Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur förhindrar jag bäst stöld av dator?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Man (jag) har ju läst lite här och där om datorer som blir stulna till höger och vänster (i detta fallet macbook).

Och nu har en "facebook-kompis" blivit av med sin macbook och kände väl att det kanske är dags sluta blunda och tro "det där händer aldrig mig"

Så tänkte jag skulle förbereda min dator utifall jag skulle råka ut för denna tragiska händelse.

Mina frågor är då;

Vilket sätt är bäst? Vilka program borde jag använda? Borde jag göra några särskilda inställningar i datorn?
Och finns det några andra sätt att underlätta att få tillbaka datorn om den blir stulen?

Jag använder för närvarande bara icloud och find my iphone (eller kallas väl find my mac när man aktiverat det i macbook kanske)

Easiest Online Backup Service - Backblaze

De har en backupfunktion över nätet för 30:- i månaden.
Även en spårningsfunktion (stöldspårning) ingår då.

Kan vara fiffigt då tjuvar kan avinstallera rena spårprogram, men kanske missar backblaze.
-du har ju dessutom en kopia med av data.....

låter som en bra ide om det inte vore för att dels spårningsfunktionen låter exakt som icloud/hitta min mac och dels för att jag inte är så sugen på att låta den använda min bandbredd konstant.

Ursprungligen av tqila:

låter som en bra ide om det inte vore för att dels spårningsfunktionen låter exakt som icloud/hitta min mac och dels för att jag inte är så sugen på att låta den använda min bandbredd konstant.

Du får ju också backup på dina data. Det är ju nästan det viktigaste om maskinen blir stulen.
Ny dator är ju en bagges fixa, men få tillbaka tusentals bilder man tagit.......hjälp....

Ursprungligen av Goflorp:

Du får ju också backup på dina data. Det är ju nästan det viktigaste om maskinen blir stulen.
Ny dator är ju en bagges fixa, men få tillbaka tusentals bilder man tagit.......hjälp....

sant, men krävs ju en del bandbredd då den enligt dom själva kör backup _hela tiden_.
och kör backup på min timemachine med usb-disk inkopplad (visst de kanske stjäl den också om de hittar den, men är väl mer rädd för att bli av med datorn utanför huset än i huset)

och skulle jag vilja ha offsite-backup så vill jag nog ha en som inte gör backup lika ofta och kanske när jag själv bestämmer mig för att göra en offsite-backup.

Jag använder själv UnderCover. Finns andra varianter som gör samma sak. Nackdelen med Find My Mac är att om någon skulle lyckas ta sig in i ditt iCloud-konto kan vederbörande radera din hårddisk på distans.

Här står vad som händer när någon stjäl en dator med UnderCover eller liknande på: http://www.99mac.se/mac-os-x-tillhorande-appar/297303-tjyven-gick-pa-nit.html

där har vi det!

låter ju nästan för bra för att vara sant

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-25 19:41

Även Hidden - Mac Theft Protection Software. är ett alternativ för att övervaka sin stulna dator.

Ett fall där programmet varit med och hittat tjuven finns här.

Okänt videoformat "vimeo".

Ytterligare en mjukvara för att spåra sin borttappade eller stulna dator är Open source anti-theft solution for your laptop, phone and tablet – Prey

hm, frågan är vilken av alla dessa mjukvaror som är bäst?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-25 22:32

Jag kör själv Prey, som dessutom är gratis och finns till olika plattformar.
Sätt ett firmwarelösenord också så är det safe

Jag förstår inte fokuset på att få tillbaka datorn.
Det relevanta måste väl ändå vara att du inte blir av med innehållet (backup) samt att en obehörig inte får tag på innehållet, om nu det spelar någon roll för dig (lösenord, kryptering, fjärr-radering).

Hårdvara får man ju ny på försäkringen. Hur resonerar du?

Ursprungligen av eskimo:

Jag förstår inte fokuset på att få tillbaka datorn.
Det relevanta måste väl ändå vara att du inte blir av med innehållet (backup) samt att en obehörig inte får tag på innehållet, om nu det spelar någon roll för dig (lösenord, kryptering, fjärr-radering).

Hårdvara får man ju ny på försäkringen. Hur resonerar du?

Det handlar väl mer om att sätta dit slödder som inte kan skilja på mitt och ditt. Ja, jag har en ny dator inom 1 timme efter att min blir stulen, men fanskapet som stal den ska få känna på blåslampa och tänger.

