Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nollat batteri, går det att rädda?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
följande info finns på min numera 4 år gamla Mac Book:

Återstående laddning och Full laddning (mAh) : 0.
Ampertal (mA) : 0.
Volttal (mV) : 5371. <------ Är det för att laddaren är ansluten?

Skick : kontrollera batteriet.
Cykelantal : 1235. <---------- verkar vara mer än väntat efter vad jag läst?

Magsafe lyser grönt, men batteriet är inte fullt och laddar inte. Drar man ut magsafe så stendör den direkt, och när man sätter i magsafe får man börja om från vit skärm.

Kan batteriet bara dö så här, över en natt? Den funkade fint för en månad sedan! Spelar det roll att magsafe är lite tuggad av en katt - eller är mitt batteri helt enkelt stendött? Det verkar inte vara smuts i varken magsafe eller datoranslutningen.

Hjälp?

Ja det kan de! Själv är jag inne på mitt femte eller sjätte batteri på min snart fem år gamla mbp. Nyare batterier är mycket bättre men köp ett nytt bara för det där är nog kört

Okej, orginalbatteri alltså. Jag ska kika på vad det kan kosta. Jag var inne i en Macbutik för inte länge sen i annat ärende och när dom fick veta hur gammal den var såg dom rätt ointresserade ut och sa att det är inte ens jämförbart att ha en så gammal dator mot att köpa en modernare Mac. Kanske man ska passa på att göra det, fas det känns ju trist att bara kasta denna... Kanske någon vill köpa den på blocket, haha! Eller inte...

Okej, tack, då vet jag. Jag är jättenöjd med datorn i övrigt, den har tex inte ens blivit seg och slö som PC ofta blir, fast den är 4 år redan.
I morse när jag öppnade upp datorn i en vag förhoppning om att få se att det blivit en förändring, och nu har batteriikonen fått ett X mitt i sig, och den har naturligtvis inte laddat alls.

Vad kostar ett nytt batteri, någon som vet?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-08-29 07:30

Exakt vilken modell har du?

  • Medlem
  • 2012-08-29 14:35

Tänk bara på att köpa ett originalbatteri! Forumet är redan översvämmat med trådar om piratbatterier som inte fungerar.
Några hundra dyrare, men mycket mindre bekymmer.

Personligen har jag sämre erfarenhet av Apples egna batterier än av piratbatterier

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Personligen har jag sämre erfarenhet av Apples egna batterier än av piratbatterier

Även en blind höna.....
Det finns ingen anledning att anta att en pirattillverkare skulle använda sig av bättre tillverkningsmetoder eller råmaterial än Apple. Sen kan man ju ha tur. Om någon gör en kopia av ett batteri som faktiskt är tillverkat på ett bättre sätt och med bättre material så skulle de nog ta bättre betalt för det och slå på stora trumman.

Det finns faktiskt inte heller någon självklar anledning heller att anta att de skulle vara sämre.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-30 09:54

Jag tror ju inte Apple eller piratbatterisäljarna tillverkar batteriena själva, utan köper dem av batteritillverkare. Och kanske från samma tillverkare, vilket borde göra att de är likvärdiga.
Ofta är det dock så att kända märken har en högre kvalitetskontroll, vilket kan leda till att man ofta kan lita mer på "originaldelar" (i varje fall vill de få oss att tro det).
I sämsta fall kan det även vara så att de produkter som inte klarar märkessäljarens krav, säljs som piratdelar, vilket då inte är så bra.... beroende på priset också.

Kolla på Tradera så kanske du hittar ett hyfsat begagnat batteri för en billig peng, köpte själv ett där för några veckor sedan.
macbook batteri - Tradera.com

Om datorn känns tillräckligt rapp för det du använder den för lönar det ju sig med ett nytt batteri då den bör ha ett par års ytterligare livslängd utan vidare. När du ändå är i inköpstagen kan det kanske vara dags för mer RAM dessutom? Också en "livsförlängare" av rang.

Det var ju någon modell av MacBook som hade defekta batterier från start, så att om man råkade ladda ur batteriet helt så stendog det. Vad gäller de modellerna fick man ett nytt batteri alldeles gratis från Apple.

Minns inte vilken årsmodell det var, men det kan kanske vara värt att kolla upp? Även om chansen är liten att det är rätt modell och kanske ännu mindre att erbjudandet kvarstår

  • Medlem
  • 2012-09-16 23:24

Här finns för under 300kr med fri frakt: macbook battery - Free Shipping - DealExtreme

Ursprungligen av Jordi:

Här finns för under 300kr med fri frakt: macbook battery - Free Shipping - DealExtreme

Hej..Batterier kan man fixa på olika sätt. Har du ett nollat batteri så kan det innebära att en eller flera celler i batteripaketet har vänt polaritet d.v.s plus har blivit minus detta sker när man har många celler i ett batteripaket och batteriet har laddats ur för mycket. Då drar några celler ner medan den dåliga cellen blir negativt laddat. Detta kan fixas genom att "skrämma" batteriet. Då tar du batteripaketet till bilbatteriet koppla två sladdar från paketet och bara dutta på bilbatteriets plus och minus pol, inte för länge och inte för mycket då det blir varmt och kan skada cellerna ännu mer. Du kan även ta en batteriladdare som har hög effekt och dutta på polerna. Sedan om nu detta inte funkar kan du öppna batteripaketet och löda i nya celler fördelen är då att du kan välja kvalitet på cellerna. Det finns några bra cell leverantörer men alla har olika klassifieringar på cellerna där de sämmre kan ha klass c och säljs på "rea" till leverantörer vilket ger ett lägre utpris. Det kan sitta sanyo celler i som är flera år gammla och har då en lägre livslängd även om det är kvalitets tillverkare. OBS om du har skrämt igång batteriet kan du få en högre självurladdning på batteriet men det spelar ju ingen roll om du testar för batteriet är ju ändå kasst.

Lycka till

1
Bevaka tråden