Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rättegången i USA avklarad - Samsung stor förlorare

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det kan man säga. Nu väntar jag bara på kommentarsstormen på idg. Den kommer bli intressant

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-25 09:10

Skadeståndet är väl en småsak i detta fall. Det stora här är väl om detta öppnar upp för flera stämningar och dessutom eventuella säljstopp av konkurrenter produkter.

Ursprungligen av acke:

Skadeståndet är väl en småsak i detta fall.

Ja, det är inget som påverkar ekonomin för något av företagen egentligen. Däremot är det anmärkningsvärt ur synvinkeln att det aldrig tidigare dömts ut så stort skadestånd i patentsammanhang.

Jag hoppas att de konkurrenter som spelar på ett ojust sätt tänker om och börjar konkurrera på ett just sätt (t.ex. slutar att kopiera andra och börjar själva kläcka sina egna lösningar). En dag kanske de har en lösning som är bättre än Apples lösning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-25 09:58

Det roliga är ju att inte ens androidfansen nekar att Samsung inte kopierat. Deras problem är ju att "Apple har ju själva snott från Xerox!!!" Vilket är en direkt felaktighet, då Apple har licensierat från Xerox. Annars hade de givetvis blivit sönderstämda för länge sen.

Felet i logiken är alltså att Apple en gång i tiden inte uppfunnit musen helt själva. Och att det därmed är helt ok för Samsung att sno allt från ikoner till förpackning av telefonen.

Det är ju för fan Samsungs affärsidé att sno från alla tillverkare de senaste tio åren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-26 02:08
Ursprungligen av ibish:

Det roliga är ju att inte ens androidfansen nekar att Samsung inte kopierat. Deras problem är ju att "Apple har ju själva snott från Xerox!!!" Vilket är en direkt felaktighet, då Apple har licensierat från Xerox. Annars hade de givetvis blivit sönderstämda för länge sen.

Felet i logiken är alltså att Apple en gång i tiden inte uppfunnit musen helt själva. Och att det därmed är helt ok för Samsung att sno allt från ikoner till förpackning av telefonen.

Det är ju för fan Apples affärsidé att sno från alla tillverkare de senaste tio åren.

Herregud, vad fel du råkade få det. Men det är lugnt, fixade det åt dig!

En ovanligt balanserad syn på det hela. Rekommenderad läsning
Apple vann över Samsung - Allt om Mac

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det är inget som påverkar ekonomin för något av företagen egentligen. Däremot är det anmärkningsvärt ur synvinkeln att det aldrig tidigare dömts ut så stort skadestånd i patentsammanhang.

Åtta miljarder hit eller dit, inte direkt vad jag kallar en småsak trots allt:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Åtta miljarder hit eller dit, inte direkt vad jag kallar en småsak trots allt:)

Näe, jag hade gärna fått en promille av den summan och levt gott på det.

Men jag har svårt att tro att det påverkar något av företagens verksamhet nämnvärt (själva summan alltså). Apple tjänade nästan 9 miljarder dollar under senaste kvartalet och Samsung gick rätt bra också, nästan 6 miljarder till i kassan under samma kvartal. Så den praktiska betydelsen är förmodligen försumbar, trots summans storlek.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-25 10:40

Inte för dej och mej, näh. Men vi har ju en lite mindre kassa....

Ursprungligen av kenjon:

Inte för dej och mej, näh. Men vi har ju en lite mindre kassa....

Det är i alla mer än exempelvis kvartalsvinsten för Dell Q2:)

Men det är sant, dessa bolag har en otrolig kassa.

En sak som förvånar mig med så många kommentarer är att det går så snabbt att glömma hur marknaden för mobiltelefoner såg ut före Iphone och hur den ser ut nu.

Vi kan olika uppfattningar om Samsung klonade Apple eller inte men jag förstår inte att folk med gott samvete anstränger sig för att förneka att Apple har medfört en totalt förändrad marknad och utbud.

Hur som helst så kändes febers webbreklam rätt ironisk idag:)

Senast redigerat 2012-08-25 14:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-25 16:13

Mycket intressant utveckling.

Det som övergår mitt förstånd är varför de där asiatiska företag måste kopiera allt till 98%? Det hade varit lika enkelt för Slamsug att kopiera prylar och paketering till 75% så det inte var en uppenbar kopia. Kunderna hade fortfarande erbjudits en modern telefon med alla dess möjligheter. Heder till Microsoft som tar ett eget stickspår på de här prylarna.

