Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det sämre andrahandsvärde på uppgraderad Macbook?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag tänkte köpa en Macbook Air 13" med 8gb ram och i7 processorn. Det jag undrar över är om andrahandsvärdet, rent procentuellt, skulle tänkas bli sämre för att datorn skulle vara svårare att sälja pga att den är uppgraderad.

Det kanske låter som en dum fråga men jag vet med mig själv att hade jag kollat på en begagnad mac på säg blocket så hade jag inte ägt en mac tidigare och hade då inte varit särskiljt intresserad av en fullt uppgraderad mac...

Det kanske bara är jag som tänker såhär men vill gärna se vad ni andra tycker! Man vill ju som sagt göra en bra affär!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-27 15:39

De flesta som tittar på andrahandsmarknaden är nog ute efter lågt pris i första hand, så det ligger nog nåt i det du säger. Om priset på den begagnade värstingen överstiger priset på en sprillans ny av instegsmodellen så blir det svårsålt.

Ja det är lite så jag tänker! Jag tror inte riktigt att folk tittar på att den är uppgraderad utan de ser bara att det är en macbook air 13" mid 2012 till exempel. Det beror ju ifs på hur man lägger upp annonsen men sen är det ju också svårt att sätta ett pris då man antagligen inte har så många andra uppgraderade Airs att jämföra med.

Sen står jag också och funderar på om det är värt att uppgradera en Air till 8Gb ram och i7 processorn när man kanske rent av ska dra på med en Macbook Pro med Retina. Får ta mig en seriös funderare på det!

Samtidigt så kan ju en begagnad värsting piska skiten ur en ny av instegsmodellen beroende på konfiguration, så klart. Nu köper jag aldrig begagnat, men om jag skulle sätta mig ner och överväga det så skulle jag ta en begagnad av de mer kraftfulla modellerna. Även om man köper något begagnat så köper man ju det för att ha ett tag, och en dator med ett par år på nacken som redan då var av snikmodellen blir inte mycket att hänga i julgranen.

Ja det har du iofs rätt i! Det lutar ju mycket åt att jag köper en uppgraderad Air!

Dock så har det ju redan kommit ut nyare Airs när jag kommer sälja denna som jag ska köpa. Om jag då har ett högt andrahandspris, men som ändå är ett bra pris för datorn, så kanske många blir mer lockade av att köpa en ny mac ist.

Det lär onekligen bli en dålig affär om du köper idag, och det kommer en ny om 4 månader och du vill sälja strax därefter. Men om du behåller datorn i ett par år så blir det nog lättare att få sålt datorn om det är lite kräm i den. Det kan ju till exempel hänga på vilken processor du petar i den huruvida den kan köra den version av OS X som kommer om 2 år. Apple är ju snabba idag på låta gammal maskinvara falla ur listorna på vad som stöds av ny mjukvara.

Hur länge tänker du behålla den? Vad ska den användas till?

Du får kanske inte tillbaka hela extrakostnaden vid en framtida försäljning, men du får ju värdera vad uppgraderingen är värd för dig under den tid då du använder datorn.

Att leva med sämre prestanda i flera år bara för att man är rädd att förlora lite pengar vid en framtida försäljning känns inte så genomtänkt, tycker jag.

Som pmarriott skriver ovan, så kan det vara bra att den är uppgraderad, eftersom den då kanske klarar fler framtida systemuppgraderingar - och den förlängda livslängden borde ju snarare öka andrahandsvärdet

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-27 16:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Som pmarriott skriver ovan, så kan det vara bra att den är uppgraderad, eftersom den då kanske klarar fler framtida systemuppgraderingar - och den förlängda livslängden borde ju snarare öka andrahandsvärdet

Det gäller definitivt RAM på en Air, i och med att det inte går att uppgradera i efterhand. CPU är mindre viktigt för andrahandsvärdet.

Ja alltså jag tänker ju ha denna datorn nu i minst 2 år förmodligen längre. Så jag kommer ju uppgradera den nu för att den ska hänga med längre än vad en standard hade gjort. Att köpa en ny nu och sälja sen när nästa kommer är ju aldrig en bra affär oavsett om du köper en standard modell.

Men jag har nog bestämt mig för en MacBook Air 13", 8gb RAM och i7 processorn. Ville mest höra om det var så som jag trodde att andrahandsvärdet kanske skulle bli lite lägre pga att många tittar hellre på antingen en ny eller tar en utan uppgraderingar.

Tack för alla svar!

Ska man ha datorn ett par år tycker jag det alltid är bra att fläska på lite med prestanda. Annars kanske den känns hopplöst föråldrad redan efter 6 månader. Lite surt om man köper nytt och den inte ens klarar nästkommande version av OS X.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-27 16:47
Ursprungligen av pmarriott:

Lite surt om man köper nytt och den inte ens klarar nästkommande version av OS X.

Möjligt att den risken fanns med Macbook Air innan senaste uppdateringen, om man köpte med 2 GB RAM. Men nu lär det inte gå att köpa en ny Mac som inte klarar OS X 10.9 (Bobcat? )

Fläskade på med allt till min iMac när jag köpte den 2009. Ångrar mig inte en sekund, tack vare det känns datorn fortfarande ny och modern. Har inte en tanke på att uppgradera ännu. Inte så säker på att jag hade känt så om jag snålat från första början.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-27 17:40

Köp det du behöver och inte för andrahandsvärdet. En dator är alltid (nåja, uråldriga macar undantagna) en förlustaffär.
Med det sagt så rent generellt för macars andrahandsvärde så är uppgraderingar en större procentuell minskning och framför allt för processoruppgradering.

Processuppgraderingen är dyr och ger liten skillnad. Processorer är så bra nuförtiden att även flera år gamla processorer duger gott och väl till för "svenssonanvändning".

I fallet MBA så lönar det sig nog att välja till minnet dock, särskilt som det är relativt billigt nu.

Jag tänkte just skriva det som Json_81 skrev. Jag köper inte en dator för andrahandsvärdet. Jag köper den för den nytta som jag kan ha av den och därför är det det som ska avgöra hur jag konfigurerar den.

Annars så är jag mest irriterad över att min gamla MBP fortfarande håller så bra - jag ser ingen anledning till att byta ut den efter det att jag har maxat RAM minnet:)

1
Bevaka tråden