns inte lika snyggt

Du kan väl ha FileVault på startupdisken.
Externa formatterad som krypterad.

Det borde ju ge heltäckande skydd.
Sedan sådana självklarheter som längre lösenord och olika lösen på konto, interna disken och externa....

Tack det blir nog så.
min tanke med att ha hela hemmappen på den extena disken är att den är speglad så jag får en lätt resa vid disk fel. Det hände nyss add ssd la av. då satte jag in en ny och instalerade all programen igen och vips hade jag alla setting precis som förut.

Nu blir det som du säger och i princip har jag bara dokument mappen på den externa. lite struligt att håll reda på men det ordnar sig. Idealt skulle jag vilja kunna ha hela hem mappen på den externa som jag har nu men det fungerar inte om jag vill ha den krypterad skivverktyg

Undrar om man har filer på en extern volym som är krypterad och OSX på en liten SSD. Om OSX på SSD måste installeras om på nytt (en ren installation) kommer man kunna avkryptera sina filer på den externa volymen utan problem?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-01 20:14

Du ska nog inte räkna med någon bakåtkompatibilitet, How to encrypt an external hard drive in Lion | Macworld, men annars ska det inte vara något problem.

1
Bevaka tråden