Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om Macbook Pro innan köp

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

som ni ser är jag en ny användare. Jag registrerade mig här precis nyss för att jag har lite frågor kring Macbook Pro (2012) kontra densamma med retinaskärm, som jag inte riktigt lyckats hitta svar på.

Lite fakta om mig innan frågorna:

  • Datorvana: ca 20 år med PC, högskoleutbildad inom datavetenskap

  • Användningsområde: Spelprogrammering, Open Source-utveckling av verktyg för en nischad industri (plåtslageri), Webb-utveckling (PHP, ASP/ADO.NET, HTML, Javascript, etc.), Fotografi (Photoshop), Grafik (Illustrator), Film/Musik/Surfande

  • Tänkta operativsystem: OSX + Windows 7/8 alt. OSX + Linux + Windows 7/8

  • Tänkt modell: Macbook Pro-modellen med 2,6 GHz processor med 16 GB RAM (alt. 8 GB som jag uppgraderar själv) och 1 GB grafikminne, med eller utan Retina-skärm

1) Tanken är följande: jag vill inte bara ha en laptop som bara ersätter min gamla laptop (av VAIO-modell för den intresserade), utan även en laptop som kommer att ersätta min stationära dator. Frågan är då om den tänkta modellen är en realistisk kandidat att ersätta en stationär dator? Jag utvecklar gärna spel, men spelar däremot inte så mycket (förutom s.t.a.l.k.e.r-spelen och lite andra äldre spel)

2) Jag har dessvärre läst att hårdvaran inte riktigt hänger med när det kommer till retinamodellen och har lite tyngre applikationer igång. Stämmer detta? Mitt önskemål är givetvis en både laggfri, vacker och funktionell miljö - det är därför jag hade planerat att skaffa en Mac - och som jag förstått erbjuder vanliga MBP men inte MBPr detta. Stämmer det?

3) Hur blir det med garantin på datorn om jag bestämmer mig för att lägga in en SSD istället för optisk läsare och uppgradera RAM till 16 GB?

4) Jag är lite av en linuxnörd. Ersatte OSX Linux för er del då de båda är *NIX-system? Finns det möjlighet att använda sig av Linux på en MBP av 2012-modell? Med retinaskärm likaså?

Jag kommer säkert att ha en hel del följdfrågor för att få en bättre bild av laptopen ifråga. Men vi börjar med de här tre som en "Ice breaker"!

MVH/ CdC

Edit: lade till en fråga av rätt viktig karaktär.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-26 11:57

3. MBP Retina har ingen inbyggd optisk läsare och minnet är fast monterat och kan inte bytas ut.

Ah, ja just det, men den frågan var å det närmaste konstruerad gentemot non-retina-versionen. Men ja, precis så har jag uppfattat retina-versionen.

Skulle jag beställa retina-versionen bör jag tillägga att jag skulle ta den med 2.6 GHz, 512 MB SSD och 16 GB RAM.
Skulle jag beställa non-retina skulle jag ta 2.6 GHz, 750 MB HDD (5200 rpm), 8 GB RAM och därefter uppgradera RAM till 16 GB och demontera optisk läsare till förmån för en SSD på 256 GB för både OSX och Windows.

Självklart vill grafik/fotosidan hos mig använda mig av en retina-modell, men inte till priset av en laggig upplevelse. Om ni undrar över vad exakt jag menar med grafik, så är det mest tecknande av barnböcker med ritplatta.

Lägger ytterligare en fråga:

- OM jag tar non-retina-versionen enligt ovan nämnda specifikation, hur påverkas upplevelsen i form av prestanda? Det blir förvisso fler pixlar att rita för datorn ifråga, men det känns samtidigt som att hårdvaran borde klara av den högre upplösningen utan större prestandaförluster, inte sant?

Senast redigerat 2012-08-26 12:19
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-26 12:48

Bra genomgång på Macworld, även prestandamätningar mellan retina och non-retina.

