Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma åt iTunes när MacBook är i viloläge - går det?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-26 09:13

God Förmiddag!

För att förtydliga rubriken.

Jag har en MacBook som har tjänat mig länge och väl, varför denna dator hushåller all musik jag har. Nu har jag skaffat en ny dator som jag har som min 'använda dagligen dator' och jag skulle vilja komma åt musiken i iTunes även på denna. So far so good, det är ju bara att koppla upp båda datorerna till samma nätverk så pratar de så fint med varandra. Problemet är att jag bor i en liten, liten, lägenhet och (tro det eller ej) inte har plats för att slå upp en laptop som ska stå och gå hela dagarna. Just nu bor den på skivan i mitt skrivbord som är avsedd för tangentbord, SÅ mycket plats har jag

Jag vet att det går att väcka datorn med externa tangentbord, men något extra sådant äger jag inte.

Andra alternativ vore såklart att:

a) Föra över all musik till min nya dator. Men, det är så galet mycket musik och jag vill helst inte duplicera så stora mängder data i onödan då det tar väldigt mycket diskutrymme. Anledningen till att jag behöver ha kvar musiken på MBn också är att det är den datorn jag synkroniserar telefonen med. Min WS är en egenkomponerad windowsmaskin och den vill jag inte köra telefonen genom då jag inte riktigt gillar iCloud och vill synka saker 'the good old way' på telefonen. (Övertyga mig gärna om motsatsen dock får då är ju problemet löst...)

b) Lägga all musik på en HDD och bara koppla in i den datorn jag vill använda. Men, då har vi ett moment till som ska fixas med varje gång och då blir det inte sådär "smidigt" i alla fall.

Det ultimata vore att ha någon form av "LAN-Wakeup" på MBn så den känner av när en inkommande signal vill nå iTunes. Finns detta till Os X?

Nej, inte för iTunes specifikt. Och Wake-on-wireless fungerar bara på vissa nyare Macar. Vilken MacBook rör det sig om? För övrigt har jag aldrig fått WOL-tjänster att fungera bra. En extern hårddisk är den antagligen enklaste lösningen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-26 10:27
Ursprungligen av Capeman:

Nej, inte för iTunes specifikt. Och Wake-on-wireless fungerar bara på vissa nyare Macar. Vilken MacBook rör det sig om? För övrigt har jag aldrig fått WOL-tjänster att fungera bra. En extern hårddisk är den antagligen enklaste lösningen.

MacBook (sen 2009). Ext hårddisk är ju så tråkigt... Isf får det bli en NAS men det vill man ju inte lägga pengar på när det kan finnas chans för en ny iPhone inom de närmsta månaderna.

Här kan du läsa om hur det fungerar, men det är som sagt inte lätt att få det att fungera. Verkar även som om du måste ha en extern skärm inkopplad om du ska kunna väcka den med locket stängt.

About Wake on Demand

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-26 13:26
Ursprungligen av Capeman:

Här kan du läsa om hur det fungerar, men det är som sagt inte lätt att få det att fungera. Verkar även som om du måste ha en extern skärm inkopplad om du ska kunna väcka den med locket stängt.

About Wake on Demand

Tack så mycket! Får se hur jag löser detta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-26 12:35
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-26 13:29

Blir det en NAS så har jag redan plockat ihop en och den går på en bra bit över Netgear NASen. (Köper jag något så köper jag något rejält, precis som med datorer.) (Det blir isf en sån här: https://www.inet.se/produkt/4304238/qnap-ts-419p-ii.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-26 14:34

Det håller jag med om, men enligt ditt inlägg #3 verkade du ha dåligt med pengar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-26 15:31
Ursprungligen av kenjon:

Det håller jag med om, men enligt ditt inlägg #3 verkade du ha dåligt med pengar

Du har verkligen rätt, men då väntar jag hellre än att skaffa en "halvdan" lösning. Nu har jag hittat ett sätt som fungerar ändå, om än inte optimalt, och det är att köra backupen (där all musik även ligger) som källa. Får duga i väntan på att jag ska kunna spara undan studiemedel.

1
Bevaka tråden