Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lacie-HDD funkar helt plötsligt inte

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-24 08:05

Hej
Jag har en sån där ful extern, orange, Lacie HDD. Den heter Rugged tror jag.

Har haft den nått år och den har funkat bra. Nu har den legat i en låda i ca 2 veckor. Tar fram den för att koppla in (med firewire) och den låter som att den drar igång och så... men ingenting kommer upp på macen.
Testade hemma nu på morgonen, tog med den till jobbet. Samma resultat.
Sätter jag örat mot är den igång. Men inget på datorn.

Hjälp?

Ursprungligen av martenj:

...ingenting kommer upp på macen...

Har du kollat om den syns i Skivverktyg?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-24 08:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du kollat om den syns i Skivverktyg?

kollade nu, den syns inte där.
men börjar bli lite ljummen nu när den varit inkopplad en stund och låter som den brukar.

LaCie har enligt många dåliga nätdelar (min LaCie från 2004 funkar dock fortfarande felfritt!). Och nätdelen ska tydligen bestå av två delar - en som matar mekaniken (=disken snurrar) och en del för styrelektroniken. Om den senare fallerar kan samma fel uppstå som du beskriver.

Dom har bytt nätsystem och kör vanlig dc-kontakt numera - som alla andra - samma spänning till hela disken. Det var många år sedan tror jag.
LaCie rugged är ju dessutom host-matad - en liten orange sak som ta el via FW.

Ursprungligen av johan_tanying:

LaCie har enligt många dåliga nätdelar (min LaCie från 2004 funkar dock fortfarande felfritt!). Och nätdelen ska tydligen bestå av två delar - en som matar mekaniken (=disken snurrar) och en del för styrelektroniken. Om den senare fallerar kan samma fel uppstå som du beskriver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 07:49

Så.. Om om den inte syns i osx, så är den bara att slänga eller? Eller går det att göra ngt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 07:56

Har du någon annan kabel du kan testa med?
Jag har en Iomega firewire som började bete sig konstigt, ville oftast inte lägga disken på skrivbordet etc. Med en annan (mindre använd) kabel har den funkat bra i över ett år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 16:00
Ursprungligen av Katinka:

Har du någon annan kabel du kan testa med?
Jag har en Iomega firewire som började bete sig konstigt, ville oftast inte lägga disken på skrivbordet etc. Med en annan (mindre använd) kabel har den funkat bra i över ett år.

jag hartestat 2 olika datorer, och 2 olika sladdar...

Om du har något viktigt på den så prova att riva ur själva disken och koppla in i en standard-vagga som man kan köpa lite överallt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 20:06
Ursprungligen av pmarriott:

Om du har något viktigt på den så prova att riva ur själva disken och koppla in i en standard-vagga som man kan köpa lite överallt.

koppla in i en standard-vagga? jag förstår inte ett ord av det. möjligtvis "koppla in", men jag vet ändå inte hur.

Ursprungligen av martenj:

koppla in i en standard-vagga? jag förstår inte ett ord av det. möjligtvis "koppla in", men jag vet ändå inte hur.

Det finns vaggor/kablage att köpa som du kan koppla in en naken disk till en dator med. Den kan ju vara ett fel i kabinettet den sitter i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 21:40
Ursprungligen av pmarriott:

Det finns vaggor/kablage att köpa som du kan koppla in en naken disk till en dator med. Den kan ju vara ett fel i kabinettet den sitter i.

ok. hur skulle du föreslå att jag gör för att ta reda på exakt vad jag behöver köpa och hur jag sedan gör? kan inte ens komma på vad jag ska googla på, haha..

Riv itu disken du har, stick till närmaste Datapularen & Co., Kjell & Co., etc, visa upp den nakna disken och förkunna att du vill koppla in den på din USB-port. Då får du en näve kablar och kontakter, någon form av nätaggregat och sen är det bara att åka hem, göra korstecken, be en bön och plugga in disken och se vad som händer. Innehåller den å andra sidan inget viktigt så är det väl bara att sätta hammaren i den och lämna till återvinningen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-29 18:11

Lite att välja på här:
(Själv har jag något som liknar den billigaste, inköpt i Thailand)

usb sata adapter - Sök | Dustinhome.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-29 19:19

när jag googlar på det verkar det vara ett ganska "vanligt" problem. många många trådar startade om detta. för en del är det beroende på vilken OS-version man har, några andra har felet att nätdelen lagt av.
ska testa en USB-kabel imorgon, annars gå förbi Kjell & CO och se vad det kostar.

skulle någon av de här funka för mig? helst billigaste möjliga lösning, när jag är klar ska jag slänga den åt helvete
http://www.kjell.com/Sok?query=usb+sata+adapter#ProductResult

Ja, den sista, längst ner för 150,-. eSATA fungerar ej.

EDIT: Tyvärr har den produkten utgått. Nedanstående fungerar, men då är det väl nästan lika billigt att köpa ett löst kabinett.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/kontrollerkort/sata-esata/usb-3-0-till-sata-p68869

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-29 22:03

ingen som vill låna ut sin för ett engångsanvändande? jag står förstås för fraktkostnad

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-30 10:19
Ursprungligen av martenj:

ingen som vill låna ut sin för ett engångsanvändande? jag står förstås för fraktkostnad

Capemans förslag för 300 kr är väl helt OK? Ska någon låna ut sin får du ju betala frakten två gånger, blir ju klart över en hundralapp.Och slänga den, du kan ju behöva den igen om tre år

Hade gärna hjälpt till om jag hade ägt en.

1
Bevaka tråden