Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OptiBay och batteriets hälsa

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj!

Jag har en MBP, early 11. Det första jag gjorde var att plocka ut DVD-läsare och sätta in en OptiBay. För en tid sedan tappade batteriet kvalitet och nu orkar det knappt en timme och står som Service Battery. Ett år borde det väl leva...
Innan jag skaffade OptiBay så läste jag om att batteritiden kan påverkas, men det verkade inte vara så farligt.
Någon som har erfarenheter av eller hört om att batteriet kan påverkas av en andra disk?
Det känns inte kul att lägga ut 1300 spänn för ett nytt batteri - speciellt inte om det också kommer påverkas!

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-23 23:44

Stoppa tillbaka ODD och klaga. Det skal väl inte lägga av så snabbt. Hur många cykler har det? Kolla under "Power" i "System Information".

Har man en disk i en dator - och stoppar in en till - så nog påverkas energikonsumtionen alltid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-24 10:09

Jo, men att dra två diskar skall inte göra att batteriet dör så långt i förtid. Det skulle lika gärna kunna vara ett produktionsfel.

Det låter som ett fel. Visst, det drar mera ström, men det borde inte ge så stora problem. Systemet måste ju vara designat för att klara det (ponera att man t.ex. använder SuperDriven hela tiden för att se DVD eller liknande).

Nej, det påverkar inte batteriets livslängd i sig att ha en OptiBay monterad. Däremot så drar ju datorn mer ström med 2 diskar monterade, och kör man mycket på batteri så blir följden fler laddcykler på kortare tid. Men som Adrian skriver, ponera att man använder SuperDriven mycket, det drar nog än mer ström än en extra hårddisk.

Tack för svar, bussigt att ni tog er tid!

Ursprungligen av beh:

Stoppa tillbaka ODD och klaga. Det skal väl inte lägga av så snabbt. Hur många cykler har det? Kolla under "Power" i "System Information".

Jag ringde till Apple och berättade om batteriet och de sa att jag skulle lämna in den. LAN Master trodde inte det skulle funka då den var utanför garantin.

Charge Information:
Charge Remaining (mAh): 1486
Fully Charged: No
Charging: Yes
Full Charge Capacity (mAh): 2062
Health Information:
Cycle Count: 228
Condition: Service Battery
Battery Installed: Yes
Amperage (mA): 1514
Voltage (mV): 11918

Ursprungligen av pmarriott:

Nej, det påverkar inte batteriets livslängd i sig att ha en OptiBay monterad. Däremot så drar ju datorn mer ström med 2 diskar monterade, och kör man mycket på batteri så blir följden fler laddcykler på kortare tid. Men som Adrian skriver, ponera att man använder SuperDriven mycket, det drar nog än mer ström än en extra hårddisk.

Jag kör nästan aldrig på batteri, vilket jag vill minnas Apple support sagt är dumt för livslängden på batteriet..

Ursprungligen av ill_chrill:

Kör du två antikdiskar eller är den ena SSD?

Det är bara S-ATA!

Kör du två antikdiskar eller är den ena SSD?

1
Bevaka tråden