Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man ansluta Time Capsule trådlöst till befintligt nätverk?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-28 13:33

Hej!

Jag delar kontor med några andra småföretagare och vi har nu satt upp ett wifi-nätverk som alla kommer åt. Vi har en Dovado-router (4GR) som delar ut uppkoppling från Telia 4G-modem. Den är placerad i fönstret mot gatan för bästa täckning på modemet. Längre in i lokalen står en Dlink repeater som förstärker signalen i andra änden av lokalen samt har nätverksskrivaren ansluten.

Detta funkar fint för att surfa och skriva ut för alla oavsett var i lokalerna man befinner sig.

På mitt rum har jag en Time Capsule som jag vill ha ansluten till nätverket, men då vi vill ha övrig utrustning i gemensamma lokaler (så att vem som helst kan starta om routern om den hänger sig) så vill jag ansluta TC:n trådlöst till nätverket.

Jag har provat att ställa in TC:n med "Utöka nätverket" men får bara resultatet att den blinkar gult och "försvinner" från Airport-verktyget.

Går det att ha den konfigurationen som jag vill ha eller måste jag ansluta TC:n med kabel till routern för att komma åt den på samma nätverk som Internet ligger på?

Alla förslag är välkomna då jag tycker mig ha sökt utan att riktigt ha hittat samma problem.

/Marcus.

Du får bättre prestanda på nätet om du ansluter med kabel. Utökade nätverk blir alltid segare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-29 07:08
Ursprungligen av pmarriott:

Du får bättre prestanda på nätet om du ansluter med kabel. Utökade nätverk blir alltid segare.

Visst blir det segare, men det borde väl ändå funka? Som det är nu "försvinner" TC:n helt när jag väljer att den ska utöka vårt befintliga nätverk och klickar på uppdatera.

/Marcus.

Ursprungligen av Macke K:

Visst blir det segare, men det borde väl ändå funka? Som det är nu "försvinner" TC:n helt när jag väljer att den ska utöka vårt befintliga nätverk och klickar på uppdatera.

/Marcus.

Klart det borde fungera, men det är inte någon bra teknisk lösning. Jag har för mig att prestandan i det trådlösa kan sjunka med så mycket som 70-80% om man kör utökat. Någon som är mer insatt får gärna rätta mig om jag har fel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-29 10:48
Ursprungligen av pmarriott:

Klart det borde fungera, men det är inte någon bra teknisk lösning. Jag har för mig att prestandan i det trådlösa kan sjunka med så mycket som 70-80% om man kör utökat. Någon som är mer insatt får gärna rätta mig om jag har fel.

Skulle detsamma gälla om man har en APE som router och sätter in en AE i utökat läge?

Ursprungligen av zinned:

Skulle detsamma gälla om man har en APE som router och sätter in en AE i utökat läge?

Svar, ja.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-29 14:42
Ursprungligen av pmarriott:

Svar, ja.

Frågan är hur mycket det påverkar, det låter lite fläskigt att det skulle dra ner 70-80%. Har du tips på bra information kring detta eller möjligtvis bra sätt man kan mäta det på?

Ursprungligen av zinned:

Frågan är hur mycket det påverkar, det låter lite fläskigt att det skulle dra ner 70-80%. Har du tips på bra information kring detta eller möjligtvis bra sätt man kan mäta det på?

Jag kommer inte ihåg var jag läste detta, men det var något i stil med från 54 MBit/s till 15-16 MBit/s efter att man utökat trådlöst. Jag kan ha fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-29 10:36

Ok, jag kapitulerar. Nu har jag kopplat Dovadon i bryggläge med kabel till TC:n, som sedan delar ut trådlöst nätverk som repeatern ansluter till. Det bör väl dessutom göra det möjligt att med Back to my Mac komma åt TC:n utifrån (vilket inte är möjligt i utökat läge om jag fattat rätt)?

/Marcus.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-29 15:40

54 Mbit/s? Då talar vi ju om 802.11g, inte 802.11n. Är det bara påverkan i ett g-nät och inte i ett n-nät?

Utan att ha testat själv skulle jag tippa på att det påverkar oavsett vilken standard du kör.

Det påverkar nog i samma utsträckning oavsett standard.

Man brukar säga att man halverar hastighet på trådlöst när man utökar ett trådlöst nätverk.

Efter 3 månader spikade jag upp 25m nätverkskabel då jag tröttnade på dropouts, låga hastigheter etc.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-29 23:33

Jag testade att plocka bort min AE som utökade mitt nät och körde bara mot min APE...ingen skillnad.

Det är WDS som lider av halverad hastighet per påkopplad WDS enhet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-30 08:00
Ursprungligen av suddgummi:

Det är WDS som lider av halverad hastighet per påkopplad WDS enhet.

Alltså inte ALLS som pmarriott skrev

Ursprungligen av zinned:

Alltså inte ALLS som pmarriott skrev

Hmm. Det har alltid varit en gammal "sanning" för mig att trådlöst ska man ge fan i att utöka pga starkt reducerad hastighet. Fick det en gång förklarat som att det blir som en mellanlandning för data - det går mycket fortare om den flyger direkt till närmaste kabelanslutna accesspunkt istället för att mellanlanda och tanka för att sen flyga vidare. Jaja, man lär sig något nytt varje dag.

Har också lärt mig något nytt nu, men det suddgummi skriver låter samtidigt väldigt bekant.

För den som vill förkovra sig har Apple en utmärkt genomgång av utökning av sitt trådlösa nätverk: Wi-Fi-basstationer: Utöka täckningen för ett trådlöst nätverk genom att lägga till flera Wi-Fi-basstationer

Där påpekar de också det jag skrev (fast på ett mer pedagogiskt sätt):

Ursprungligen av Apple:

Obs! Som relä måste Wi-Fi-basstationen ta emot data från en Wi-Fi-basstation, packa om den och sedan skicka den till nästa Wi-Fi-basstation och vice versa. Den här metoden reducerar genomströmningen till mindre än hälften. En 802.11a/b/g Wi-Fi-basstation ska enbart användas på detta sätt om det inte finns något annat alternativ och om ingen större genomströmning krävs.

1
Bevaka tråden