Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backupfrågor

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis sålt min bärbara Asus och beställt en MBPR 15", 16GB, 512 SSD + Thunderbolt display. Skall bli galet skönt att äntligen bli med Mac igen, hade en MBP 13" 2010 tror jag det var som jag sålde för dryga året sedan.

Vill ha lite tips och idéer på backuplösning. Jag kommer mestadels använda datorn till bildredigering via Lightroom/Photoshop.

Först och främst, som "nygammal" macanvändare har jag ingen vidare erfarenhet av diskhantering på OS X. Men skulle ni rekommendera att man gör en fräsch install av Lion (Mountain Lion kanske t.o.m) direkt när jag får datorn? Och har ni några tips på hur jag bäst skulle partitionera SSD disken? Kan tillägga att jag kommer att förvara bilder och annan media på en extern Lacie FW800 2TB. Kommer i framtiden byta ut denna mot en eller två Drobo Thunderbolt chassin.

Läst lite snabbt på nätet ang. ämnet och sett en del som har en j**** massa olika volymer, tex. scratch (?). Kan detta vara något att tänka på eller bör jag bara köra disken som helhet utan partitioner?

Sen har jag även övervägt att skaffa mig en något billigare USB eller FW disk att köra en schemalagd SuperDuper clone till så jag har möjlighet att boota från denna ifall min SSD skulle haverera någon gång. Något speciellt jag bör tänka på här? Antar att desto snabbare gränssnitt är desto bättre (tex. USB 3 eller TB). Själva disken då, klarar jag mig med en 7200rpm disk på 500GB eller jag välja 1TB?

Många frågor blev det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-20 11:13

Jag skulle inte ominstallera OS och jag skulle inte göra diverse partitioner. Vilka problem skulle dessa åtgärder lösa? Datorn levereras klar att använda.

Om du väljer att ha bilder på en extern disk, se då till att köpa ytterligare en minst lika stor extern disk för backup. Annars kommer du att förlora ditt bibliotek då disken går sönder. Tänk på att en RAID-lösning (i t.ex. en Drobo) inte är en ersättning till backup.

SuperDuper är ett mycket bra program som gör att du får en bootbar extern disk. Däremot har den ju bara en kopia av det senaste på SSDn och ingen möjlighet att gå tillbaka. Om något program skulle göra en fil korrupt och du inte märker det genast så kommer din korrekta fil på backupen snabbt att gå förlorad. Av denna anledning tycker jag personligen att TimeMachine har en del fördelar.

pesc beskriver det bra.

Jag skulle lägga till en offline-backup via nätet, t.ex. CrashPlan / Backblaze eller liknande tjänst.

Tack för svar!

Är medveten om att en Drobo tex. inte är en backup av sig självt, därför kommer jag nog skaffa mig 2 Drobo när dem släpper Thunderboltversionen.

Har även tittat på Crashplan för backup via nätet. Verkar bra, dom är rekommenderade på många håll av vad jag lyckats läsa mig till. Någon som vet om min internetlev. Comhem kommer att ha några invändningar ang. massiv datagrafik? Kör 100/10 via dem.

Ang. SuperDuper, jag kommer köra både TimeMachine (Time Capsule) och en clone. Clone ifall min interna disk kraschar och TM för möjlighet att återställa filhistorik m.m.

Varför jag frågor om nyinstallation är att OS X kommer väl laddad med div olika språkstöd och ett 50 tal olika skrivardrivrutiner m.m. Vid en nyinstallation kan jag väl välja att exkludera sånt jag inte kommer behöva? Eller har jag förstått detta rätt? Eller får jag välja allt detta när jag startar datorn för första gången (alltså, görs en nyinstallation då eller är det bara en konfiguration av div inställningar?)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-08-28 23:54
Ursprungligen av Jimmy_Vegas:

Har även tittat på Crashplan för backup via nätet. Verkar bra, dom är rekommenderade på många håll av vad jag lyckats läsa mig till. Någon som vet om min internetlev. Comhem kommer att ha några invändningar ang. massiv datagrafik? Kör 100/10 via dem.

Kör Crashplan och Comhem 100/10, där jag får ut 112/10/12ms. Körde i ca 3 månader för att få upp ca 500GB. Detta plus mycket annat upp/ner då jag provat Bitcasa, Box.com och andra molnsaker parallelt. Inga problem whatsoever.

