Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köp av näst senaste Mac Pro modellen

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och funderar på om man skall slå till på den näst senaste Mac Pro modellen för cirka 15000:- istället för att vänta på att det skall komma någon ny iMac. Vad tycker Ni andra? Är 15000:- för mycket för en Apple Mac Pro MC560D med standardutförande. Den är dock helt ny och man kan ju uppgradera den själv med tex USB3 osv. Tror någon att det kommer ngn ny iMac nu i september? Verkar som om det enbart fokuseras på iPhone och iPad Mini osv...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 15:34

Beror på vilka spec:ar MacPro:n har och vilka behov du har.

Xeon W3530 4x 2.80 GHz (3.06 GHz Turbo),
3 GB RAM,
1.0 TB HDD
ATI Radeon HD5770 1.0 GB,
DVD Writer
5x USB 2.0, GB-LAN, 1x DVI, WLAN a/b/g/n

Det är rent grundutförande. Vet inte hur jag skall göra men hur som helst kommer den vara bättre än min iMac 2008. Har väntat länge på ngn uppdatering gällande iMacen men det verkar inte komma ngn så jag måste se mig omkring efter ngt annat för jag vill inte köpa den nuvarande iMacen. Jag pysslar en del med musik men inte så mycket med video och spel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 16:03

Är det en 2010 MacPro alltså? Är det 15 000 kr inklusive eller exklusive moms? Får du den som *ny*, dvs med garanti osv?

Det är 15000:- inkl moms och japp den är helt ny med garanti. Det är modellen som utgick i juni 2012 när dem gjorde den lilla uppdateringen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-27 16:09

Jag skulle köpa senaste Macbook Pro 15" istället. Den har faktiskt högre prestanda än den Mac Pro du funderar på (enligt Geekbench, se Mac Specs, Prices, Answers & Comparison @ EveryMac.com, Est. 1996). Macbooken kostar 2000:- mer, men det sparar du snabbt in på elräkningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 16:25

Prestandamässigt enligt Geekbench får du följande:

Mac Pro (Mid 2010)
Intel Xeon W3530 2800 MHz (4 cores)

9659

MacBook Pro (15-inch Mid 2012)
Intel Core i7-3615QM 2300 MHz (4 cores)

11742

Så rent kliniskt runt 20% snabbare. Dock kan MacPro:n husa 4 diskar invändigt och den kommer troligen låta avsevärt mycket mindre vid belastning. Sedan kostar laptoppen c:a 20% mer också men inkluderar då en skärm samt TB / USB3-portar. För min del skulle just ljudnivån på maskinen helt räkna bort en MBP för ljudproduktion.

Rent kliniskt enligt Geekbench skulle en 2011 27" iMac prestera snarlikt MacPro:n. Dock tror jag det beror mycket på tillämpningen i fråga. iMacen skulle inte lida av problemet med att vara så högljud som en MacBook Pro vid belastning tror jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 16:12

Vid hög belastning kommer en MacBook Pro 15" vara fullständigt ohållbar att jobba vid om inte övergången till IvyBridge gjort under där när man pratar ljud / musik-produktion. Min MacBook Pro 15" 2011 låter som en ass och blir varm som tusan när man pressar den lite. För uppgifter som kräver hög belastning skulle jag garanterat välja bort dessa maskiner. MacBooken skulle även kosta c:a 3000 kr mer.

Ursprungligen av Erik.dv:

Vid hög belastning kommer en MacBook Pro 15" vara fullständigt ohållbar att jobba vid om inte övergången till IvyBridge gjort under där när man pratar ljud / musik-produktion. .

Ivy Bridge har förbättrat strömförbrukning/värmeutveckling vid load (oförändrad i idle) markant gentemot Sandy Bridge. MacBook Pro 2012 är alltså markant bättre än MacBook Pro 2011 när det kommer till långa CPU-intensiva uppgifter.

Vill trots det understryka din åsikt om att Mac Pro kommer att vara en trevligare maskin att arbeta med så länge mobilitet inte är ett krav. Kylningsmöjligheterna är bättre på Mac Pro och den har dessutom inget batteri som tar skada vid höga temperaturer.

Ja kanske ngt att tänka på... dock kan jag inte uppgradera MacBooken särskilt mycket och jag har inget behov av en bärbar men jag skall definitivt kolla på den igen... Oops då skall jag då hålla mig ifrån MacBook Pro... Apple lär väl släppa ngn ny iMac snart hoppas jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 16:30

Kan tilläggas: om man behöver mobilitet och prestanda är en MacBook Pro självklar, men nu var valet MacPro vs MBP!

1
Bevaka tråden