Kan man inte bara lägga till en sladd på telefonen i ikonen liksom...

Ja, jag fattar inte heller varför dom besvärade sig så in i h-e att ta fram nästan identiska lurar, förpackningar, etc. Jag blev chockad när grejerna lanserades - fattade inte att man kunde göra så (och det kunde man ju inte vet vi idag :-). Google var också förvånade när Samsung utvecklade hela grejen och kritiserade Samsung för att dom gick för långt i kopierandet ("it looks to much like iPhone").
Varför denna sjuka fantasilöshet? Klart dom kunde ha tagit fram en variant som inte skulle ha gått till domstol. I dont get it. Antar att lien går - eller redan gått - på Samsung.

Bötesbeloppet är irrelevant - detta handlar om framtiden och Apples kamp för att skydda två av sina huvudsakliga tillgångar; design och användarlösningar. Och det handlar om att stoppa en lavin mot väst av billiga kloner som redan säljs i miljoner i Kina.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det som övergår mitt förstånd är varför de där asiatiska företag måste kopiera allt till 98%? Det hade varit lika enkelt för Slamsug att kopiera prylar och paketering till 75% så det inte var en uppenbar kopia. Kunderna hade fortfarande erbjudits en modern telefon med alla dess möjligheter. Heder till Microsoft som tar ett eget stickspår på de här prylarna.

Kan man inte bara lägga till en sladd på telefonen i ikonen liksom...

Det finns ju en lång historia av slaviskt kopierande hos asiatiska företag.

Värst är väl när de gör det som visades i en fransk dokumentär i vintras. De dumpar kopior av allt möjligt in i EU och i vissa fall med katastrofala följder. Exploderande mobilbatterier säljs som "äkta" utbytesvaror osv och paketeringen ser helt äkta ut. De hade även plagierat ett gödningsmedel så en bonde i programmet hade oavsiktligt dödat allt liv på sina marker. Minns inte vad programmet hette men någon kanske har en länk?

Företaget ABU som gör fiskerullar hade problem med asiatiska blåkopior. På en ny produkt hade de med ett gängat hål inuti rullen som inte användes till någonting. Den asiatiska kopian hade självklart samma onödiga gängade hål.

Man borde ha riktigt höga bötesbelopp på företag som plagierar andras produkter, samt att risken att åka fast i princip är 100%. Då skulle asiaterna (och andra) sluta kopiera och börja kläcka egna konkurrerande idéer. Det är där utvecklingen av framtida produkter ligger, inte i plagierandet.

Senast redigerat 2012-08-25 22:43

Här är dokumentären jag nämnde. Den har tydligen gått i repris 19 augusti så den är kvar på SVT Play 24 dagar till för den som är intresserad.
Dokument utifrån - Kriget mot piratkopiorna. | SVT Play

Medlem igår, ett inlägg. Jo, jag vet vad jag kallar dig

Intressanta tankar från juryn

http://news.cnet.com/8301-13579_3-57500358-37...

Ursprungligen av http://news.cnet.com/8301-13579_3-57500358-37/exclusive-apple-samsung-juror-speaks-out/:

"I realized that's a big deal if Samsung can't sell those phones," Ilagan said. "But I'm sure Samsung can recover and do their own designs. There are other ways to design a phone. What was happening was that the appearance [of Samsung's phone] was their downfall. You copied the appearance.... Nokia is still selling phones. BlackBerry is selling phones. Those phones aren't infringing. There are alternatives out there."

Jury members also concluded that Samsung had violated Apple's trade dress for the iPhone but decided that Samsung had not violated Apple's unregistered trade dress claims regarding the iPad.
According to court documents, trade dress is the "nonfunctional, physical detail and design of a product, which identifies the product's source and distinguishes it from the products of others."
Ilagan said: "We were debating the unregistered trade dress claims. That took a while because some of the guys wanted to give [Apple] protection to round corners, the icons, and rectangles, but they were not registered. So, some of the jurors said 'Why are we playing patent office? We're not the patent office. It's not even registered.' And some of the jurors, when you look at the combination of those features, said it looks like an Apple. But we didn't want to shut out Samsung from the market because we thought 'OK, well, if Apple had tried to get a patent for all that stuff and didn't, now they wanted us to be the ones to get it for them. We didn't want to do that."

