Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur utöka befintligt trådlöst nätverk?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2012-08-23 22:25

Behöver få mitt wifi till hembion! Hembiobutiken rekommenderade mig att köpa Netgear WN 604, jag får det inte att fungera! Snälla hjälp mig att få det funka innan jag blir galen!!

Jag vill alltså att min router skall sända trådlöst till accespunkten som vidarebefordrar wifi:t via kabel till Bluray och Reciever.

Ursprungligen av ntg:

...Jag vill alltså att min router...

Vilken router-modell är det?

Och hur är den inställd?
- Typ av wifi-nätverk (b/g/n, 2,4GHz, 5GHz, osv)
- Typ av kryptering (WEP, WPA, osv)

Ursprungligen av ntg:

....jag får det inte att fungera...

Du kan ju berätta lite om vad du redan har provat.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2012-08-23 23:22

Än så länge är det Thomson kombinerad modem /router från Tele2 (Thomson TG585 V8)
2,4GHz, WPA/PSK,

Stängt av DHCP och valt ip-adressen som de bett mig: 192.168.0.210 och subnätmask 255.255.255.0

på wireless bridge har jag valt Point to Point ochskrivit in macadressen som står under modem/router, nätverkets namn och lösenord.

På wireless har jag valt 11ng, kanal6 (samma som thomson-routern)

vet inte riktigt vad jag har provat längre, total förvirring och en smula galenskap...

Senast redigerat 2012-08-24 08:51
Ursprungligen av ntg:

...Stängt av DHCP och valt ip-adressen som de bett mig: 192.168.0.210 och subnätmask 255.255.255.0...

Varför har du stängt av DHCP? Då får du ju bara 1 IP-nummer. Om du ska ansluta flera apparater till ditt nätverk så bör du nog ha DHCP någonstans.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2012-08-24 08:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför har du stängt av DHCP? Då får du ju bara 1 IP-nummer. Om du ska ansluta flera apparater till ditt nätverk så bör du nog ha DHCP någonstans.

Det stod i manualen att man skulle det.. Om jag sätter igång DHCP säger netgear att point to point inte är möjligt..
Thomsonroutern har DHCP..

Hu vad komplicerat!!

Ursprungligen av ntg:

Det stod i manualen att man skulle det.. Om jag sätter igång DHCP säger netgear att point to point inte är möjligt..
Thomsonroutern har DHCP.

Så det är i accesspunkten du har stängt av DHCP? Det framgick inte. Jag trodde att det inlägget handlade om routern.

Om det är i accesspunkten du menar, så är det rätt att DHCP ska vara avstängt.

Här är ett exempel på ett utökat trådlöst nätverk. Allt är fiktivt men i praktiken är det så ett utökat trådlöst nätverk kan ser ut:

Endast en DHCP server per subnät. Vissa dyrare router kan agera DCHP server åt flera subnät (men det är en helt annan fråga).

DHCP bör ha intervallet i den högre delen av IP subnätsserien, t.ex. 192.168.0.100–192.168.0.254. Då finns det plats för fast IP mellan 192.168.0.1–192.168.0.99.

Notera att båda trådlösa bastationerna har samma nätverksnamn och lösenord. Då kan trådlösa enheter, t.ex. iPhone, iPad automatisk växla mellan dem och ändå tillhöra samma nät.

Nästan alla fasta nätverksutrustning bör ha fast unik IP, t.ex. router, basstationer, servrar, NAS, skrivare.
Övriga klarar sig med IP från DHCP server (om utrustningen stöder det, ge annars utrustningen en fast IP).

Ha någonstans en förteckning över vilka utrustningar som har fast IP och vilket IP, samt vilka som använder DHCP. Då blir det lättare att felsöka.

Senast redigerat 2012-08-24 10:32
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2012-08-24 10:07

Jag skall köpa en Asus router, men måste vänta på lön;)
Det hade varit skönt att få det fungera innan, frustrerande när pryttlar inte gör som man vill...
Satt många timmar igår för att få det fungera, utan resultat som Ni förstår:(

Kan det vara mitt Thomson modem/router som ställer till det för mig?

Ursprungligen av ntg:

Jag skall köpa en Asus router, men måste vänta på lön;)
Det hade varit skönt att få det fungera innan, frustrerande när pryttlar inte gör som man vill...
Satt många timmar igår för att få det fungera, utan resultat som Ni förstår:(

Kan det vara mitt Thomson modem/router som ställer till det för mig?

Det borde funka med din Thomson modem/router.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2012-08-24 10:00

Jag kan verkligen inte det här, men jag vet ju vad jag vill...
Mitt modem/router är ju inställdmed DHCP, men om den kan agera "DHCP server" har jag ingen aning om.
Det finns ju hur mycket inställningsmöjligheter som helst i accesspunkten och manualen gör det bara mer fövirrat.

Jag har gett accesspunkten samma nätverksnamn och lösenord..

Jag vill ju faktist bara att Blurayen och recievern skall få vara med i mitt befintliga nätverk, men de måste kopplas med kabel och till det rekommenderades Netgear WN604. Hembioprylarna är från Pioneer och kan styras med en App i min iPhone, men då beöver de befinna sig i nätverket,.

Ursprungligen av ntg:

Jag kan verkligen inte det här, men jag vet ju vad jag vill...
Mitt modem/router är ju inställdmed DHCP, men om den kan agera "DHCP server" har jag ingen aning om.
Det finns ju hur mycket inställningsmöjligheter som helst i accesspunkten och manualen gör det bara mer fövirrat.

Det kan vara att den ska få IP nummer från ISP:s DHCP server. Då kan det hända att din modem/router har DHCP servern avslaget eller saknar det.

Du kan testa med att slå på en DHCP server på annan enhet och se om det fungerar.

Ursprungligen av ntg:

Jag har gett accesspunkten samma nätverksnamn och lösenord..

Bra

Ursprungligen av ntg:

Jag vill ju faktist bara att Blurayen och recievern skall få vara med i mitt befintliga nätverk, men de måste kopplas med kabel och till det rekommenderades Netgear WN604. Hembioprylarna är från Pioneer och kan styras med en App i min iPhone, men då beöver de befinna sig i nätverket,.

Det borde funka. Se om du har möjlighet att låna en basstation för att testa, innan du köper…

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2012-08-26 21:21

Nu har jag fått svar från Netgear, jag måste tydligen ställa om Thomson-routern till basstation och det tycker de att jag skall ta kontakt med Tele2 för att få hjälp med.
Jag har dock bestämt mig för att köpa en bättre router för att få ett stabilare nätverk mellan alla enheter hemma, så jag väntar med att installera accesspunkten tills den nya routern är på plats, annars är väl risken att jag får gå ännu en vända senare;)

1
Bevaka tråden