Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 266 piper =(

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-07-07 20:03

Sådär! Då har man köpt en iMac till tjejen. Blev en 266:a i vad som verkar vara bra skick. Riktigt trevlig faktiskt Gillar den!

Men jag har två frågor:

1) När jag sätter datorn i vila så verkar HDD'n somna, men fortfarande susar det om någon fläkt. Ska inte denna också gå i vila, eller är detta normalt?

2) När jag stängt av datorn helt så hör man ett pipande ljud ifrån bakpartiet på datorn. Drog ut elkablen och då klingade pipandet ut efter att ha varit kvar ett tag. Fick även för mig att datorn inte hade "stängts av" eftersom den forfarande var rejält varm efter ca 10 min. Normalt?

Jag är ju så himla van vid min TiBook och har inte någon koll på iMac alls.
Vad jag vet så är alla hårdvaruuppdateringar installerade.

Mvh
Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2003-07-07 20:47

1/ Att parkera huvudet (i kudden) och att sluta rotera är ju inte samma sak - det vet ju alla med insomniac

2/ Sitter väl ett switchat nätaggregat där och de kan ju låta lite - provlyssna på teven så får du se

  • Oregistrerad
  • 2003-07-07 20:48

Vet inte om jag kan tillföra något, men min gamla Performa 630 verkar ha ett liknande fel.

Det ljuder ett extremt högfrekvent vinande eller surrande från baksidan av datorn. Det hörs bara när datorn är avstängd (kanske för att ljudet överröstas av fläkten annars?) och "dör ut" genom att "gå ner i varv" (låter det som) när man drar ur strömkabeln.

Eftersom vi har liknande fel på så olika datorer kanske det beror på nätaggregatet (som ju är en komponent vars teknologi inte uppdateras lika fort som resten av hårdvaran)?

  • Medlem
  • 2003-07-07 20:49

Pipet beror nog på att datorn alltid är ansluten ("stand by"), den har ju egentligen ingen riktig "Power off"-knapp. Så länge datorn är ansluten till elnätet så får nätdelen ström och där någonstans uppstår pipet. Jag hade förut en iMac rev B som lät likadant - löste det genom ett grenuttag från Clas Ohlsson med "avstängningskanpp" så att all strömtillförsel stryps på riktigt. Behändigare än att rycka ut sladden varje gång.

...förresten...jag tar kanske tillbaka min första teori ang. pipets ursprung. Jag har nämligen noterat att bekantas CRT-skärmar (av tveksam kvalité) låter likadant när datorn i övrigt är avstängd. Kanske har pipet något med att bildröret får ström i "standby"-läge?

  • Medlem
  • 2003-07-07 20:54

Intressant detta. Det borde ju onekligen ha kommit en lösning för problemet vid det här laget. Fanskapet piper ju verkligen...vem orkar höra på det? En annan sak som dock inte är lika akut är att maskinen låter rätt mycket när den står på. Först ett sus, men sedan även något metalliskt fläktljud. Men som sagt, jag har ju min Tibook som jag oavsiktligt refererar till.

/Fredrik

Senast redigerat 2003-07-07 22:53
  • Medlem
  • 2003-07-08 09:36

Saken är även den att pipet hörs så pass väl att det är jobbigt i längden att vistas i samma rum (ett litet rum) som datorn. Det låter precis som det när någon spänning som står på och man blir ju orolig för brand. Finns det inga kända sätt att få denna iMac att hålla klaffen när den är avstängd? Hur vanligt är detta?

mvh
Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-08 09:49

Känner igen det där fenomenet, men minns inte riktigt orsaken.

Apple skriver på AppleCare Knowledge Base :

"A very small number of iMac (Slot Loading) computers may produce a buzzing or humming noise from the speakers after shut down. The noise can last for several minutes and will go away if the power cord is unplugged from the computer.

If your iMac (Slot Loading) makes a loud buzzing or humming noise after shut down, contact Apple or an Apple-authorized service provider for assistance in resolving this issue."

Så lösningen med ett grenuttag från Clas Ohlsson med "avstängningsknapp" är nog den billigaste lösningen att "gå runt" problemet...

