Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Firefox-version? "(Återställa tidigare sessioner" borta.)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-26 11:16

Vi har både Firefox och Safari men använder Firefox mest.

Senaste dagarna verkar det ha skett ngn förändring... Tidigare fick man alltid, vid "nystart" Firefox, upp en möjlighet att klicka på ngt som hette "Återställ tidigare sessioner" (el dyl) - vilket jag brukar nyttja. Detta kommando/länk fanns ganska mitt på sidan, när man startade upp.

Nu ser jag inte det längre och vår startsida är också utbytt mot ngn sökmotor/sida som jag inte känner igen.

Har Firefox gjort ändringar på sistone?

Någon som känner igen sig i "problematiken"?

återställ tidigare sessioner får man bara i firefox när programmet i sig har stängts av fel/kraschat.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-26 12:07

Nä, (;)) jag vet att detta funnits som möjlighet vid varje start av Firefox tidigare - inte bara vid krasch (då kommer det ju upp en särskild dialogruta där man kan välja vilka av de föregående fönsterna som man vill öppna igen).

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-26 12:36
Ursprungligen av illerG:

Precis! Så såg det ut tidigare - och det var detta jag önskade återfå!:D

Varför det ändrats på sistone begriper jag fortfarande inte... men det kan vi ju skita i nu!

Tack!

  • Medlem
  • Thailand
  • 2013-02-20 12:07

Från version 18 har Firefox tydligen bestämt att vi skall ha Yahoo som startsida och sökmotor. Jag har skrivit in min startsida men nästa gång jag startar kommer ändå den förb-e Yahoo upp.
Någon som vet vad jag kan göra förutom att bara köra Safari?

Ursprungligen av Stig R:

Från version 18 har Firefox tydligen bestämt...

Nej, det har de inte. Det måste vara något fel i just din dator. Jag kör Firefox både i OS X och Windows, och har inte haft några problem med att startsidan byts ut.

Om du kör version 18.0, så ligger du några versioner efter. Det har hunnit komma 18.0.1, 18.0.2 och i dagarna även 19.0. Uppdatera till senaste och se om problemet kvarstår.

Om problemet kvarstår, så får du gärna visa hur det ser ut i inställningarna för startsida i din Firefox?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2013-02-20 14:17

Uppdaterade till version 19.0 men ingen skillnad. Tog skärmdumpar av inställn. men hittar inte hur jag kan bifoga dem, kan du instruera mig?

Ursprungligen av Stig R:

...hittar inte hur jag kan bifoga dem, kan du instruera mig?

I den nya versionen av forumet tog man bort möjligheten att bifoga bilder.

Du får lägga upp bilden på någon "image hosting"-tjänst, och sedan länka till bilden i ditt inlägg.

https://www.google.se/search?q=image+hosting

Senast redigerat 2013-02-20 14:34
  • Medlem
  • Thailand
  • 2013-02-20 14:35

Teori 1:
Om du ändrar någon annan inställning i Firefox - försvinner de ändringarna också efter omstart?

I så fall har jag ett par tips:
- kör "Reparera skivbehörigheter" i Skivverktyg.
- prova att kasta Firefox inställningsfiler.

Teori 2:
Vilka tillägg har du installerat i Firefox? Speciellt intressant är om du har Yahoo Toolbar eller något liknande - men redovisa gärna alla installerade tillägg.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2013-02-21 02:23

Har testat ändra andra inställningar, de ändras inte efter omstart.
Har kört rep skivbehörigheter.
Tilläggen ser du här:
http://www.scandinavianvillage.se/addons.jpg
Var finns Firefox inställn.filer?

Ursprungligen av Stig R:

Var finns Firefox inställn.filer?

Där alla program lägger sina inställningsfiler: /Users/[din användare]/Library/Preferences/

"Library" är numera en dold fil i systemet. Men om man håller nere Alt och går till "Go"-menyn i Finder, så dyker "Library" upp där. Sen går du till Preferences, och letar efter filer som heter något med Firefox (och/eller Mozilla).

  • Medlem
  • Thailand
  • 2013-02-21 11:26

Nu är det löst! Har kastat 3 filer
- Mozilla-mappen
- org.mozilla.firefox.plist (gjorde ingen skillnad)
- org.mozilla.firefox.plist.lockfile
ser ut som första gången, importera från Safari etc. Men det tar jag, nu är det OK!
Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden