Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försvunnet utrymme efter OSX 10.8.1

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-08-29 15:52

Hej!

Råkade precis ut för något märkligt i samband med installationen av OSX 10.8.1.

Har en MBP13, tidigt 2011 med en OCZ Vertex4 256gb som systemdisk.

Hade innan installationen 44gb ledigt. Efter uppdateringen började jag städa och slängde ca 100gb filer. Så långt inget konstigt.

Men.

I Finder-fönstrerna står det nu 144,57gb ledigt. Inget konstigt där heller. Det märkliga är när när jag tittar i Daisydisk, iStat-widgeten och Skivverktyg. Då står jag kvar på 44gb ledigt. När jag kollade under Äpple -> Den här datorn -> Lagring så har jag plötsligt 100gb Säkerhetskopior.

Har någon nån aning om vad som kan ha hänt och hur jag löser detta? Jag jobbar som pressofotograf och 40gb ledigt ger mig en, max två, veckor innan jag fyllt det med bilder.

Har provat både omstart, stänga av helt och starta igen. PRAM reset. No go.

Varför tar du inte bort det som tar mest plats och du finner onödigt? Du nämner att det "plötsligt finns säkerhetskopior på 100GB", antar att detta inte är ngt du är i behov av.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-08-29 16:00

Grejen är att säkerhetskopiorna inte finns. Som sagt står det i Findersfönstrena att jag har 144,7gb ledigt. Men överallt annars så är det bara 44,7 gb ledigt. Och det är bara i Äpple -> Om den här datorn -> Lagring som det sägs något om säkerhetskopior. I Daisydisk, som visar var allt utrymme finns, visas det inget om några backups.

Posten säkerhetskopior motsvarar ju exakt den mängd data jag slängde med papperskorgen.

Ursprungligen av Orky:

...står det i Findersfönstrena att jag har 144,7gb ledigt...

Var står det någonstans?

Överst i bilden syns nederkanten av ett Finder-fönster där det står 153 GB ledigt. Men någon "144,7" kan jag inte se i din bild.

Och använd gärna rätt enheter. "GB" och "gb" är inte samma sak.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-08-29 16:07

Bifogar bild på hur det ser ut. Överst är Finder, sen Daisy Disk, Skivverktyg och Systeminformation.

Jag tycker det ser rätt ut. HDD2 är ju en helt annan disk så vad jag kan se så har du 43,7 ledigt på andra disken vilket samtliga appar antyder.

EDIT: "Säkerhetskopior" tar helt klart upp mkt plats. Du ser inte vart de ligger om du klickar på View i DaisyDisk?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-08-29 16:58

Barbapappa_86, det är det märkliga, i DaisyDisk är det utrymmet spårlöst försvunnet. Finder-fönster tillhör Macintosh HD, hade rensat lite fler filer när jag tog screenshotet, för att testa om det ordnat upp sig.

Jesper Ohlsson, jag testade att rensa lite mer mellan första inläggen för att se om det ordnat till sig efter ett par omstarter till. För övrigt anser jag det vara en onödig anmärkning på gb vs GB. Hade jag skrivit Gb eller GiB kunde jag förstått din reaktion, nu gick dock budskapet fram.

Jag åtgärdar nu, förhoppningsvis, problemet genom att återskapa 10.8 från Time Machine.

Ursprungligen av Orky:

Barbapappa_86, det är det märkliga, i DaisyDisk är det utrymmet spårlöst försvunnet. Finder-fönster tillhör Macintosh HD, hade rensat lite fler filer när jag tog screenshotet, för att testa om det ordnat upp sig.

Jesper Ohlsson, jag testade att rensa lite mer mellan första inläggen för att se om det ordnat till sig efter ett par omstarter till. För övrigt anser jag det vara en onödig anmärkning på gb vs GB. Hade jag skrivit Gb eller GiB kunde jag förstått din reaktion, nu gick dock budskapet fram.

Jag åtgärdar nu, förhoppningsvis, problemet genom att återskapa 10.8 från Time Machine.

Det är viktigt att hålla reda på begreppen för att forumet ska bli sökbart. Därför ska vi hålla oss till korrekta enheter, samt produktnamn.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-08-29 18:57

Copper v Glass • Turn off Mountain Lion's local backups feature.

Löste mitt problem. Det måste aktiverats i och med uppdatering.

1
Bevaka tråden