MacBook Pro with Retina Display redefines the concept of a 'pro' laptop Review | Macworld

  • Medlem
  • 2012-08-26 12:54
Ursprungligen av CoqdeCombat:

4) Jag är lite av en linuxnörd. Ersatte OSX Linux för er del då de båda är *NIX-system? Finns det möjlighet att använda sig av Linux på en MBP av 2012-modell? Med retinaskärm likaså?

Tester visar att Linux än så länge verkar ha för dåligt stöd för så modern hårdvara:
[Phoronix] Linux Is A Lemon On The Retina MacBook Pro

Ursprungligen av ibish:

Bra genomgång på Macworld, även prestandamätningar mellan retina och non-retina.

MacBook Pro with Retina Display redefines the concept of a 'pro' laptop Review | Macworld

Tack för länken.

Jag märker att både retina- och non-retina-versionen har liknande prestanda om man räknar ut SSD:n. Har du själv en retina-version? Vet du om själva "laggandet" nämnt på bl.a. Anandtechs tester stämmer? Jag har nämligen sett människor både bekräfta och avfärda det. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om saken; om själva "laggandet" är överdrivet är det ju bra betyg, men Anandtech är ju en känd internet-publikation som inte skulle överdriva sådana problem.

Ursprungligen av Zepto:

Tester visar att Linux än så länge verkar ha för dåligt stöd för så modern hårdvara:
[Phoronix] Linux Is A Lemon On The Retina MacBook Pro

Tackar, jag måste läsa den artikeln.

Nu måste jag dock laga mat, men tack för länken än en gång!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-26 18:47

Nej, jag har inte en retina själv. Jag vågar inte ens titta på den, för då kommer allt annat för alltid se ut som skit

Haha, jag förstår vad du menar. Det är väl lite det som är risken med att åka och känna på den.

Å andra sidan vill jag ju gärna göra ett val som landar någonstans emellan power user och att ha en snygg miljö. Det som känns lite oroande är ju det de säger, att sidor med mycket flash eller facebook etc hackar sig fram när man scrollar. Såna problem vill jag inte se hända i en dator år 2012.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 16:37
Ursprungligen av CoqdeCombat:

Det som känns lite oroande är ju det de säger, att sidor med mycket flash eller facebook etc hackar sig fram när man scrollar. Såna problem vill jag inte se hända i en dator år 2012.

Det kan "hacka" sig fram ibland, även på 99mac men det är inte speciellt störande. Dock är det en liten skillnad mot att scrolla med en MPB utan retina, där flyter det bättre. Men förutom det så är MBPR betydligt bättre än MBP. En stor vinst för min del är att jag ser allt på skärmen betydligt bättre/tydligare vilket kan vara av värde för oss som inte har perfekt syn längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 16:39
Ursprungligen av stile:

Det kan "hacka" sig fram ibland, även på 99mac men det är inte speciellt störande. Dock är det en liten skillnad mot att scrolla med en MPB utan retina, där flyter det bättre. Men förutom det så är MBPR betydligt bättre än MBP. En stor vinst för min del är att jag ser allt på skärmen betydligt bättre/tydligare vilket kan vara av värde för oss som inte har perfekt syn längre.

Edit: när det gäller scrollen så är det framförallt när man scrolla snabbt det märks, ibland om man vill "kasta" sig längst ned på en längre sida så kan det märkas när man skjuter fart på scrollen, ja typ...

Ursprungligen av stile:

Det kan "hacka" sig fram ibland, även på 99mac men det är inte speciellt störande. Dock är det en liten skillnad mot att scrolla med en MPB utan retina, där flyter det bättre. Men förutom det så är MBPR betydligt bättre än MBP. En stor vinst för min del är att jag ser allt på skärmen betydligt bättre/tydligare vilket kan vara av värde för oss som inte har perfekt syn längre.

Ursprungligen av stile:

Edit: när det gäller scrollen så är det framförallt när man scrolla snabbt det märks, ibland om man vill "kasta" sig längst ned på en längre sida så kan det märkas när man skjuter fart på scrollen, ja typ...

Jag tror faktiskt att jag bestämt mig för att bortse från "hackandet". Jag är tämligen van med ett hackande just nu, och jag skaffar ju faktiskt inte en ny dator enbart för att surfa på större webbplatser. Vore det så, så skulle jag nog istället titta på en MBA eller en Ultrabook. Jag är ju faktiskt ute efter ett verktyg både för programmering (dock i Windowsmiljö) och för grafiska ändamål (detta och allt annat tänker jag sköta i OS X-miljö).

En anslutande fråga dock: hur fungerar spelandet i Windows på en MBPr? Jag har sagt att jag inte tänker spela så värst vidare mycket, men jag vill nog faktiskt hålla upp möjligheten för framtida spelande ändå. Det spel jag spelat mest är ju S.t.a.l.k.e.r. Shadow of Chernobyl, och någonstans inom mig vill jag ju gärna prova på de andra delarna i spelserien. Det borde inte vara någon skillnad mot hur spelandet vore i en vanlig MBP så länge man inte överstiger den vanliga MBP:s upplösning, inte sant?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-05 12:06
Ursprungligen av CoqdeCombat:

Å andra sidan vill jag ju gärna göra ett val som landar någonstans emellan power user och att ha en snygg miljö. Det som känns lite oroande är ju det de säger, att sidor med mycket flash eller facebook etc hackar sig fram när man scrollar. Såna problem vill jag inte se hända i en dator år 2012.

Scrollproblemen är påväg att lösas med mjukvarufix.

AnandTech - Latest WebKit Build Doubles Scrolling Performance on MacBook Pro with Retina Display

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-05 16:07
Ursprungligen av Vassius:

Jag kan ha fel men jag skulle tro att alla maskiner kommer få ett prestanda-lyft här. Förvisso har de flesta maskiner inget behov av det utom just Retina-burkar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-07 17:56

Bra. Det är pinsamt av Apple att sälja en helt ny dator för ca 20 000 kr som inte kan scrolla utan att lagga. Har provat både 15 och 13-tumaren i butik, och stört mig. Hur snyggt den än ser ut skulle jag personligen inte kunna lägga så mycket pengar på en dator med ett så stort störningsmoment. Förstår att det är extremt ansträngande för grafikkortet med alla dessa pixlar, men förstår inte hur de lät produkten skeppas ändå.

- wow, det ser sjukt snyggt ut.
- ja, men vi har ett problem.
- vad?
- det laggar när man scrollar på en webbsida...
- äsch... det duger.

Men som sagt, bra om det går att lösa med mjukvara.

Ursprungligen av Vassius:
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-07 18:15
Ursprungligen av ibish:

Bra. Det är pinsamt av Apple att sälja en helt ny dator för ca 20 000 kr som inte kan scrolla utan att lagga. Har provat både 15 och 13-tumaren i butik, och stört mig. Hur snyggt den än ser ut skulle jag personligen inte kunna lägga så mycket pengar på en dator med ett så stort störningsmoment. Förstår att det är extremt ansträngande för grafikkortet med alla dessa pixlar, men förstår inte hur de lät produkten skeppas ändå.

- wow, det ser sjukt snyggt ut.
- ja, men vi har ett problem.
- vad?
- det laggar när man scrollar på en webbsida...
- äsch... det duger.

Men som sagt, bra om det går att lösa med mjukvara.

Grafiska prestandaproblem är dock inget nytt. Quartz var på G3 / G4 - ja genom hela PPC eran något före sin tid. Vissa innovationer och mjukvarurevisioner gjorde det bättre men det är inte förrän på senare år och OS saker börjat flyta ordentligt (bätte än Windows helt klar överlag). På en Retina-maskin möts man av 4X mer pixlar på en GPU som på pappret inte ens hanterar den upplösningen native enligt tillverkaren. Det är dessvärre inget man löser på en handvändning.

