Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer en airport express funka med min router (D-link)?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!
Jag är sugen på en Airport express, för att strömma musik till ett par högtalare i köket, men jag är osäker på om den kommer fungera i mitt nätverk. Enligt vad jag läst på Apples supportsite ska det funka att ansluta den i klient-läge till ett icke Apple-nätverk. Men jag är ändå lite osäker, och jag vill inte bli sittande med en router som jag inte kan använda.

Min setup ser ut så här:
Först har jag en 4G-router från BBB, en D-link DWR-923. Denna går tyvärr inte att brygga, så från lan-porten har jag en kabel till lan-porten på en D-link DIR-655. Den senare står för WiFi-nätet, men har DHCP-servern avstängd. Anledningen till att jag har den andra routern är att den första har så dålig WiFi-täckning, och att den inte har Gigabit-switch.

Det jag är rädd för är då att Expressen inte skulle funka i nätverket, eftersom 655:an inte är DHCP-server. Detta kanske är korkat, men jag är inte så insatt i hur nätverk funkar. Vad tror ni, kommer Expressen att funka?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-24 18:30

Javisst. Jag antar att din D-Link har DHCPserver påslagen, så då löses det i alla fall.
Och du kan ju sätta AirportExpressen på fast IP om du vill.

4G-routern har DHCP-servern påslagen ja. Den går inte att stänga av. Så du säger att det inte är några problem då. Ska jag då tilldela den ett fast ip i den routern då? Eller funkar det om ja bara kopplar in den också? Jag har en Nas och en Mac Mini inkopplade med lan till den sekundära routern idag, med dynamiskt ip, och det funkar fint.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-24 21:46

Bara att prova. Det borde funka direkt, att den får ett IP från din router.
Jag brukar dock sätta fasta IP på de resurser jag ska nå från andra klienter, saker som aldrig flyttas på, som ska dela ut en viss service. T ex servers, routrar, skrivare, mediaspelare etc.
Tänk på att lägga de fasta IPtilldelningarna utanför DHCPscopet.

Nu har jag skaffat min Airport Express. Efter att ha slutfört förberedelserna inför kvällens fest så gav jag mig på att installera den. Resultatet blev något av ett antiklimax. Det tog två minuter och sedan var allt uppe och snurrade. Det är ju i sig fantastiskt med tanke på hur nätverksprylar brukar vara. Men jag hade ju ställt in mig på att mixtra åtminstone en halvtimme. Så nu har inget att göra, förutom att njuta av funktionen. Genast ökar ju suget att byta ut D-link:en mot en Airport Extreme eller Time Capsule. Men det får vänta till nästa månad. Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-25 16:27

Köp en Apple TV också. Billigt för så mycket kul och bra.

En Apple tv vill jag naturligtvis också ha. Problemet är bara att tv:n i sovrummet inte har några hdmi-ingångar. Dessutom ligger barnens sovrum vägg i vägg. Så vi kan ändå inte kolla på film där på kvällarna. Och vid den andra tv:n har jag redan en Mac Mini, så där känns en Apple tv klart överflödig! Men en Time Capsule har jag behov av, alternativt en Airport Extreme med en extern backupdisk.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-26 10:44

Jag har både Macmini och AppleTV till min TV....tyvärr är det bara en liten 26"....

Det är kul när det går bra för andra!

Jag sitter med typ samma problem:

Har ett ADSL modem från BOXER (med inbyggd router och Wi-Fi, som jag inte använder) Den är i sin tur kopplad till en D-LINK DIR-655 som används som en router (DHCP, Wi-Fi) Har kopplat en Repeater till denna (D-LINK) och allt funkar perfekt!

Nu ska jag me koppla in ett par högtalare i köket för att lire AIRPLAY... Har köpt den nya Airport Expressen. Skall bara koppla in den i klientläge för att enbart streama musik.. MEN FÅR DET FAN INTE Å FUNKA!!!!

Har testat allt! Å då menar jag allt... Startat om, testat alla olika säkerheter, bytt SSID, hard reset m.m.

SNART ÅKER SKITEN UT!!!!

Vad kan jag ha missat?

Airport Expressen lyser grönt, men airport utility säger att ett fel inträffat?? Ingen Airplaylogga i iTunes??

WTF?!

Ursprungligen av Piggelin:

Det är kul när det går bra för andra!

Jag sitter med typ samma problem:

Har ett ADSL modem från BOXER (med inbyggd router och Wi-Fi, som jag inte använder) Den är i sin tur kopplad till en D-LINK DIR-655 som används som en router (DHCP, Wi-Fi) Har kopplat en Repeater till denna (D-LINK) och allt funkar perfekt!

Nu ska jag me koppla in ett par högtalare i köket för att lire AIRPLAY... Har köpt den nya Airport Expressen. Skall bara koppla in den i klientläge för att enbart streama musik.. MEN FÅR DET FAN INTE Å FUNKA!!!!

