Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort sleep image / "safe sleep"

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-29 17:14

Började få ont om utrymme i min MBP (har en 256GB SSD, men partitionerat 128GB för OS X och 128GB för windows).
Så laddade hem Disk Inventory X och kikade lite. Hittade 16GB som mitt synkningsprogram (Synkron) sparat undan och lite annat jag kunde ta bort. Så långt allt väl.

Fick syn på en gigantisk fil på 16GB vid namn sleep image. Jag har inte tänkt på det, men eftersom jag har 16GB ram är det ju logiskt att det finns en sådan. I windows är det ju rekommenderat att ta bort hibernate om man har SSD så började undersöka hur det ligger till med OS X.

Hittade denna artikeln:
Why hibernate or 'safe sleep' mode is no longer necessary in OS X Lion (Updated) | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

Jag trodde att OS X alltid gick ner i hibernate efter ett tag i sleep mode, men det verkar inte så?
Nån som testat och vet om man kan ta bort den utan att påverka batteritiden i viloläge?

Vilken version av OS X kör du?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-29 17:35

Kanske jag skulle nämnt, 10.8.1

Jag har samma platsbekymmer med en 128 GB SSD i en MBP från 2010. Jag petade i fullt RAM 8 GB från början och har stängt av både hybernate och virtuella minnet.

Problem med hybernate får man bara om man glömmer maskinen igång med osparade dokument utan sladden inkopplad. När strömmen är slut och datorn tackar för sig så förlorar man det som inte var sparat. Men hur ofta händer det här? Sitter man vid maskinen så får man flera varningar innan den har slut på ström. Och varför skulle man lämna datorn med pågående jobb utan sladden inkopplad?

Med 8 GB RAM så går motsvarande mängd åt även på disken i form av virtuellt minne. Jag såg tips på webben att det funkar utan virtuellt minne om man har 8 GB RAM så jag testade. Det funkar bra men man får ha lite övervakning på minnet när man kör tunga program. Jag har ett litet menyprogram som heter MemoryFree som jag sneglar på. Några enstaka gånger har burken nypit genom åren då minnet tagit slut.

Planen här var att byta till en större SSD efter något år när priserna gått ner och jag borde väl ta tag i det...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-30 09:11
Ursprungligen av Anders Täpp:

Med 8 GB RAM så går motsvarande mängd åt även på disken i form av virtuellt minne. Jag såg tips på webben att det funkar utan virtuellt minne om man har 8 GB RAM så jag testade. Det funkar bra men man får ha lite övervakning på minnet när man kör tunga program. Jag har ett litet menyprogram som heter MemoryFree som jag sneglar på. Några enstaka gånger har burken nypit genom åren då minnet tagit slut.

Planen här var att byta till en större SSD efter något år när priserna gått ner och jag borde väl ta tag i det...

Säker på det? Min swapfil påstås vara 64Mb på båda mina macar med 16GB ram.

Ursprungligen av Json_81:

Säker på det? Min swapfil påstås vara 64Mb på båda mina macar med 16GB ram.

Jag är tämligen säker på att jag såg att den "stal" 8GB när jag testade det här då för två år sedan. Annars hade jag inte gjort det här "galna experimentet". Det kanske funkade på annat sätt med OS X 10.6? Jag kan testa lite när jag kommer hem.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-30 17:09

Hibernate-fil och swap-fil är inte samma sak.
Hibernate är för att spara ner minnet till en fil för att snabbt kunna starta upp datorn med alla program igång.
Hibernate-filen är ungefär lika stor som ditt RAM-minne.

Swap är det så kallade virtuella minnet, det används normalt när det primära minnet, RAM, börjar ta slut.
Swap-filen är flexibel i storlek, från 64MB och uppåt. (om jag inte minns fel)

Jag har kört utan hibernate-fil i ett par år på mina MBP med SSD-disk i.

Jag testade virtuella minnet med en gammal iMac G5 med Leopard. Den har 3 GB RAM. Jag startade allt tungt samtidigt och öppnar ett gäng med flikar i Safari med tunga nyhetssidor och sen såg jag hur swap-minnet tog mer och mer plats.

Det fanns först en fil på 64 MB. Efter en stund fanns det två sådana. Därefter ökades det på med nya filer som var dubbel storlek så här:

64 MB
64 MB
128 MB
256 MB
512 MB
1 GB
osv...

Så efter en stund fanns där 2-3 GB i den mappen.

Efter en omstart var mappen rensad och tillbaka till 1 st fil på 64MB.

Så det finns plats att spara utan virtuellt minne men man kan självklart inte lasta maskinen lika tungt.

Senast redigerat 2012-08-30 20:29

Var i tråden påstås det att swap och hibernate är samma sak?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Var i tråden påstås det att swap och hibernate är samma sak?

när Json tog upp swap, tror mattiL svarde på Json_81s inlägg.
/m

Jag har glömt nämna en sak som hör ihop med att spara utrymme – Clusters: Seamless File Compression

I OS X finns en inbyggd komprimering som packar ihop systemfilerna. Clusters är ett program som aktiverar samma komprimering för hela hårddisken. Clusters installerar sig som en systeminställning och sen glömmer man i princip bort att det finns. Den packar filerna på hårddisken i bakgrunden.

När Mountain Lion kom så stängde jag av Clusters i väntan på uppdatering för nya systemet. Sen har jag glömt hålla kollen men igår blev jag påmind och jag uppdaterade och aktiverade funktionen på nytt. Eftersom jag kört ett tag nu utan komprimeringen så passade det bra med ett snabbt test över natten.

Jag tog ett skärmklipp när jag gick och la mig och ett nytt klipp i morse. Jag har 2,5 GB mer hårddisk nu på morgonen.

Om man fyller hårddisken med mp3, mkv och liknande filformat som redan är hårt komprimerade så fyller Clusters ingen större funktion. Men i mitt fall så har jag en hejdundrande stor programmapp så det finns mycket plats att spara där. Man kan även ange i Clusters vilka mappar eller hårddiskar man vill undanta.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-05 11:26

Så för att summera, hibernatefilen har inget att göra med vanliga sleep-läget och kan stängas av så länge man inte planerar att köra batteriet i botten eller ha datorn väldigt länge i sleep mode?

Jo så har jag tolkat det.

Nu kom det förvisso en ny grej i OS X 10.8 där datorn kan slumra och inte vilar helt. Om det påverkat något runt sleepimage vet jag inte. Troligen inte. Jag har min inaktiverad och märker ingen skillnad mot Lion.

Har du städat ut de vanligaste utrymmestjuvarna? Skrivardrivrutiner, GarageBand, iMovie mm

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jo så har jag tolkat det.

Nu kom det förvisso en ny grej i OS X 10.8 där datorn kan slumra och inte vilar helt. Om det påverkat något runt sleepimage vet jag inte. Troligen inte. Jag har min inaktiverad och märker ingen skillnad mot Lion.

Har du städat ut de vanligaste utrymmestjuvarna? Skrivardrivrutiner, GarageBand, iMovie mm

Det du pratar om är nog PowerNap och det fungerar bara på datorer som levererats från Apple med SSD-diskar, såsom MacBook Air och MacBook Pro Retina.

Så var det ja. OT: Jag har en MBP med SSD från Apple och har inte märkt något problem.

Jag skrev slumra för jag har inte hört svenska officiella namnet än. Bättre svenskt uttryck är väl tupplur men de kanske behåller engelska namnet?

1
Bevaka tråden