Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kan man inkludera usb-disk till time-machine backup?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

kan man göra backup med time-machine av en usb-disk?

säg att jag har en usb-disk med bilder och musik på som jag då och då kopplar in i macbooken (när jag t.ex har varit ute och fotat eller när jag ska agera dj)

denna disk vill jag alltså att den skall göras backup på till min time-machine. men hittar inget sätt att ställa in så att den gör backup på den också. (hittar bara att man kan exkludera mappar osv men inte hur man inkluderar mappar/usb-diskar)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-25 20:54

Vad jag förstår, utan att ha testat detta, är att man kan göra backup på direktanslutna diskar (FW & USB), men inte nätverksanslutna diskar.
I inställningarna för TM finns det en knapp för Options, där kan man lägga till och ta bort det man vill inkludera eller exkludera.

MEN, diskarna måste tydligen vara formatterade med HFS Plus (OS X Journaled), inte NTFS eller FAT32.

det enda jag ser i time machine (och då under options/alternativ) är detta:

och som du ser så är det enbart exkludera..

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-25 23:06

OK, jag har testat nu, så här gjorde jag:

1. Formatterade ett USB-minne, 512MB till OS X Journaled
2. Kopierad och skapade några filer på det
3. Såg till att det syntes på desktopen, fast det kanske inte är nödvändigt.
4. Backup med TM
5. Enter TM, hittade filerna där på en enhet som hette 512MB_USB, i Finder.

Så jag tror nog det fungerar, testa gärna med ett litet USB-minne själv.

ATTANS, stryk ovanstående påståenden, TM är lurig, den visade
mig det anslutan USB-minnet, så jag trodde det var backuppat, det var det inte..

Mer undersökning/test krävs.

ÄNDRING 2:

Nu funkar det.
Med minnet anslutet kan man inkludera det i backuppn via TM preferences, se bilden nedan:
(blir ett nytt inlägg, ändringar tillåter inte att man lägger till bilder)

ÄNDRING IGEN:
Funkar inte med USB-minne, kanske med en USB-disk (eller FW-disk), har ingen att testa med just nu.

Senast redigerat 2012-08-25 23:26
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-25 23:17

Observera att mitt minne heter 512MB_USB, finns även på desktopen.

KRÄVER mer test, funkar inte med USB-minne.

Ursprungligen av mattiL:

[ATTACH="CONFIG"]34492[/ATTACH]

Observera att mitt minne heter 512MB_USB, finns även på desktopen.

KRÄVER mer test, funkar inte med USB-minne.

I den rutan lägger du till sökvägar som inte ska backas upp. Kanske därför det inte fungerar för dig?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-25 23:54

Uppdatering, nu har jag testat med en 250GB USB-disk, och det fungerar!

Jag kan i den senaste backupen i TM se filerna på disken, men man kan inte se disken som en ansluten enhet
i Finder, utan får titta i Finder under Devices där datorn finns med, klicka på ditt datornamn så ser du USB-diskens namn och innehålle.

Och man måste o-exkludera (inkludera alltså) den disk man vill backuppa i TM preferences.

Du menar alltså att man först ska exkludera disken och sedan ta bort exkluderingen!?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-26 11:57
Ursprungligen av Macaddict:

Du menar alltså att man först ska exkludera disken och sedan ta bort exkluderingen!?

Svar nej, om du har en USB-disk formatterad med HFS Plus ansluten så visas den i exkluderingsllistan som default, så man måste ta bort den från listan.

1. Anslut din USB-hårddisk (ej USB-minne) Formatterad med OS X Journaled filsystem
2. Gå in i TM preferences, tag bort disken från exkluderingar
3. Backup med TM gör nu backup på din USB-disk.
4. Man kan inte se disken som en ansluten enhet i Finder, utan får titta i Finder under Devices där datorn finns med, klicka på ditt datornamn så ser du USB-diskens namn och innehålle.

I vissa personers inlägg på nätet har sagts att man måste visa USB-disken på desktopen för att detta ska fungera, jag har alltid 'Visa på desktop' invald, och har inte testat utan.

Dropbox har en autofunktion numera.
Om man stoppar in ett minneskort i datorn så får man frågan om man vill kopiera upp det till Dropbox.

På så vis har flera enheter (iPod/iPad/iPhone) och de datorer du använder tillgång till alla bilderna.

Kräver dock bra internetlina.

Ska du använda TimeMachina måste disken även vara formaterad i GUID

funkade fint att köra säkerhetskopior på usb-disk med time machine. (den gjorde det automatiskt för min del) så räckte bara med att exkludera det jag inte ville skulle säkerhetskopieras.

dock hann den säkerhetskopiera en mapp (musik) som jag skulle exkludera, och nu går den inte att ta bort från time machine (väljer ta bort alla säkerhetskopior på "musik" men ändå ligger allt kvar i time machine/försvinner ej)

vet inte om det beror på att det är en usb-disk eller om det är time machine som krånglar..

1
Bevaka tråden