Har testat allt! Å då menar jag allt... Startat om, testat alla olika säkerheter, bytt SSID, hard reset m.m.

SNART ÅKER SKITEN UT!!!!

Vad kan jag ha missat?

Airport Expressen lyser grönt, men airport utility säger att ett fel inträffat?? Ingen Airplaylogga i iTunes??

WTF?!

Du har missat att DIR-655 är djävulens påfund. Den enskilt sämsta routern jag någonsin haft. Förutom DIR-524+ som konstant kopplade ner WiFi.

Vad är det för fel som inträffat?

Hade aldrig något problem med min DIR-655 när jag hade en, bland bästa routrarna i den prisklassen på marknaden.

Piggelin, hur ser det ut i Airport Utility, kör du det under OS X/Windows eller iOS?
Vilken kryptering använder du? Stäng av eventuell kryptering och prova.
Prova ta bort repeatern, osv..

Asså jag har varit mycket nöjd med min D-LINK tills nu.. Fast jag vet ju inte att det är den det beror på... Än!

Jag kör Airport Utility under OSX.. Den hittar Airporten och jag ställer in den att ansluta till befintligt nätverk (vilket är det enda sättet den ska fungera på enligt Apple själva om man har en tredjeplats router. Det sjuka e att lampan blir grön efter ett tag men mjukvaran säger att ett fel inträffat?

Jag fick det att fungera första gången.. Men ljudet hackade typ var 20e sekund och felsökningen tog sin början!
Jag vill inte ta bort min repeater då mitt hus är byggt i vinkel å den behövs (den används till en Pioneerförstärkare med AirPlay)

Jag har testat följande:
Fabriksåterställt Airporten flera gånger
Ip via DHCP
Fast IP
Bytt SSID (då jag inte fick skriva in något password, kändes som att det "låg kvar" efter återställningen
WEP
WPA/WPA2
Ingen säkerhet

M.m...

Ger mig fan på att jag missat nån liten j-la grej!

Testat olika WiFi-kanaler?

Japp 3st olika har jag testat!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-26 22:30

Har du både BOXERmodemet och DIR655 inställd som router, eller är en av dem bryggad?

Boxermodemet är enbart ett modem... Va ett tag sedan jag pilla med det dock... Men har för mig att jag stängde av routerfunktionen i det, eftersom jag kör min D-LINK med DHCP. Det har ju funkat so far Nä men så måste det ju vara!

Hej. Sedan jag skapade tråden har jag kastat ut DIR-655:an och ersatt den med en Time Capsule, och sedan skaffat en express till. Men jag hade problem med nätverket både med 655:an och TC:n ett tag. Problemet verkade då vara att jag hade bryggan modemet och lät 655:an/TC:n sköta IP-tilldelningen. Mitt problem var att internetuppkopplingen försvann titt som tätt, och jag var tvungen att starta om alla komponenter. Vad jag då gjorde var att brygga TC:n och lät modemet vara router. Sedan använder jag bara det trådlösa i TC:n. Efter det har jag inte haft ett avbrott, och det var flera månader sedan. Förut kopplade det ner 1-5ggr per dag. Det kanske kan vara värt att testa i ditt fall också? Dr hände också förut att jag tappade kontakt med Expressen, och det problemet är också borta.

Ursprungligen av Tobias Rydholm:

Hej. Sedan jag skapade tråden har jag kastat ut DIR-655:an och ersatt den med en Time Capsule, och sedan skaffat en express till. Men jag hade problem med nätverket både med 655:an och TC:n ett tag. Problemet verkade då vara att jag hade bryggan modemet och lät 655:an/TC:n sköta IP-tilldelningen. Mitt problem var att internetuppkopplingen försvann titt som tätt, och jag var tvungen att starta om alla komponenter. Vad jag då gjorde var att brygga TC:n och lät modemet vara router. Sedan använder jag bara det trådlösa i TC:n. Efter det har jag inte haft ett avbrott, och det var flera månader sedan. Förut kopplade det ner 1-5ggr per dag. Det kanske kan vara värt att testa i ditt fall också? Dr hände också förut att jag tappade kontakt med Expressen, och det problemet är också borta.

Sa ju det. DIR-655 = skit

Ursprungligen av grenhall:

Sa ju det. DIR-655 = skit

Vore fan annars om det inte var så att en 4-5ggr dyrare produkt är bättre än något som funnits på marknaden i över 5 år och kostar 595:-.

HAHA! Må så vara att min DIR-655 e skit... men den fungerar ju perfekt annars!?

Så min teori e helt enkelt att D-LINKEN inte e så bra polare med Airporten...

Men jag ska ta å prova att brygga 655:an och låta mitt boxermoden agera router... vet inte hur man gör precis, men hur svårt kan det va

Återkommer igen

Det finns en tråd om det på D-links forum: Bonjour connections "disappear" (RESOLVED)
Svaret verkar vara att slå igång "Endpoint Independet for both UDP and TCP" och "Enable IPv4 Multicast Streams".

