Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Jaguar på iMac 266

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iMac 266, 64 MB RAM (ja, jag vet för lite egentligen) försöker installera OS X 10.2. Under installationsprogrammet fastnar den på "Reading packages" precis i början. Den läser från CD'n för fullt. Har testat på två datorer med samma fel.

Nån som vet vad det kan vara?

Ciryon

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-08 01:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
iMac 266, 64 MB RAM (ja, jag vet för lite egentligen) försöker installera OS X 10.2. Under installationsprogrammet fastnar den på "Reading packages" precis i början. Den läser från CD'n för fullt. Har testat på två datorer med samma fel.

Nån som vet vad det kan vara?

Ciryon

Är det en cd som passar till iMac G3? Det kan ju vara en "modellberoende" version av X...
För lite ram är det i vilket fall som helst. OS X kan inte köras med endast 64 mb (tror jag). För en såpass gammal iMac behöver du minst 256 mb (helst 512 mb)!

Problemet är för lite RAM....Jag fick exakt samma problem när jag försökte installera jaggan på en dator som, utan min vetskap, bara hade 64 Mb RAM. Symptomen var densamma som du beskriver, installationen "fastnade". När jag väl stoppade i mer RAM så vaknade installationen till liv.

Jag har kört OS X tidigare med bara 64 MB RAM. Det går även om det kanske inte är någon höjdare. Det ska tydligen gå att installera OS X Server också.

Ciryon

160 MB går i alla fall alldeles utmärkt hos mig. Fast då kör jag bara apache och lite andra servrar. Inget tjafs med grafiskt gränssnitt, och det gör väl sitt för att den ska orka med. En ren Darwininstallation ska ju gå att köra på 32 MB, även om 64 rekommenderas.

  • Medlem
  • 2003-07-08 22:17

Jag vill inte var alltför pessimistisk, kanske gör du det som en kul grej men att köra OS X på en 266 iMac är nog inget man går igång på. Däremot k a n det ju vara kul som sagt att se hur det går. Vi har ju precis införskaffat en likadan hårtork med 128 i minne. Vågar inte bara tänka på hur OS X GUI ter sig på den dunder-super-trinitronskärm-eizo som levererades med maskinen...

Men berätta gärna hur det går / gick. Är nyfiken.

/Fredrik, som faktiskt tycker gamla iMac:en är snyggare än sin TiBook.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Jag har kört OS X tidigare med bara 64 MB RAM. Det går även om det kanske inte är någon höjdare. Det ska tydligen gå att installera OS X Server också.

Ciryon

Jag har också lyckats installera OS X med enbart 64 Mb minne, på exakt samma modell som den jag nämnde att jag provade på ovan. Just den vägrade, och visade samma symptom som du beskriver. Den fastnar. Den stackars datorn fick åka till Holland för att jag trodde att det var fel på CD-läsaren. Apple skickade tillbaka och sa att det fungerar alldeles utmärkt att installera om man har mer minne i....Vilket det också gjorde när jag väl lånat 128 Mb extra....

Jaha, efter att ha snott 256 MB minne från iBooken så fungerade det utmärkt att installera Jaguar. Den blev också ungefär fem gånger så snabb och nästan användbar om man inte kör för mycket samtidigt.

Tänkte ha den som iTunes-burk egentligen bara och det ska nog gå bra. Så nu måste jag köpa lite minne för iBooken vill ha tillbaka sitt. Nån som har lite SD-RAM att sälja?

Ciryon

1
Bevaka tråden