Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket kan man ställa på Ap Extreme?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag funderar på att köpa en Airport Extreme eller en Time Capsule och byta min huvud-router. Men jag undrar om de är för enkla? Kan man exempelvis reservera IP-nummer för Mac-adresser? Eller är det som med Airport Express att nästan ingenting går att ställa in?

Det finns fler inställningar i Time Capsule och AirPort Extreme än vad AirPort Express tillhandahåller med. Att reservera IP-nummer är till exempel en funktion som finns. Är du osäker är det bästa att kila iväg till en lokal butik och be de visa vad du får för inställningsmöjligheter, eller att ställa fler frågor här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 08:09

Eller så laddar du hem manualen...

Apple - Support - Manuals

Ursprungligen av pesc:

Eller så laddar du hem manualen...

Apple - Support - Manuals

Riktiga män läser inte manualer och frågar i och för sig inte heller. Hmm..

Ursprungligen av Tobias Rydholm:

Hej
Jag funderar på att köpa en Airport Extreme eller en Time Capsule och byta min huvud-router. Men jag undrar om de är för enkla? Kan man exempelvis reservera IP-nummer för Mac-adresser? Eller är det som med Airport Express att nästan ingenting går att ställa in?

Att reservera IP-adresser mot MAC-adresser går dock alldeles utmärkt även på AirPort Express.

Gäller det både Extreme och Time Capsule? Beträffande att vara en riktig man är frågan om det inte är kört när man börjar köpa designade datorprylar ändå...

Ursprungligen av Tobias Rydholm:

Gäller det både Extreme och Time Capsule? Beträffande att vara en riktig man är frågan om det inte är kört när man börjar köpa designade datorprylar ändå...

Simpelt sett är en Time Capsule en AE med hårddisk...

Ursprungligen av Capeman:

Att reservera IP-adresser mot MAC-adresser går dock alldeles utmärkt även på AirPort Express.

Jag har min express inställd som klient. Kommer det fler alternativ om man ansluter den som huvudrouter då?

Ursprungligen av Tobias Rydholm:

Jag har min express inställd som klient. Kommer det fler alternativ om man ansluter den som huvudrouter då?

Ja, antagligen. Jag vet faktiskt inte. Men min Express är min enda router och jag har funktionen för att låsa IP till MAC. Vad är det mer för inställningar du behöver göra som eventuellt inte finns på Express?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 12:36
Ursprungligen av Tobias Rydholm:

Jag har min express inställd som klient. Kommer det fler alternativ om man ansluter den som huvudrouter då?

Japp, du kan ju inte reserva IP-adresser på en klient så Apple har löst det som så att du ser bara det du kan göra.

Det som gjorde att jag sålde min Airport Extreme var för att det inte gick att ställa den som router fast utan att den skulle hantera DHCP vilket jag ville att min SBS2011 skulle hantera istället... den enda nackdel jag hittat på Extreme.

Som jag kan se det nu är det bara att låsa ip-adresser jag behöver. Men man vet ju aldrig framöver. Då är det med andra ord fritt fram att handla. Eftersom jag behöver en till Nas är det ju lämpligt att köpa en Time Capsule.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-29 12:11

En begränsning som jag inte gillar är att IPadressen för Extreme alltid måste vara x.x.x.1. Jag har alltid haft mina routrar tidigare på x.x.x.254, men det sket sej nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-29 12:17
Ursprungligen av kenjon:

En begränsning som jag inte gillar är att IPadressen för Extreme alltid måste vara x.x.x.1. Jag har alltid haft mina routrar tidigare på x.x.x.254, men det sket sej nu.

Hmm, har jag inte ens tänkt på... men jag har alltid satt upp routern på .1, server på .10, skrivare på .20, DHCP på .100 osv osv...

Ursprungligen av kenjon:

En begränsning som jag inte gillar är att IPadressen för Extreme alltid måste vara x.x.x.1. Jag har alltid haft mina routrar tidigare på x.x.x.254, men det sket sej nu.

Denna begränsning har inte jag eftersom jag alltid har har x.x.x.1 på mina routrar!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-30 10:23
Ursprungligen av The Real Viking:

Denna begränsning har inte jag eftersom jag alltid har har x.x.x.1 på mina routrar!

Numera har jag det också eftersom jag är tvungen. Men varför bli tvingad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-30 11:06
Ursprungligen av kenjon:

Numera har jag det också eftersom jag är tvungen. Men varför bli tvingad

Sant, det är en av de få grejerna jag inte gillar med Apple, att man tvingar göra på si o så sätt... men det är ju också en del i deras kultur.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-30 15:06
Ursprungligen av Trineo:

Sant, det är en av de få grejerna jag inte gillar med Apple, att man tvingar göra på si o så sätt... men det är ju också en del i deras kultur.

Just routern på .1 är inte Apples standard utan en vedertagen praxis bland nätverksbyggare. Secondary router går på .2 och sedan lite annat service-aktigt mellan .10-.50 tror jag visst det var. Och sedan klienter lite högre upp. Osv osv. Allt med struktur och ordning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-30 15:38
Ursprungligen av frazze:

Just routern på .1 är inte Apples standard utan en vedertagen praxis bland nätverksbyggare. Secondary router går på .2 och sedan lite annat service-aktigt mellan .10-.50 tror jag visst det var. Och sedan klienter lite högre upp. Osv osv. Allt med struktur och ordning.

Inte alltid, har sett cisco-engineers (alltså från Cisco själva) sätta upp på .253.

Så, nu har jag skaffat en Time Capsule 2TB, och allt lirar perfekt. Efter en hel del googlande lyckades jag nu brygga 4G-routern, så TC får agera huvudrouter. Det var inga problem att ansluta Expressen heller, och mottagningen är nu kalas i hela huset. Frågan är hur jag ska tuna in allting nu.

Jag har följande enheter som ansluter till TC:
1) Seagate Nas via lan-port
2) Mac Mini via lan-port
3) Airport Express (2nd gen) via WiFi
4) MBP (mitten 2010) via WiFi
5) iPad 3
6) 2 st iPhone 4s

Sedan är ju modemet anslutet på wan-porten också. Ska jag reservera Ip-adresser för alla enheterna? De enheter som stöder 5GHz, i mitt fall 3st, har ju dubbla Mac-adresser. Ska jag reservera 1 ip för varje mac-adress då? Och ska jag reservera ett ip för modemet med? Finns det för övrigt någonstans man kan se vilka enheter som är anslutna via lan? I airport-programmet hittar jag bara vilka som är anslutna via WiFi.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-30 09:39

Finns ingen anledning att reserva IP-adresser till varje enhet, däremot om du har någon enhet du frekvent vill kunna ansluta till via ip-adress (typ server eller dylikt).

T.ex. i mitt hem så har jag följande:
1 Macbook - Dynamisk adress
1 Macbook Pro - Reserverad adress
Playstation3 - Dynamisk adress
SBS2011 Server - Reserverad adress
3x iPhone4 - Dynamisk adress
2x iPad2 - Dynamisk adress
1 AppleTV2 - Dynamisk adress
1 Skrivare - Reserverad adress

Enda anledningen till att MBP har reserverad adress är för att jag fjärransluter till den titt som tätt... plus att jag har lite specialportar öppnade till den för specifika program.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-30 15:58

De nätverk jag har varit med om ute i världen har oftast servers på de låga IPnumren, skrivare på .50 och uppåt, och DHCP på 100-200.
Routers och IPtelefoni på 250-254. Men jag har inte hört talas om en standard nätverksbyggare emellan, utan det har varit en lokal standard inom den organisationen/företaget.

1
Bevaka tråden