  • Avstängd
  • 2012-07-20 11:35

Som pesc beskriver ovan

En riktig backuplösning är att ha en lokal enhet USB, NAS... eller vad som helst på minst dubbla storleken som datorns HDD + en till som inte befinner sig i samma närhet, tex på molnet, hos någon kompis som inte bor i närheten.
Är det också så att du tex har en massa stora bilder, en massa musik eller s,å brukar jag ha även dom på ytterligare extra enheter på olika ställen.
DVS ha 2 oberoende backupper på olika ställen. Kan göras relativt billigt eller hur dyrt som helst.
Billigaste är 2 USB-enheter av bra kvalitet och köra till en iunder en vecka medans den ena är i bankfack typ, och sen byta nästa vecka... men lite krångligt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-20 11:54

Är det en ny dator skulle jag aldrig ominstallera den. Är det en begagnad skulle jag göra det.
Vad gäller språkstöd, skrivardrivrutiner etc, så tar det inte så väldigt mycket plats. Men har man en mindre SSD så kanske det är värt det, men lättare är då att plocka bort dem i efterhand, finns många program för det. Skrivardrivrutinerna skulle jag dock lämna, kan vara svårt att veta vilken skrivare jag kommer att köpa nästa gång. Likaså skulle jag förstås lämna kvar engelska som språk

  • Avstängd
  • 2012-07-20 12:00

Har plockat bort dom språk som jag fattar nada av, så kvar blev dom nordiska förutom finska, engelska(US) och tyska.
Av skrivare behöll jag generiska och dom vanligaste märkena bara. Fast hur jag visste vad att behålla kommer jag inte ihåg hur jag gjorde då...
Har inte ens kommit ihåg att kolla om dom kommit tillbaka under någon av alla dessa uppdateringar som varit sen dess, förutom språken då

Känns onödigt att ha massa olika drivrutiner man aldrig kommer använda, när jag köper en skrivare kommer jag bara att installera dom senaste drivrutinerna för den på tillverkarens hemsida. Men det är klart om dom inte tar någon större plats så. Läste på någon macsida att det handlar om ca. 4gb alla drivrutiner samt språk m.m.

Ingen som har några tips på hur/om jag bör partitionera disken på något sätt eller bör de lämnas som en enda hel volym?

  • Avstängd
  • 2012-07-20 13:42
Ursprungligen av Jimmy_Vegas:

Känns onödigt att ha massa olika drivrutiner man aldrig kommer använda, när jag köper en skrivare kommer jag bara att installera dom senaste drivrutinerna för den på tillverkarens hemsida. Men det är klart om dom inte tar någon större plats så. Läste på någon macsida att det handlar om ca. 4gb alla drivrutiner samt språk m.m.

Ingen som har några tips på hur/om jag bör partitionera disken på något sätt eller bör de lämnas som en enda hel volym?

Finns utilitys som kan partiera HDD utan att förlora det som finns där och att slippa installera om OSX, men om det funkar med en SSD vet jag inte. Kommer inte på något namn nu men googla.

Fast har inte partierat någon system HDD på någon av mina macar än. Däremot några av mina externa då jag behövde skyffla mellan Windows och Mac... men nu använder jag Paragon NTFS for Mac OS X så slipper man det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-20 15:47
Ursprungligen av Jimmy_Vegas:

Känns onödigt att ha massa olika drivrutiner man aldrig kommer använda, när jag köper en skrivare kommer jag bara att installera dom senaste drivrutinerna för den på tillverkarens hemsida. Men det är klart om dom inte tar någon större plats så. Läste på någon macsida att det handlar om ca. 4gb alla drivrutiner samt språk m.m.

Sedan 10.7 Lion (eller om det var redan från 10.6) så finns inga specifika skrivardrivrutiner från start! De laddas istället ner via Programuppdatering när du ansluter en ny skrivare. Det finns bara en databas över vilka skrivare som stöds i Lion. När du väl laddat ner en skrivardrivrutin så hålls den uppdaterad via Programuppdatering. Användarupplevelsen blir därmed vad den ska vara - Koppla in och kör!! Det går också ibland att få igång skrivare som officiellt inte stöds av Lion, men då får man jobba mer manuellt...

Kommer inte ihåg om du längre kan välja bort språkstöd när du insallerar MacOS, men det spelar mindre roll. De största och flesta språkfilerna finns i programmen du installerar sedan. Så om du till exempel vill använda ett program som Xslimmer så är det bättre att göra det lite längre fram, om och när du tycker att utrymmet på SSD:n börjar ta slut. Men du har ju valt en MBPR och har rätt stor SSD!

Däremot kanske du inte tänker använda alla programmen i iLife-sviten, då kan det vara värt att avinstallera dessa. Garageband t.ex har väl en massa extra ljud-loopar som tar rätt mycket plats, men jag har för mig att alla INTE är installerade från början utan får läggas till om man vill ha dem.

Ursprungligen av Jimmy_Vegas:

Ingen som har några tips på hur/om jag bör partitionera disken på något sätt eller bör de lämnas som en enda hel volym?

Finns absolut ingen anledning att partitionera förutom för en Bootcamp-partition om du vill köra Windows utan emulering.