Detta ska jag verkligen testa! Tack för tipset!

Nu har jag kommit in i mitt ADSL-MODEM från Boxer oxå...
Ser att DHCP Servern är påslagen här oxå (IP intervall 192.168.1.2 - 254)

Min DIR-655 får IPnummer: 192.168.1.2

Men jag använder ju DHCP i min DIR-655 (IP intervall 192.168.0.100-199, som alla mina prylar kopplas till)

Spelar det någon roll då jag kör kabel mellan modemet och routern? Allt annat fungerar ju som sagt?

det här blir bara sjukare å sjukare...

När jag gör en återställning på min AirPort så kommer den fortfarande ihåg lösenordet till mitt WiFi?? Ok... det kan jag leva med.. MEN! När lampan blir grön så dyker Airplayhögtalaren upp i iTunes, men det går inte att ansluta till den. Efter en minut så försvinner den OCH DRAR MED SIG det andra AirPlay rummet i skiten (Pioneer förstärkare med AirPlay)... När jag sedan återställer AE igen så poppar Pioneeren up igen... WFT!!!???

Jag har testat att göra det som suddgummi länkat till...

Hej igen!

Jag är såååå nära att bara slänga ut all jävla elektronik nu!!!!!

Nu fuckade AirPort Expressen upp hela nätverket! Ingen iPad eller iPhone eller MacBook Air kunde ansluta!

Kopplade bort Expressen å allt fungerade igen!

Ska jag skratta eller gråta? Gör nog lite av båda tror jag... BRB

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-30 17:51

Först och främst, använd knappen "Edit" om du ska göra inlägg efter ditt eget. Att skriva multipla inlägg efter varandra är fel agerande.

Sedan, har du sett till så att du inte har NAT påslaget på mer än en av Airport Express och ditt modem? Har du satt lösenord på AirPlay i din Airport Express?

Tar lärdom av din fingervisning och går vidare

NAT är så vitt jag kan se inte påslaget i ADSLmodemet.. Finns en inställning där jag kan "ADD" eller "remove" men den listan är tom, så jag antar att det e av, eller så kan man inte stänga av det?

I D-LINKEN är det på!
UDP Endpoint Filtering: Address Restricted (Har även testat med "Endpoint Independent")
TCP Endpoint Filtering: Port And Address Restricted (Har även testat med "Endpoint Independent")

Detta stod i länken som suddigumi bifogade... Men när jag ändrade detta så kunde inte mina övriga produkter koppla upp sig på Wi-Fi...

Kan du ta bort D-Linken och prova utan den?

Annars sätt allt till fasta kanaler och inte automatiska.

Grenhall: Vad menar du med fasta kanaler?

Jag va precis inne och rota runt i Modemet och det visade sig att det kunde mer än vad jag trodde... Så det kan vara värt å testa att använda det som både modem och router. Jag hoppas bara att den fungerar tillsammans med min D-Link Repeater, som jag verkligen behöver...

Ursprungligen av Piggelin:

Grenhall: Vad menar du med fasta kanaler?

Jag va precis inne och rota runt i Modemet och det visade sig att det kunde mer än vad jag trodde... Så det kan vara värt å testa att använda det som både modem och router. Jag hoppas bara att den fungerar tillsammans med min D-Link Repeater, som jag verkligen behöver...

Kör du inte WiFi utan bara trådbundet? Hur stort hus har du?

För i vårt hus på 180kvm räcker det väldigt väl med en Time Capsule på ovanvåningen och en Airport Express Base Station på nedanvåningen @ 5GHz.

Sätt fasta kanaler på dina prylar.

Kolla efter andra trådlösa nätverk och vilka kanaler dom ligger på sedan väljer du en annan. Sätt allt på 2,4GHz på samma kanal. Skulle gissa på att det är ditt största problem. För det var iaf mitt största problem innan jag skaffade Apple-prylar.

Så här ser det ut:

Mitt hus är 110kvm (i vinkel)
Inga grannar alls. (Så inga andra nätverk i närheten)
Jag har ett ADSLmodem kopplat till min D-LINK DIR-655. Denna använder jag som router! Bra täckning i ena vinkeln på huset, men inte i andra.. Därför sitter det en D-LINK REPEATER halvvägs till andra delen av huset (full täckning överallt)
I vardagsrummet har jag en förstärkare med inbyggd AIRPLAY som är kopplad med kabel till REPEATERN.

Endast min iMac är kopplad med kabel till routern, ALLT ANNAT GÅR VIA WI-FI

Jag har testat kanal 1,6 & 11 med samma resultat... Självklart har REPEATERN samma kanal.

Jag har testat det mesta i inställningar i routern (varvat internet typ) med samma resultat..

Testat å koppla in EXPRESSEN med kabel till routern, då ballade hela nätverket ut. Frugan kunde inte koppla upp sig i varken iPhone eller iPad.

Det ända jag inte testat nu är att ta bort DIR-655 ur ekvationen...

Bevaka tråden