Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överföra MacBook Pro till MacBook Pro Retina?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-08-28 21:53

Jag har precis fått nya Mac Pro Retina och vill överföra all information och alla inställningar till den nya datorn. Helt enkelt kopiera datorn. Har lyckats med det på tidigare varianter av Mac Pro, men lyckas inte lista ut hur jag ska göra nu? Någon som vet.

Man kan använda sig av Flyttassistenten. Finns i Program->Verktygsprogram->Flyttassistent

  • Medlem
  • 2012-08-29 10:05

Men då plockar jag väl bara utvalda program, filer etc. Det blir ingen exakt kopia av datorn...?

Vet inte huruvida man kan plocka vissa delar med Flyttassistenten, men jag har flera gånger fått med mig alla filer, program och inställningar. Så nog kan man få en så exakt kopia som möjligt, med förbehåll för variationer på själva datorn och skillnader i operativsystemet.

Om du har gjort en backup via Time Machine av den gamla datorn till en extern disk, så kan du starta upp i recovery mode (cmd-R om jag minns rätt) och där välja att återskapa disken från en tidigare backup. Välj din gamla timemachine-backup, vänta en stund, och sen är det klart

Jag har gjort så själv några ggr, fungerar utmärkt. MEN, något att tänka på är att den klonar exakt allt, även operativsystemet. Det kanske kan hända att en retina har specifika drivrutiner mm som inte finns på din gamla dator, det kanske eventuellt kan bli strul med det? Lite osäker faktiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-29 10:46

Den klonar inte systemet om det redan är ett specifikt system installerat på den nya datorn.
Det är bara att öppna Flyttassistenten så läggs program, inställningar, dokument, bilder, musik och allt tillbaka på nya datorn.
Utom själva systemet dårå.

Ursprungligen av Kermit:

Om du har gjort en backup via Time Machine av den gamla datorn till en extern disk, så kan du starta upp i recovery mode (cmd-R om jag minns rätt) och där välja att återskapa disken från en tidigare backup. Välj din gamla timemachine-backup, vänta en stund, och sen är det klart

Jag har gjort så själv några ggr, fungerar utmärkt. MEN, något att tänka på är att den klonar exakt allt, även operativsystemet. Det kanske kan hända att en retina har specifika drivrutiner mm som inte finns på din gamla dator, det kanske eventuellt kan bli strul med det? Lite osäker faktiskt.

  • Medlem
  • 2012-08-29 10:59

OK. Jag förstår. Kanske bra att låta operativsystemet vara "nytt och rent" och låta alla övriga filer, program etc kopieras.

Jag hade kört Flyttassistenten.

1
Bevaka tråden