Dock är det synd OSX har sämre prestanda här på många saker än iOS. Troligen beror det på hur man löser uppritningen av grafik. Sedan är saker enklare att optimera i iOS då man kan anta saker man inte kan göra i OSX.

En möjlig nackdel med retina- modellen är frånvaron an ethernet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 07:01

Själv körde jag mycket Linux innan jag skaffade Mac. Numera har OS X till 90% ersatt mitt Linux-behov. Men jag har fortfarande en Linux-installation under VMWare som jag startar ibland. Om du installerar Linux i en virtuell maskin behöver du inte bekymra dig om hårdvaruproblem. Bortsett från att Linux kanske inte riktigt har retina-stöd och inte kommer att se lika snyggt ut som OSX. Men vad gör det om man mest kör Linux via terminalen

Har inte märkt av något störande lagg på min MBP Retina, men det är väl säkert möjligt att skrollningen går mjukare på en lågupplöst MBP. Inget jag ens märkt av dock, men är det något man stör sig på så får man väl väga det mot att hela tiden ha en dålig skärm.

Jag redigerar 24-megapixels råformatbilder på min iaf, med sjukt bra prestanda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 16:43

Gällande hur "mjuk" scrollning du får på en Retina MacBook Pro eller vanlig är också lite relativt om du inte kört OSX tidigare. Jag upplever OSX 10.8 som OS mycket "mjukare" än Windows 7 på min MacPro 2008. Däremot upplever jag spel fungera mycket bättre på det sistnämnda.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

En möjlig nackdel med retina- modellen är frånvaron an ethernet.

Jag har dock bytt helt och hållet till Wifi, och har faktiskt sen dess inte råkat ut för en enda gång där jag skulle ha behövt använda mig av ethernet. Visst, det är en nackdel i sig, men jag tänker med grund i min erfarenhet, bortse från den nackdelen. Jag har helt enkelt inte tillräckligt behov av en ethernet-anslutning för att motivera bristen på ethernetkontakten som en nackdel.

Ursprungligen av pesc:

Själv körde jag mycket Linux innan jag skaffade Mac. Numera har OS X till 90% ersatt mitt Linux-behov. Men jag har fortfarande en Linux-installation under VMWare som jag startar ibland. Om du installerar Linux i en virtuell maskin behöver du inte bekymra dig om hårdvaruproblem. Bortsett från att Linux kanske inte riktigt har retina-stöd och inte kommer att se lika snyggt ut som OSX. Men vad gör det om man mest kör Linux via terminalen

Det där med att OS X ersätter linux är någonting som slagit mig ett antal gånger. Systemen i sig är ju tämligen lika till både uppbyggnad och funktion (mig veterligen använder väl OS X Terminal BASH, inte sant?) så bristen på Linux är någonting jag är beredd att offra - så länge jag kan hobbyanvända det via virtuella maskiner. Grejen är den att mitt Linuxintresse kom av hela den här nörd-grejen och viljan att lära sig något nytt. Nu har jag dock inte längre något större intresse i det längre, utan vill ha mer ett OS som bara funkar, och ser snyggt ut när det gör det. Vilket ju förstås passar bra med OS X, även om, vad jag förstått, OS X inte är helt utan sina buggar och nackdelar det med.

Ursprungligen av Samuel K:

Har inte märkt av något störande lagg på min MBP Retina, men det är väl säkert möjligt att skrollningen går mjukare på en lågupplöst MBP. Inget jag ens märkt av dock, men är det något man stör sig på så får man väl väga det mot att hela tiden ha en dålig skärm.

Jag redigerar 24-megapixels råformatbilder på min iaf, med sjukt bra prestanda.

Jag tolkar det som att du tycker att det funkar bra ändå. Det kan faktiskt vara jag som missförstått vidden av själva laggen, men jag tycker mig ha läst att det kan faktiskt bli ganska irriterande emellanåt. Men ja, om det är förhållandevis lite lagg så är det ju inte en big deal. Min vaio som jag har nu känns ganska trög emellanåt - och gissningsvis är en retina-version bättre.