Ursprungligen av zappee:

Jag kör själv Prey, som dessutom är gratis och finns till olika plattformar.
Sätt ett firmwarelösenord också så är det safe

hur sätter man ett fw-lösenord?

Ursprungligen av eskimo:

Jag förstår inte fokuset på att få tillbaka datorn.
Det relevanta måste väl ändå vara att du inte blir av med innehållet (backup) samt att en obehörig inte får tag på innehållet, om nu det spelar någon roll för dig (lösenord, kryptering, fjärr-radering).

Hårdvara får man ju ny på försäkringen. Hur resonerar du?

hört talas om självrisk? och förutom det så i de flesta fall betalar de ut MYCKET MINDRE än vad datorn är värd.
i flera fall jag har läst om så har folk fått så lite som 50% (och i ett par fall ännu mindre) av beloppet som den kostade ny.

50% av vad min macbook kostade är en ansenlig summa för mig och något jag tycker är högst relevant i sammanhanget.

och för övrigt så har jag backup..

Ursprungligen av tqila:

hur sätter man ett fw-lösenord?

Setting up firmware password protection in Mac OS X

Ursprungligen av tqila:

hört talas om självrisk? och förutom det så i de flesta fall betalar de ut MYCKET MINDRE än vad datorn är värd.
i flera fall jag har läst om så har folk fått så lite som 50% (och i ett par fall ännu mindre) av beloppet som den kostade ny.

50% av vad min macbook kostade är en ansenlig summa för mig och något jag tycker är högst relevant i sammanhanget.

Självrisken är ju på 500-1500, så det är ju drygt förstås. Undercover kostar väl en femhundring dock.

Jag hade gissat att de betalade ut marknadsvärdet. 50% av nypris låter rimligt för en PC, dock inte för en mac.

Ursprungligen av eskimo:

Självrisken är ju på 500-1500, så det är ju drygt förstås. Undercover kostar väl en femhundring dock.

Jag hade gissat att de betalade ut marknadsvärdet. 50% av nypris låter rimligt för en PC, dock inte för en mac.

De flesta försäkringsbolagens hemförsäkringar ersätter elektronik med nypriset i upp till 18-24 månader efter köpet.

  • Medlem
  • 2012-08-26 03:59

Gör de? Mig veterligt drar de allra flesta försäkringsbolag av mellan 20 och 25% av datorns anskaffningsvärde per år, precis som tqla är inne på. Vilka försäkringsbolag har så generösa regler för elektronik, som du nämner?

Ursprungligen av pmarriott:

De flesta försäkringsbolagens hemförsäkringar ersätter elektronik med nypriset i upp till 18-24 månader efter köpet.

Ursprungligen av jhm:

Gör de? Mig veterligt drar de allra flesta försäkringsbolag av mellan 20 och 25% av datorns anskaffningsvärde per år, precis som tqla är inne på. Vilka försäkringsbolag har så generösa regler för elektronik, som du nämner?

Jag har Länsförsäkringar och de ger nypriset i 18 månader på elektronik. Har själv haft 2 skador rörande iPhone. Givetvis på allrisk-tillägget som jag utgår från att alla har.

  • Medlem
  • 2012-08-26 18:20

Jag har också Länsförsäkringar och senast jag var i kontakt med dem så var det 25% avdrag per år på elektronik. Allrisktillägget är motsvarande drulleförsäkring och är inte riktigt applicerbart, då det endast gäller olyckor man själv orsakar och t ex inte stöld eller att en produkt går sönder efter att garantitiden gått ut. När jag spräckte bakstycket på min iPhone fick jag förklarat för mig att man gör avdrag för elektronik, trots allrisktillägget, om 12 månader passerats.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har Länsförsäkringar och de ger nypriset i 18 månader på elektronik. Har själv haft 2 skador rörande iPhone. Givetvis på allrisk-tillägget som jag utgår från att alla har.

den sidan uppdateras inte längre av apple, så kan man lita på det som står där i dagsläget?
såg t.ex att det inte står något om hur man gör med Lion och Mountain Lion. och de nämner bara installations-skiva (vilket jag varken har för Lion eller Mountain Lion)

EDIT: det var inte så svårt var ju bara att hålla inne cmd+r när man startar datorn tills apple-loggan visas. och i recovery-menyn välja firmwarelösenordshanteraren och där sätta ett lösenord och sedan starta om.
(tänkte jag skriver det utifall någon annan snubblar över denna tråd och vill veta hur man gör)

Ursprungligen av pmarriott:

De flesta försäkringsbolagens hemförsäkringar ersätter elektronik med nypriset i upp till 18-24 månader efter köpet.

det där är inte bara väldigt fel, det är förmodligen något du bara dragit till med utan att ens kolla upp fakta först.

