Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste man duplicera dokument för att spara till iCloud?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-08-24 21:34

God afton,

Jag försöker komma överens med iCloud i fråga om att spara textdokument som backup men än så länge är det iCloud som vinner. Jag lyckas inte med att få mina filer till iCloud utan att de också då försvinner från min dator på annat sätt än att duplicera vardera dokument i Pages för att sedan spara igen, på iCloud. I mina ögon är detta omständigt och jag tänker instinktivt att jag måste ha missat någon inställning eller möjlighet att låta datorn automatiskt göra en kopia av ett dokument som jag sparar på datorn - till iCloud.

Hjälp?

/ Jonas

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-24 22:04

Det funkar nog som det är tänkt. Antingen sparar du på iCloud eller på datorn.
Se iCloud som om du hade en extern hårddisk till datorn. Sparar du dokumentet får du ju bestämma dej för på vilken hårddisk du vill lägga det. Vill du ha det på båda hårddiskarna, får du ju kopiera det till den andra.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-08-24 22:38

Rakt svar, bra där. Då får jag helt enkelt ta för vana att dubbelspara.

/ Jonas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-24 23:00

Se iCloud som programmets egna mapp. Du behöver inte spara dubbelt. Allt du sparar via datorn finns kvar på datorn också, men syns bara via iCloud. Du får en kopia på internet och en på datorn precis som du vill ha det, men det sköts via iCloud (den gråa rutan när du öppnar och sparar dokument i ett program).

Vill man komma åt docs sparade i iCloud med Finder så ligger dom i mappen Mobile Documents i hemmamappens Bibliotek. Så - även om man väljer att spara i iCloud så sparar man också på egen dator eftersom allt synkas mellan iCloud och datorer och iOS-burkar. Det finns överallt kan man säga.

Jag provkörde det här genom att logga in på jobbdatorn via skärmdelning. Sen hade jag samma textdokument i iCloud öppet i båda macarna. Jag kunde se hur ändringen "magiskt" hände på andra datorn också.

Det jag funderar på är om man inte borde få en notis om att dokumentet ändrats på en annan dator? Nu hände det bara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-25 09:53

Apples filosofi brukar vara att du får en notis/felmeddelande om något oväntat händer. Om du ändrar i ett dokument, så förväntar du dig att ändringen ska speglas på alla datorer = ingen anledning att notifiera. Om du ändrar i dokumentet och ändringen inte genomförs, DÅ skulle jag vilja veta.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag provkörde det här genom att logga in på jobbdatorn via skärmdelning. Sen hade jag samma textdokument i iCloud öppet i båda macarna. Jag kunde se hur ändringen "magiskt" hände på andra datorn också.

Det jag funderar på är om man inte borde få en notis om att dokumentet ändrats på en annan dator? Nu hände det bara.

Ursprungligen av ibish:

Apples filosofi brukar vara att du får en notis/felmeddelande om något oväntat händer. Om du ändrar i ett dokument, så förväntar du dig att ändringen ska speglas på alla datorer = ingen anledning att notifiera. Om du ändrar i dokumentet och ändringen inte genomförs, DÅ skulle jag vilja veta.

Jo det är nog rätt som du säger. Jag tänkte nog på Office-gemet för mycket...

http://erdely.ma/uploaded/images/1276499_nagy.jpg

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-08-25 22:50

Min invändning mot att bara spara via iCloud är att jag föredrar att sortera i mappar, kan bli rätt många. I iCloud hamnar de tyvärr bara i bokstavsordning. Men just för att ha viktiga dokument, exmpelvis skolarbeten är det ju fantastiskt att kunna kunna spara det på iCloud också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-26 08:59

Prova att dra två filer över varandra. Mappar i iCloud fungerar exakt som mappar på iPhone.

Ursprungligen av kajonas:

Min invändning mot att bara spara via iCloud är att jag föredrar att sortera i mappar, kan bli rätt många. I iCloud hamnar de tyvärr bara i bokstavsordning. Men just för att ha viktiga dokument, exmpelvis skolarbeten är det ju fantastiskt att kunna kunna spara det på iCloud också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-03 17:03

OK, bra tips. Men när ska jag göra det, eller var snarare. Inte när jag är inne i Icloud för att öppna väl? Menar du genom att gå till mobile documents via Finder?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-03 18:46

I ICloud, den gråa rutan när du öppnar och sparar filer från ett program.

Ursprungligen av pzj:

OK, bra tips. Men när ska jag göra det, eller var snarare. Inte när jag är inne i Icloud för att öppna väl? Menar du genom att gå till mobile documents via Finder?

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-08-26 11:40

Underbart, tack för tipset! Eftersom iCloud inte vill dra över mappar utgick jag ifrån att mappar inte för möjliga.

/ Jonas

1
Bevaka tråden