Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oväntat lite utrymme på hårddisken

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-08-24 18:28

Hej!

Fick för en tid sedan upp meddelande om att hårddisken är full. Tyckte det var lite konstigt, men tog bort lite gamla filmer etc och frigjorde ordentligt med minne. Någon vecka senare inträffar samma sak igen. Jag har inte laddat ner eller lagt in något som skulle ta upp så pass mycket minne. Jag tar bort lite ytterligare filer och samma sak upprepar sig. Jag kan inte hitta någon fil på datorn som tar upp så pass mycket minne. Hittar inte heller några nya eller mystiska filer som inte borde vara där.

En ytterligare konstighet är att när jag väljer "alla filer" i finder så får jag bara upp en bråkdel av filerna och då bara det som jag fört över till macen från min gamla studentdator via ett usb. Men detta var alltså något jag gjorde för många år sedan. I "alla filer" får jag inte upp något annat än gamla worddokument och bilder från 2004. Jag ser dock mina andra filer när jag går via min användare.

Vet inte om detta är oväsentligt men jag tillägger det ändå - för ca en månad sedan installerade jag Telias Backup som innebär att ett program körs i bakgrunden och backar upp de mappar jag valt för detta. Bland annat har jag valt bilder vilket innebär ca 30 gig.

Jag tankade ner Sopho antivirus som jag körde. Den hittade två hot som jag tog bort. Ingen skillnad i hårddiskstatusen.

Jag har en macbook pro 13" inköpt 2011. Jag kör mac os X v 10.7.4. Processor 2,7 GHz Core I7 med 8 GB 1333 Mhz DDR3. Hårddisken är 500 GB.

Tacksam för förslag på vad som orsakar detta och hur jag åtgärdar det.

Trevlig kväll
/Mattias

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-24 18:51

Med program som t.e.x Omni disksweeper kan du lätt se vad det är som tar upp plats på din hårddisk. Det finns ett flertal program för denna uppgift men detta är vad jag använt mig av.
OmniDiskSweeper - The Omni Group

Se till att du har fungerande backuper innan du börjar ta bort filer och ta inte bort sådant du inte vet vad det är.

Om du kollar runt på forumet finns det ganska många trådar med just detta problem. Där kan du hitta tips.

Precis som Joakim säger, ett annat program (dom som jag till slut köpte) är Daisy Disk: DaisyDisk - Analyze disk usage and free up disk space on Mac Himla snyggt och enkelt, och gratis-versionen har nästan alla funktioner igång så det är bara att testa.

Mvh,

Andreas

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-08-25 14:10

Tackar för hjälpen både Joakimo och AddeDaMan!

Jag körde DaisyDisk först för att se vilka stora filer som fanns. Där visade det sig att något hänt med Mail eftersom mappen för återskapade mail var 214 gigabyte stor. Då körde jag OmniDisksweeper för att ta bort den aktuella mappen. Så nu har jag 282 gig ledigt. Känns bra. Så tack för bra tips!

Mvh

Mattias

1
Bevaka tråden