-T

Den iMac jag fick häromveckan, också en 266, piper glatt när elsladden sitter i. Nu besväras jag inte så mycket av det eftersom den tuffar på dygnet runt ute i hallen och servar hemsidor och mejl.

Då vill jag hellre byta fläkt i eländet.

  • Medlem
  • 2003-07-08 10:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Torkel
Känner igen det där fenomenet, men minns inte riktigt orsaken.

Apple skriver på AppleCare Knowledge Base :

"A very small number of iMac (Slot Loading) computers may produce a buzzing or humming noise from the speakers after shut down. The noise can last for several minutes and will go away if the power cord is unplugged from the computer.

If your iMac (Slot Loading) makes a loud buzzing or humming noise after shut down, contact Apple or an Apple-authorized service provider for assistance in resolving this issue."

Så lösningen med ett grenuttag från Clas Ohlsson med "avstängningsknapp" är nog den billigaste lösningen att "gå runt" problemet...

-T

Hmmm. Vet inte om det är samma fel som tas upp på Apples sidor. Mitt ljud kommer ifrån baksidan, vid bildröret på datorn. Men kanske är ändå en sladd med switch en lösning, men det känns som en nödlösning, tyvärr. Sen fattar jag inte detta att fläkten inte håller käft när den går ner i viloläge...knepigt.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2003-07-08 10:38

Pip - det går ju lite HF signal till skärmen (avlänkningar) och det kan väl orsaka någon hörbar ton (även om grundtonen är högre)
På samam sätt så jobbar ju et tswitchat nätagregat med HF och även här kan det väl generera en hörbar ton...

Fast egentligen är det ju tevegrejjor så hör med närmaste tevereparatör om han har någon idé och vad det kostar... finns ju millioner sådana skuttfirmor numera

  • Medlem
  • 2003-07-08 12:33

Vad jag vet så kan lacken på vissa spolar sätta igång ett pipande, i alla fall på en tv. Men då ska den nog vara på. Ni verkar ju i vilket fall ha bättre koll än jag. Är bara orolig för ev. brandrisk osv. =/

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2003-07-08 12:43

Prova att lacka i nätaggregatet då
Tror inte brandrisken är så stor - switchade nätaggregat är ju förvisso INTE tillförlitligheten personifierad (tackar vet jag ett gammalt halvvågs med likriktarrör) men när de brakar ihop så brukar de göra det snabbt och fatalt - brukar bara bli lite brunt kvar av något motstång till styret, förutom skjuten säkring : i vart fall på de kassa jag haft...

  • Medlem
  • 2003-07-08 13:16

"Snabbt och fatalt" Jojo, låter ju betryggande Vågar man ha den i uttaget då? Känner mig faktiskt lite allmänt "lack" pga detta...

/Fredrik

  • Medlem
  • 2003-07-08 16:59

Fick svar ifrån säljaren beträffande ljudet. Vad det gäller fläkten så var det visst bara från "slot-in" modellen som det inte fanns någon. Men det ljudet kan tjejen leva med tror jag. Vad det beträffade pipet så trodde han att det antingen kunde komma från HDD'n eller bildskärmen. Men HDD'n kan man väl inte höra något från när datorn är avstängd? Sen var det då detta med bildskärmen och brandrisk, dvs. om det finns någon eller om man lugnt kan låta den vara inkopplad i jacket.
Förstår dock fortfarande inte varför fläkten fortsätter när man sätter datorn i viloläge - skumt! Eller inte.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2003-07-09 15:57

Har nu fått fler svar från er som undrar. Fläktens ljud kan man inte göra så mycket åt, och det metalliska ljud jag hört kommer från hårddisken. Knepigt nog kan man bara sätta att HDD'n skall gå i vila först efter 30 (!) minuter i OS 9. Vad det beträffar det pipande ljudet när maskinen är avstängd så är det tydligen ett känt fel som man kan få reparerat, eller så skaffar man en separat strömbrytare. Själv hade jag hoppats på att kunna få det här fixat gratis eller mot en mindre peng då det måste vara ett fabrikationsfel. Hur funkar sånt där? "Känt Fel" borde väl innebära att det just är ett fabrikationsfel.

/Fredrik

1
Bevaka tråden