Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Distat startljud - död Mac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-07 23:13

Kort och gott.

Efter att jag flyttade.. och sedan plockat ihop allt och satt ihop kablaget på min 8600:a hörs ett distat startljud... och inget mer händer. Allt surrar som vanligt, men skärmen tänds inte... och inget laddas. Bara det där distade startljudet. För det är precis så det låter... övergainat startljud.. eller med effektpedal.. typ.

Jag har inte den blekaste aning om vad som hänt. Jag har provat allt som jag kunnat komma på, provat med att felsöka i hårdvaran genom att koppla ur vissa delar etc...

Nollställa prameterminnet.. samt.. nollställa hårdvaran (om det nu är något som fungerar på äldre maskiner (hittade tangentkombinationen i macworld)).

Någon som varit med om något liknande?

Annars är det ju inte hela världen.. lite synd. Blir dock en del tillbehör till salu om den inte går igång. Sonnet G3/400-kort, 250MhZ orginalprocessorkort, runt 300 MB Minne, zipdrive.. och grejer...

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-07 23:27

Har en 8500 som uppförde sig på samma sätt efter att jag flyttat på den. Orsaken vissade sig vara att ett minne lossnat.

Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Agent Cooper
Kort och gott.

Efter att jag flyttade.. och sedan plockat ihop allt och satt ihop kablaget på min 8600:a hörs ett distat startljud... och inget mer händer. Allt surrar som vanligt, men skärmen tänds inte... och inget laddas. Bara det där distade startljudet. För det är precis så det låter... övergainat startljud.. eller med effektpedal.. typ.

Jag har inte den blekaste aning om vad som hänt. Jag har provat allt som jag kunnat komma på, provat med att felsöka i hårdvaran genom att koppla ur vissa delar etc...

Nollställa prameterminnet.. samt.. nollställa hårdvaran (om det nu är något som fungerar på äldre maskiner (hittade tangentkombinationen i macworld)).

Någon som varit med om något liknande?

Annars är det ju inte hela världen.. lite synd. Blir dock en del tillbehör till salu om den inte går igång. Sonnet G3/400-kort, 250MhZ orginalprocessorkort, runt 300 MB Minne, zipdrive.. och grejer...

Tacksam för svar.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-07 23:29

Det brukar vara ett annat ljud om något är knas - olika knasljud för olika fel : glaskraschet i de första PPC var underbart - men ta för all del och plocka i och ur alla kort och minne och så... det är ex.v. inte skärmbildskort eller något som halkat snett

  • Oregistrerad
  • 2003-07-07 23:30

kan det ha uppstått nåt fel med någon av minnesplatserna tro.. som gjort någon av dom åtta.. obrukbara?

om det nu skulle vara problemet...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-07-08 00:06

Testa att ta loss minnen, processorkort, eventuella cacheminnen och pci-kort och sätt dit dom igen.
Nåt kan ha lossnat litegrann så det glappar eller liknande.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-09 13:38

ajajaj...

plockade loss alla delar och sedan lyssnade jag på startljudet. distat starljud och precis efteråt... glaskraschljudet... som betyder vad?

datorn död?

blir en del till salu... om... det är så.. (död)

scsi zipdrive 100mb
sonnet g3-kort 400 mhz
orginalprocessor 250 mhz
typ runt 200mb minne
4? mb videominneskretsar (4st) (minns inte hur stora dom är)
acard ata66 pci-kort

någon som vet?.. någon som vill köpa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-09 13:43

Har du bytt PRAM-batteriet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-09 13:51

Batteriet?
Hårddisken?
Skärmen?
Det första händer oftast.
Det andra och tredje hände mig en gång.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-09 22:57

skulle alltså.. det lilla batteriet vara orsaken till all detta... ofungerande... pratar ni alltså om.. det "väl" synliga batteriet?.. eller finns det något annat?

för.. det väl synliga har väl mest hand om.. prylar som.. datum.. och.. gör så att inställningar förblir desamma..

jag tror ni får ta och förklara lite mer hur det där med PRAM fungerar..

hårddiskarna är det inget fel på.. dom har jag provat, detsamma med minnena.. skärm fungerar med andra burkar.. processorkorten.. förmodligen..

kan inte komma på något annat.. än.. just något på moderkortet som är.. fel/trasigt...

tell me...

tack!

Går det att köra den från en system-CD?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-10 00:31

Om du mot förmodan får igång datorn kan du installera PRAM Battery Checker och testa batteriet. Eller byt det direkt! Det är förmodligen slut, och vissa Macar (Quadror och somliga NuBUS-baserade Macar) startar inte ens om batteriet är helt slut.

1
Bevaka tråden