De verkar ha varit rätt noggranna. Juryns ordförande hade själv patent och de förefaller väl insatta i problematiken - tillskillnad från så många kommentatorer på nätet som inte bryr sig om att sätta sig in i ämnet på ett ärligt sätt

Jag har svårt att tro att någon misstagit en Samsung för en iPhone. Däremot kanske både en och två har tänkt: "Den här samsungen ser ju ut ungefär som iPhone men är mycket billigare. Jag tar en sån"

En majoritet av jordens befolkning skulle missta sig. Dom flesta jag känner. Jag tror faktiskt att nästan ALLA på jorden skulle missta sig.

Ursprungligen av rikard.agren:

Jag har svårt att tro att någon misstagit en Samsung för en iPhone.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-08-26 11:10
Ursprungligen av rikard.agren:

Jag har svårt att tro att någon misstagit en Samsung för en iPhone. Däremot kanske både en och två har tänkt: "Den här samsungen ser ju ut ungefär som iPhone men är mycket billigare. Jag tar en sån"

Ingen som har påstått det heller

Edit: Tydligen är det folk som gör det

Ursprungligen av lappen71:

Ingen som har påstått det heller

Edit: Tydligen är det folk som gör det

En rolig incident från rättegången var följande:

Apple says Samsung’s blatantly ripped off its device designs. Not true, Samsung replies! Too bad its lawyer blew that argument sky-high: they couldn’t tell the difference between a Galaxy Tab and iPad. In court
Reuters reports the horrific embarrassment: when a Samsung attorney was asked by US District Judge Lucy Koh whether they could tell which tablet was which, what was the response? “Not at this distance, your honour.”

Jag har gjort det, definitivt. Det är klart att jag ser skillnaden men vid i en första blick har det varit lätt att ta miste

Inte när dom ligger bredvid varandra, men det är ju irrelevant. Det handlar ju inte om det...jisses...

Det är som vanligt; många nördar tror att den stora riktiga världen också är som dom och ser vad dom ser :-D.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2012-08-27 00:02

Vad många missat är att Samsung hade telefoner som var svarta med stor skärm och idéer som liknade iOS innan iPhone hade släppts: Samsung reveals its pre-iPhone concepts: 10 touchscreen devices

Ursprungligen av hynden:

Vad många missat är att Samsung hade telefoner som var svarta med stor skärm och idéer som liknade iOS innan iPhone hade släppts: Samsung reveals its pre-iPhone concepts: 10 touchscreen devices

Nog ingen som missat alls, men det är inte relevant vad Samsung hade som idé/koncept innan iPhone fanns.
Det är inte samma sak att ha något som en idé/koncept som att ha något på marknaden.

När tror du Apple började designa iPhone, 2007?

Ursprungligen av hynden:

Vad många missat är att Samsung hade telefoner som var svarta med stor skärm och idéer som liknade iOS innan iPhone hade släppts: Samsung reveals its pre-iPhone concepts: 10 touchscreen devices

Vad Samsung hade på ritbordet 20 år innan iPhone/iPad kom ut är irrelevant. Då skulle de ha släppt dessa produkter på marknaden tidigare om de hade velat ta upp detta. Ponera att du har en fantastisk uppfinning, men du låter den stanna på ritbordet. Samtidigt har ett annat ljushuvud kommit på något liknande och springer och får det patenterat. Vad ska du göra då? Komma bölande om att du kom på det först? Lär inte hjälpa.

Ursprungligen av hynden:

Vad många missat är att Samsung hade telefoner som var svarta med stor skärm och idéer som liknade iOS innan iPhone hade släppts: Samsung reveals its pre-iPhone concepts: 10 touchscreen devices

Så du tror att Apples revolution på telefonmarknaden består i att göra svarta telefoner med stor skärm?

Det är lite mer än så.

Och det tyckte Samsung också

http://allthingsd.com/20120806/iphone-caused-crisis-of-design-at-samsung-memo/

Citat:

And the memo is rife with ammunition. Here’s Shin again, on what Samsung could do to catch up from behind:

“I hear things like this: Let’s make something like the iPhone.”

And again:

“When everybody (both consumers and the industry) talk about UX, they weigh it against the iPhone. The iPhone has become the standard. That’s how things are already.”

And yet again:

[I]“Do you know how difficult the Omnia is to use? When you compare the 2007 version of the iPhone with our current Omnia, can you honestly say the Omnia is better? If you compare the UX with the iPhone, it’s a difference between Heaven and Earth.”

[/I]

Senast redigerat 2012-08-27 07:18
Bevaka tråden