Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fiber leverantör till villa

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behövde få upp min utgående hastighet då min iPhone faktiskt spöade Glocalnet vid uppladdning, (jättevarning för Glocalnet), så jag beställde Telias Öppen Fiber Villa.

Telia skickade hem ett erbjudande om digitalbox, TV och telefon för 299kr/mån första året 100/10 men bindningstiden är 2 år och år 2 kostar 627kr/mån.

Jag vill inte ha nån TV alls och i hemtelefon är mest en linje in för säljare...

Fiber är väl fiber, vad kan fallera?
Jag vill bara ha internet 100/10 eller 100/100, utan strössel och ingen topping. Några förslag?

Kollat med lokala ISP om vad de kan erbjuda?

Nä. Men jag antar att det finns en.

Ursprungligen av Klintan:

Nä. Men jag antar att det finns en.

Börja där. Ta gärna offert från så många du kan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-22 14:24

Själv funderar jag på Bahnhof, har även tittat på Alltele, Bredband2, Telia, Tyfon och Universal.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-22 16:36

Om du inte har stadsnät eller liknande så kanske du inte kan välja något annat.
Fiber är oftast inte bara att välja.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-22 19:15

@Gnulia: jag gjorde samma sak, valde Bredband2 pga 4 IPnummer utan extra kostnad. Universal har också flera IPnummer har jag för mej, de andra inte.

Hade Bredband2 som leverantör tidigare, men vilket jävla skitföretag
det tog 22 dagar innan dom svarade på ett supportärende, och dom lyckades inte heller fixa mitt problem med dålig hastighet
sedan tog det två veckor innan jag fick tag på dom för att säga upp skiten
bytte till Bahnhof och allt har fungerar perfekt i ett par år nu

Har Telias fibernät in i lägenheten och kan välja mellan 5-6 leverantörer
som jag förstått det så hyr dom bandbredd i Telias nät, men Bredband2 hade fullt i sin del av nätet så det blev
segt för kunderna, och dom gjorde inget åt problemet

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2012-08-23 07:21

Hur mycket skall Telia ha för att dra in fibern till ditt hus ? I vårt fall rör det sig om ca 27000 SEK och det är en fråga om 10/15 meter från "anslutningsboxen" dit "core fibern" är dragen, vi bor norr om Sthlm. Månadskostnaden är en sak installations kostnaden en annan som de inte gärna talar om ..

  • Medlem
  • 2012-08-23 08:19

Att hemtelefon skulle vara en linje in för säljare går att komma runt genom att välja att man inte vill stå med i telefonkatalogen. Då får man hemligt nummer och ingen ringer en som inte redan känner en. Skitbra, bättre än Nix.

Ursprungligen av Klintan:

Jag behövde få upp min utgående hastighet då min iPhone faktiskt spöade Glocalnet vid uppladdning, (jättevarning för Glocalnet), så jag beställde Telias Öppen Fiber Villa.
Telia skickade hem ett erbjudande om digitalbox, TV och telefon för 299kr/mån första året 100/10 men bindningstiden är 2 år och år 2 kostar 627kr/mån.
Jag vill inte ha nån TV alls och i hemtelefon är mest en linje in för säljare...
Fiber är väl fiber, vad kan fallera?
Jag vill bara ha internet 100/10 eller 100/100, utan strössel och ingen topping. Några förslag?

Ta reda på om du har ett öppet stadsnät i din kommun, och vad det kostar att ansluta sig dit.

Att få fiber till villa kan vara ett elände. Det beror mycket på var du bor.

Vår villaförening har försökt under flera år att få till fiber och hade ett lokalt företag som skulle göra jobbet, men kostnaden var skyhög ≈ 35kkr per fastighet bara för installation. Till det kom kostnad för innehåll.

Vi bildade en bredbandsförening och fick en bra deal med Telia. Grävning och installation ingick, 100/10, IP-telefon och TV-stor m 1 box. Inga rörliga kostnader förutom utgående telefonsamtal. Aningen dyrare än ditt första årspris, men bundet i 10 år. Omförhandling vad gäller hastighet efter 5 år.

Senast redigerat 2012-08-31 15:14
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-31 15:26

Just nu så installerar Svenska Infrastruktur hos min mamma i Järfälla. Först var det dyrt (32800kr) men sedan kom det fram ett alterantiv där dom bjöd på internet-access och IP-telefoni under 36 månader vilket fick ned kostnaden till 36*199=7164kr för själva installationen. Och i 7164kr ingår alltså drift och underhåll för den perioden.

1
Bevaka tråden