Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

R-tangent fattas, går den att byta ut?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sverige
  • 2012-08-24 10:25

Jag tappade kaffekoppen på tangentbordet och R-tangenten lossnade från tangentbordet samt att mekanismen bröts sönder. Som tur var inte en droppe kaffe i datorn.

Finns det att köpa enskilda tangenter och går det att byta ut överhuvudtaget?

Har för mig att det är topcase-byte som gäller. Kolla med en serviceverkstad.

Ja, är även mekaniken skadad är det förmodligen byte av topcase som gäller. Och det är väl inte direkt billigt, tyvärr.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2012-08-24 11:24

Detta har jag varit med om. En av min kunder hade en MacBook Pro där en bokstav lossnat. Det var en liten liten plastpigg som gått av. Reparationskostnad strax under 2000:- tror jag det landade på. Det var ett par år sedan.

Så Apples produkter är bra på många sätt men inget gott som inte har något ont med sig. Detta är verkligen medaljens baksida. Så om du inte hittar en fullständigt traschad dator på blocket som du kan köpa för några hundralappar så blir ett tangentbyte väldigt kostsamt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-24 13:55

Det finns att köpa lösa tangenter. Jag har gjort det, funkade fint.
Kollade först med LAN-master, dom skulle ha 600 för att göra det. Nu gick på en struntsumma.

Apple Laptop Key | Laptop Key Replacement For Apple Macbook, Macbook Pro, PowerBook

Ursprungligen av Konrad:

Det finns att köpa lösa tangenter. Jag har gjort det, funkade fint.
Kollade först med LAN-master, dom skulle ha 600 för att göra det. Nu gick på en struntsumma.

Apple Laptop Key | Laptop Key Replacement For Apple Macbook, Macbook Pro, PowerBook

Men fungerar det om även mekaniken är trasig, som i TS' fall?

just min R-tnagent (men ingen annan) har jag haft problem med i ett helt år. den lossnar ständigt men jag har lyckats få den att fästa genom att bara "trycka dit" den hårt. inget finlir alltså.

mvh jonas ludvigsson

  • Medlem
  • Sverige
  • 2012-08-24 15:56

Tack Konrad. Jag beställde en tangent så vi får se om det funkar fast mekaniken är sönder. Jag meddelar hur det går

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-24 16:01
Ursprungligen av Peppe:

Tack Konrad. Jag beställde en tangent så vi får se om det funkar fast mekaniken är sönder. Jag meddelar hur det går

Mekaniken ingår, det gjorde det i alla fall när jag köpte min tangent.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-24 16:14

Så här står det juuuh.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-06 13:58

Hur gick det med tangenten?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2012-09-06 14:36

Jag fick tangenten idag, la dit den på under en minut klart och fixat. 7,44$ med frakt så det var ju inte lika dyrt som att byta ut hela tangent bordet för ca. 200 EUR som en auktoriserad apple försäljare sa åt mig.

Så tack än en gång Konrad.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-06 14:39

Va bra!:D

1
Bevaka tråden