Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att kombinera IMAP och POP3?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-21 13:15

Jag vet inte om jag lagt denna tråd i rätt kategori - det handlar inte om "Produkter eller tillbehör" men jag hittade inget bättre ställe - hoppas någon snäll moderator kan flytta den om jag gjort fel

Min fråga är om det är okey, inte ställer till problem, att hantera epost med både IMAP och POP.
I dagsläget använder jag POP på en MBP för att hantera ett antal olika konton hos olika leverantörer. Anledningen är att jag tidvis inte har uppkoppling och kan då både läsa och skriva mail som jag skickar när jag kommer ut ur mobilskuggan.

Tidigare har jag haft samma sak på en stationär dator och synkat Mail via Dropbox något som inte är helt optimalt. Jag tänkte därför att jag skulle kunna använda IMAP på den datorn istället men innan jag gör det så vill jag höra om det finns något som talar emot en sådan lösning.

Kör med imap och välj att "spara kopia lokalt"

Att blanda pop3 och imap tror bara blir problem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-21 13:31

Tack för svar!
Det leder dock till en fråga till. Hur gör jag för att gå från POP till IMAP utan att tappa all post som ligger i programmet? Är det bara att andra inställningarna från POP till IMAP?

Beror på hur du använder POP idag, har du ställt in att den ska lämna meddelandet på POP-servern så kommer det finnas i IMAP.
Om du inte gjort så, lägg till IMAP-kontot och kopiera meddelanden från ditt POP-konto på datorn till IMAP, sen kan du ta bort POP-kontot.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-21 13:42

Tack keptang för snabbt och beskrivande svar!

Jag skulle vilja ha en funktion där man kan radera mail från servern när den blir full men att inga mail tas bort från datorerna i varken skickat eller inkorg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-23 11:53
Ursprungligen av jurassic579:

Jag skulle vilja ha en funktion där man kan radera mail från servern när den blir full men att inga mail tas bort från datorerna i varken skickat eller inkorg.

Det är ju bara att skapa en brevlåda lokalt på datorn och flytta posten dit. I mail.app för OSX 10.8 / Mountain Lion klickar du på pluset nere i vänstra hörnet, väljer "New Mailbox…" samt väljer "Location: On My Mac".

Har du flera datorer blir det lite en omöjlig sak att lösa då du vill spara mailen lokalt, men på tre olika datorer. Vilken dator är "lokal" då? Möjligen kan du spara mailen lokalt och synka din mail via iCloud. Osäker på om iCloud synkar lokala mail till alla enheter. Ett annat alternativ är att köra POP-mail och ställa in så mailen sparas på servern, eventuellt så en av datorerna permanent drar ner mailen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-21 23:27

Som Goflorp skriver, i Mails inställningar för kontot, aktivera Spara lokal kopia.

Ursprungligen av kenjon:

Som Goflorp skriver, i Mails inställningar för kontot, aktivera Spara lokal kopia.

Är jag inte uppkopplad så finns alla mail lokalt i tex inboxen men när jag raderar från servern och kopplar upp datorn så försvinner dom från inboxen på datorn.

Jag vill att dom ska finnas kvar på datorn jämt och att man kan rensa på servern lite då och då. ( Det hela har att göra med att surftown max har 2 gig mailserver och jag kan inte byta leverantör just nu)

Man kan självklart dra gamla mail till en lokal brevlåda men eftersom jag har tre olika datorer så skulle det vara smidigt om detta sköttes automatiskt.

  • Medlem
  • 2012-08-21 23:32
Ursprungligen av Katinka:

Anledningen är att jag tidvis inte har uppkoppling och kan då både läsa och skriva mail som jag skickar när jag kommer ut ur mobilskuggan.

Det kan du göra med IMAP också.
De flesta klienter har en offline-cache.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-22 18:17

Beror på vad du menar med automatiskt.
Du kan ju skapa regler i mailprogrammet för det mesta, även flytt av mail till lokala brevlådor.

Det där med regler har jag försökt. Grejen är att det går jättebra att flytta ett nytt mail med en regel till en lokal inbox om man bara använder en dator. Men som sagt jag har tre. Vad som händer då är att mailet flyttas på den datorn som jag tar emot mailet på först men inte dom övriga.

Pop skulle funka om det inte vore så att jag vill att även mina skickade mail ska finnas på alla tre datorer och det går inte att synda ( Vad jag vet)

Vad jag nu gör är att jag har 2 "lokala brevlådor" ( in/ut) på alla datorer och så får jag manuell markera säg hela Julis mailskörd och kopiera över till dom. Göra det på alla tre datorer och sedan rensa på servern. Borde finnas bättre lösningar tycker jag.. ( jävla surftown)

Sätt upp en egen IMAP-server hemma? Den hämtar i så fall mailen med POP och du pratar mot den med IMAP. Det är lite småavancerat och kräver att du har en dator till.
Ett annat alternativ är Google Apps. Antingen flyttar du mailen dit totalt (du pekar om MX i Surftowns DNS-inställningar i din kontrollpanel) eller så hämtar du med POP till din Gmail.

1
Bevaka tråden