Du nämnde scratch-disk för Photoshop. Det är väl en teknik som framför allt ger en fördel om du har en separat scrath-hårddisk. Och med snabbare SSD-diskar numera så är frågan om man vinner något överhuvudtaget. Minns att jag för länge sedan mixtrade med en scratch-disk på en gammal powerbook, då man helst skulle se till att den rent fysiskt hamnade på den snabbaste delen (var det början eller slutet?) av den stackars 5400 rpm-disken. Vansinne, jag kan inte vunnit något med detta, borde köpt mer ram-minne istället
Ialla fall, hittade en lite uppdaterad diskussion om du är intresserad, men slutsatsen är att det kan nog bara löna sig om du har en MacPro eller en äldre MBP med två SSD-diskar.
Adobe Forums: Solid State Drives / Scratch Disk ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-20 12:19

Som jag ser det finns det ingen anledning att pertitionera disken, utan kör alla Macar som en volym.
När jag har varit på en del skrivares hemsidor (HP?) och letat drivrutiner, har svaret varit att de finns redan installerade i MacOS X. Så det fanns inget att ladda ner... men jag kanske inte letade tillräckligt.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2012-07-31 12:47

Använder man aperture så behöver man hålla reda på om det bilderna skall sparas i en separat struktur, ev extern disk, eller i library katalogen. Aperture library kan inte vara på en nätverksdisk. Om Lightroom fungerar på samma sätt så rekommender jag library på SSD och bilderna på externa disken.

/Casi

PS
Använder du iMovie eller FinalCut/X så bör du ALDRIG flytta några filer i Findern.
DS

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-08-28 19:07

Hur kopiera flera kopior med samma filnamn till extern HD?
Jag har en proppfull HD på min MacBook.
Köpte en extern USB-HD för att ta kopior på ffa alla bilder innan jag börjar radera på macen.
Det gick inte att göra det bra med Time Machine pga att jag har File Vault.
Då hårddisken är så full går det inte att ta bort File Vault. Moment 22 alltså...
Jag försökte då att först lista "alla bilder" från et Finderfönster till externa hårddisken, emn får felmedd att det inte går att ha flera filer på samma namn på den externa HD.
Problemet från början är ju att jag har upp till sju kopior av samma bild av ngn anledning på MacBookens HD. Jag vet inte hur de har blivit så många och vilka mappar de ligger i, men det är ohållbart att manuellt föra över alla.
Tänkte senare använda Sponge för att ta bort kopior.

Installerade Backblaze innan helgen. Fungerade utmärkt och sköter sig själv utan minsta krångel hittills. Lyckades dock bara utnyttja maximalt 5 av mina 10 Mbit upp (Comhem), men det duger för mig. Har mest mindre filer så det stör mig inte, men det kanske är en nackdel för dig om du har för avsikt att backa upp foton?

Utöver Backblaze kör jag Time Machine för att ha en lokal backup samt rsync (crontab) för att regelbundet backa upp filer mot Dropbox som jag inte vill ha liggandes i Dropboxmappen när jag jobbar med de. Jag känner mig trygg med lösningen om olyckan skulle vara framme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-29 09:30

Min erfarenhet från att hårddisken kraschade i somras är att det är säkert att ha en back up i molnet men när olyckan är framme och tiden är knapp så är en klon guld värd. Även om man har snabb lina tar det läng tid att återställa en hel hårddisk. Själv var jag lite lat under våren att klona så det tog ett tag innan den var uppdaterad/synkad mot det jag hade i molnet - men jag kan tänka mig hur läng tid det skulle tagit om allt skulle ner.

I fortsättningen blir det tätare kloning, fler mappar syncade mot SugarSync och resten i Dropbox
Har rensat för andra backup/synctjänster och har bara kvar box.com som ett extra fotoarkiv för råfiler.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-08-29 09:51

Jag försöker avaktivera File Vault för att köra backup via Time Machine. Får beskedet att det är för lite utrymme ledigt på min dators HD för det. Kan jag utnyttja min USB-HD så att min Macbook får HD-utrymme för att avaktvera File Vault?

F ö körde jag en längre tid backup via molnet med Mozy. Slutade då jag såg att datamängden var långt mkt mindre än filerna på min MacBook som jag ville skydda. Nån som råkat ut för detta? Pga File Vault?

OM jag ej lyckas ta bort File Vault maa minnesbrist. Några tips på hur jag gör smidig backup på min USB-HD innan jag börjar operation rensning på min MacBooks HD?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-29 10:09

Klona hela MacBooken på din externa HD. Använd SuperDuper eller Carbon Copy Cloner ( ivart fall den senare vet jag att den kan klona File Vault diskar men jag skulle tro att även SuperDuper gör det)

Kolla att klonen funkar - att du kan öppna den och att filerna finns där
Sedan kan du rensa och i efterhand kan du från klonen kopiera tillbaka de filer du tagit bort

Själv har jag börjat använda livrem och byxhängslen så jag skulle även testat att starta upp MacBooken från klonen. Stäng av datorn, ha externa hårddiken inkopplad och håll ner alt-tangenten när du startar och välj sedan klonen/externa hårddisken som startskiva.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-30 09:29

@GGurk: Klona hela hårddisken till en större extern hårddisk. Välj sedan den externa som din startupdisk (Äpplet -Systeminställningar - Startskiva) och starta om datorn. Sedan kan du utföra avstängning av FileVault och rensningen på din externa hårddisk. Då har du kvar din original som backup under tiden.
När du är nöjd kan du klona tillbaka den externa till din interna, och ställa om Startskiva igen.

1
Bevaka tråden