Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad mellan modem som brygga och nytt subnet

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Min har problem att fixa bryggkoppling på modem/router/kabeltvbox (DG201). Jag funderar på om det är en bra idé att koppla ett nytt nät "bakom" nätet som DG201 sätter upp? Alltså LAN på DG201 till WAN på en Airport Extreme.
Så här ser det ut idag:

Jag skulle alltså vilja samla allt utom IPTV i ett nät med bästa möjliga prestanda.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-24 15:29

Prestanda mellan dina enheter, eller från en enhet ut mot Internet?

Prestanda mellan enheterna är viktigast så länge jag klarar 90 Mbps ut mot internet.

Vill du maximera prestanda kan nätverket se ut så här:

Nätverket är delat och NAS:en kan nås från båda delarna (utan att belasta den andra delen), förutsatt att din NAS har två Ethernetportar. Enda flaskhalsen är ut mot internet via din ISP.

Senast redigerat 2012-08-27 11:32
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-24 18:32

Klarar NASen att ha två nätverksportar till samma logiska nätverk?

Ursprungligen av kenjon:

Klarar NASen att ha två nätverksportar till samma logiska nätverk?

Min QNAP gör det. Man anger t.ex. 192.168.0.20 och 192.168.0.21 eller 192.168.0.20 och 192.168.1.20.

Om Mactastics NAS klarar det vet jag ej.

Senast redigerat 2012-08-27 11:32

Update:
Jag ställde in en Airport Extreme i jämte mitt modem och kör det som brygga. I samma rum så har jag filöverföring på 180Mbps via 5GHz och jag max:ar internetuppkopplingen. So far so good. Men mitt tegelpalats begränsar den trådlösa täckningen så i rummet där server och stationärmaskinen står så är det kass. Tillbaka till ruta ett alltså

Om du byter ut den ena switchern mot en till airport extreme (som har intern switch), så får du en till basstation och därmed utökar du samtidigt ditt trådlösa nät. Du kan nästan ha hur många basstationer som helst i ditt nät – bäst blir det om alla basstationerna är förbundna över ethernetkablar.

Den här tråden visar hur man expanderar det trådlösa nätet:
http://www.99mac.se/internet-natverk/297330-hur-utoka-befintligt-tradlost-natverk.html

Senast redigerat 2012-08-26 17:54
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-26 10:29

@Mactastic: Ska du köra en server trådlöst???

Server och trådlöst är oftast en dålig idé. Då bör basstationen och servern vara nära varandra i samma rum. Då kan man lika gärna köra trådat som har mycket högre hastighet/kapacitet.

Vi pratar "server" inte server
Jag har en Mini Server som stationär dator. Den får dubblera som windowsmaskin som tjejen kör remote desktop mot när hon vill C#:a. Den får även hoste:a ett 1 TB iTunes-bibliotek från en extern FW800. Jag är i byggfasen så hur mycket funktioner jag lägger på maskinen beror på hur bra nät jag fixar (trådat är uteslutet just nu; borra 50 cm genom tegel fixar jag inte. Och får inte ).

Orginalfrågan handlade egentligen om hur mycket man tappar i routing mellan två subnät. Med min hastigheter så var det inte mätbart.
Power-line verkar vara det bästa jag hittar just nu (60Mbps och 18 ms ping).

Tack för hjälpen föresten

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-27 08:44

Du kan inte ens dra en kabel ut genom ett fönster och in genom ett annat?
Inget slår trådar....

Eller använder optisk fiberanslutning (Optisk fiberanslutning > Fiber | Kjell.com) från Kjell & Co. Fibern kan du dra igenom stickkontaknten, el-ledningarna förbi kopplingsdosor fram stickkontakten närmast din "server". Hastigheten är 100 Mbps och lämpar sig bra för "server grejer.

@Kenjon Jag har kikat på den lösningen också men då måste jag tyvärr borra också.

@TRV Intressant! Jag har letat efter liknande lösningar. Får bli ett köp nästa gång jag är över gränsen.

Tack för supporten

Ursprungligen av Mactastic:

Det var ett väldigt bra alternativ! Med Cat 6 kan du köra gigabit fart jämfört med den optiska fiberlösningen från Kjell & Co.

1
Bevaka tråden