Senast redigerat 2012-08-26 08:34

Äh, lite C4 inkletat inne i DVD-driven och lite bitar från en liten mobil.

Snor tjuven datorn, ring upp den och ...

Blam, tjuv utsmetad på vägg, tak, golv....

  • Medlem
  • 2012-08-26 12:43
Ursprungligen av Goflorp:

Äh, lite C4 inkletat inne i DVD-driven och lite bitar från en liten mobil.

Snor tjuven datorn, ring upp den och ...

Blam, tjuv utsmetad på vägg, tak, golv....

Känner till ett fall där en bilägare efter upprepade stölder hade gjort en liknande anordning i sin bil.
Det slutade med att bilägaren åkte dit för vållande och en massa annat som vida översteg vad tjuven åkte dit för.

kanske dags att byta försäkringsbolag för mig då

har folksam och de betalar inte ut en enda krona om datorn t.ex låg i bilen vid stöld (principen "töm bilen själv")

och något liknande gäller andra ställen (som idrottshallar osv) utanför hemmet, har man det inte inlåst i skåp som måste brytas upp med våld har man inte följt aktsamhetskravet.
(t.ex buss, båt, husvagn, motorcykel, tält, packväskor osv..)

(hur det går ihop med att inte få något alls om det låg i bil osv förvånar mig fortfarande dock då det är ett ställe som är låst och måste brytas upp)

samt att om t.ex mobiltelefonen stjäls i en fickstöld (som du inte lägger märke till) så ersätts inte det längre då de måste ha ryckts från dig på ett sådant sätt att du uppfattar det omedelbart(!)

och i övrigt så betalar de ut ca 50% (och då är de oftast "generösa") av nypriset även om produkten (datorn) är som gott som ny.

Här är ett utdrag ur informationen om Allrisk från Länsförsäkringar:

"Allriskförsäkring samt Allrisk för angivna värdeföremål Vad ersätter försäkringen?
Försäkringen gäller för skada eller förlust genom en plötslig och oförutsedd händelse.
En elektronikförsäkring ingår som ersätter nypris för viss typ av elektronik upp till två år. Nyprisersättningen gäller för exempelvis datorer men inte mobiltelefoner."

Nu har jag fått ersättning för iPhone 2 ggr så jag vet inte vad de har för inskränkningar just där.

  • Medlem
  • 2012-08-26 18:21

Har du också Länsförsäkringar Skåne och vanlig hemförsäkring?

Ursprungligen av pmarriott:

Här är ett utdrag ur informationen om Allrisk från Länsförsäkringar:

"Allriskförsäkring samt Allrisk för angivna värdeföremål Vad ersätter försäkringen?
Försäkringen gäller för skada eller förlust genom en plötslig och oförutsedd händelse.
En elektronikförsäkring ingår som ersätter nypris för viss typ av elektronik upp till två år. Nyprisersättningen gäller för exempelvis datorer men inte mobiltelefoner."

Nu har jag fått ersättning för iPhone 2 ggr så jag vet inte vad de har för inskränkningar just där.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-26 14:42

En iPhone är ju en handdator med telefonifunktion

tycker det är intressant hur en tråd om hur man på bäst sätt får tillbaka sin dator vid stöld urartade först till backup-diskussion och sedan till diskussion om försäkringar

hur som helst så har jag väl fått svar på min fråga då jag nu använder undercover och ett firmware-lösenord.
och får väl kolla på offsite-backup någon gång i framtiden (i dagsläget nöjjer jag mig med time machine mot usb-disk kopplad till airport extreme)

  • Medlem
  • 2012-08-26 18:43

Det kan väl vara ganska intressant att veta vad som står till buds om tjuven är framme. Iofs ligger vi med Appleprodukter bättre till än många andra, men för de allra flesta bestulna slutar det dessvärre med ett försäkringsärende.

Ursprungligen av tqila:

tycker det är intressant hur en tråd om hur man på bäst sätt får tillbaka sin dator vid stöld urartade först till backup-diskussion och sedan till diskussion om försäkringar

hur som helst så har jag väl fått svar på min fråga då jag nu använder undercover och ett firmware-lösenord.
och får väl kolla på offsite-backup någon gång i framtiden (i dagsläget nöjjer jag mig med time machine mot usb-disk kopplad till airport extreme)

Bevaka tråden