Ursprungligen av Erik.dv:

Gällande hur "mjuk" scrollning du får på en Retina MacBook Pro eller vanlig är också lite relativt om du inte kört OSX tidigare. Jag upplever OSX 10.8 som OS mycket "mjukare" än Windows 7 på min MacPro 2008. Däremot upplever jag spel fungera mycket bättre på det sistnämnda.

Ah, okej. Ja, det är förstås en tanke .. Att vad som upplevs mjukt av vissa, inte nödvändigtvis skulle vara mjukt för andra, och ser man hur jag kommer från PC-sidan av det hela, så kan jag förmodas tycka att rullningen är mjuk ändå? Det låter logiskt.

Jag tror nog helt enkelt att jag får ta och gå till en butik i stockholmsområdet och kolla in en retina-version och en vanlig version och se vilket som känns bäst.

Haha, han verkar minst sagt lyrisk över sin retina-MBP. Jag finner det dock rätt spännande hur han menar på att MBPr:en kommer att ta över traditionella stationära datorer, vilket är lite vad jag tror om laptops också. Med dagens laptops (såväl PC som Mac) så tror jag att alltfärre kan motivera en stor, stationär burk hemma. Dagens laptops börjar helt enkelt bli tämligen kraftfulla och framtidens laptops kommer säkert att ta över - undantaget gamers och de som verkligen, verkligen behöver det där lilla extra som en laptop inte kan ge dem.

Det är ju också min tanke med den dator jag ska köpa. Den ska ersätta min stationära dator också. Det är därför jag vill ha den mer kraftfull och med 16 GB i RAM, om jag så måste byta RAM själv.

MBP är oerhört stabila maskiner, jag har en från 2010 (8Gb ram + SSD) första modell av Core i7. Datorn är nu ca 2 år gammal och kan bara säga att nöjdare kan man inte bli. Datorn bara rullar på och den gör jobbet snabbt och bra. Datorn fungera för bra att kunna motivera ett inköp av MBPr = MacBook Pro Retina.
Så vad gör jag med datorn? Jo följande, arbetar i Aperture, office, web/mail, video i iMovie, samt spel t.ex. (civ 5, Rome, Diablo III, Starcraft II, m.fl.) och det bara fungerar.

Ursprungligen av Hunter78:

MBP är oerhört stabila maskiner, jag har en från 2010 (8Gb ram + SSD) första modell av Core i7. Datorn är nu ca 2 år gammal och kan bara säga att nöjdare kan man inte bli. Datorn bara rullar på och den gör jobbet snabbt och bra. Datorn fungera för bra att kunna motivera ett inköp av MBPr = MacBook Pro Retina.
Så vad gör jag med datorn? Jo följande, arbetar i Aperture, office, web/mail, video i iMovie, samt spel t.ex. (civ 5, Rome, Diablo III, Starcraft II, m.fl.) och det bara fungerar.

Ska jag vara helt ärlig så känns det mer som att retina-versionen är för ny och flashig för att kunna anses vara en stabil efterträdare till MBP. Det är som bekant brukligt att alla nya teknik-prylar har vissa barnsjukdomar och liknande som måste strykas bort innan det går att kalla någonting stabilt, så att säga. Men jag vet också att det är en felaktig analys av MBP kontra MBPr. MBPr och MBP har till synes samma hårdvara, undantaget SSD-disken som är standard i MBPr och skärmen. Eventuella "barnsjukdomar" skulle således kunna härledas till enbart skärmen eller den fysiska arkitekturen/designen av hårdvaran (tänk värme). Som det ser ut just nu, så finns inte såna barnsjukdomar - och med grund i att det är samma hårdvara, så kan jag inte se varför jag skulle tänka så.

Men jag gör det. Jag gör det, och det irriterar mig.

Jag tror att det antagligen kommer att luta åt en vanlig MBP denna gång och om jag vill fortsätta i Mac-spåret, en MBPr när det är dags att förnya om ett antal år.

Samtidigt, MBPr verkar vara en riktigt bra maskin och jag känner mig sugen på att prova vad som sägs vara "Next-gen" inom laptops, antagligen menat p.g.a. den högupplösta skärmen.

Detta beslut ruinerar mina tankar! (inte så seriöst menat, men jag har mycket beslutsångest och står fortfarande i mitten när det gäller valet och kvalet mellan dessa två datorer) ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 17:38

Spel på MBPr är snarlikt MBP så länge man som du skriver håller samma upplösning - om något är MBPr något snabbare. Program som nyttjar OpenCL eller CUDA är även dessa snarlika på en MBPr kontra MBP.

2012 MacBook Pro runs Photoshop CS6
2012 Retina MacBook Pro - Extreme 3D
http://arstechnica.com/apple/2012/06/pixelpalooza-ars-reviews-the-15-retina-macbook-pro/

Det som händer i Windows idag är att du får full upplösning så saker kan bli tämligen smått tror jag men det går ju alltid att lösa (skala GUI eller sänka upplösningen).

Okej. Men vad finns det för nackdelar med en MBPr, som inte tagits upp i diverse recensioner?

Jag tänker, att jag nu vet att hårdvaran håller för den lite hårdvaru-intensivare upplösningen även om det ibland kan leda till lite hackande när man slösurfar (vilket jag undrar om det även gör om man använder sig av det diskreta grafikkortet också?). Jag vet även att en MBPr inte är uppgraderbar i samma anda som en MBP - vilket gör att jag måste beställa en dyrare variant direkt vid köp.

Vad finns det mer för nackdelar i en MBPr kontra en MBP?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-29 14:44
Ursprungligen av CoqdeCombat:

Vad finns det mer för nackdelar i en MBPr kontra en MBP?

Allt detta har säkert tagits upp redan men…

- Avsevärt mycket dyrare maskin för liknande hårdvara bortsätt från skärmen och den avskalade designen
- Svår att uppgradera efter köp vilket gör att man måste "min / max:a" maskinen vid köptillfället
- FireWire kräver Thunderbolt-adapter
- Ethernet kräver USB eller Thunderbolt-adapter
- DVD eller BluRay-spelare/brännare måste köpas externt om behovet finns

Om det kan ses som negativt…

- Upplevelsen av "retina" kan vara tvådelad till en början då program som inte är omskrivna för detta kommer upplevas lågupplösta.
- Retina-skärmens enorma upplösning gör det nästan omöjligt att köra saker som spel i "native resolution". Dock lär 1/4 upplösning se snarlik ut mot en non-retina-skärm så skillnaden är troligen liten i verkligheten.
- Eventuellt skapar retina-skärmen problem på andra plattformar än OSX.

Gillar du tester finns i vanlig ordning en del att hämta hos Bare Feats.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-03 19:15
Ursprungligen av CoqdeCombat:

3) Hur blir det med garantin på datorn om jag bestämmer mig för att lägga in en SSD istället för optisk läsare och uppgradera RAM till 16 GB?

MVH/ CdC

Edit: lade till en fråga av rätt viktig karaktär.

Det kan du inte. Det var det jävligaste Apple gjorde på länge - att strypa ram på dessa till 8 GB.
MBPro (ej retina klarar endast 8 GB ram).

Apple MacBook Pro (2012) 15" Quad-Core i7 2.6GHz / 8GB / 750GB - Macoteket

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-03 19:29
Ursprungligen av malen:

Det kan du inte. Det var det jävligaste Apple gjorde på länge - att strypa ram på dessa till 8 GB.
MBPro (ej retina klarar endast 8 GB ram).

Hetsa inte upp dig i onödan för de klarar faktiskt 16GB enligt tredjepartsleverantörer av minnen Upgrade Memory for Apple MacBook Pro to 8GB, or 16GB DDR3 1600MHz SDRAM + SSD and Drive options up to 1.0TB - for all 13

Senast redigerat 2012-09-03 20:33
Bevaka tråden