Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ominstallera OSX

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har sökt men inte hittat...

Har någon en enkel/vettig guide hur jag gör en formatering/rensning eller sk ominstallation av OSX?
Jag har en MacBook Alu late 2009 (eller vad den kallas).
Jag kör Lion och kan tänka mig fortsätta med det men är även sugen på Mountain Lion.

Tips?

Senast redigerat 2012-08-22 21:23

Med risk för att uppfattas som dumdryg men "stoppa i skivan/starta installationen" och välj något av de alternativen du får

Utan lite mer förutsättningar så kan vi nog inte ge något bättre svar än det som Cogito ergo Mac redan har gett.

Så jag ställer lite motfrågor för att få reda på lite mer i detalj vad det är du vill göra.

1. Fungerar din nuvarande Snow Leopard-installation, eller är det något problem med den?

2. Menar du att:
- tömma allt och börja om helt från början?
- eller menar du att behålla program, inställningar och dokument?
- eller kanske en kombination av ovanstående, dvs att först tömma allt och sedan lägga in de gamla programmen och dokumenten?

3. Och lite beroende på vad svaret blir på fråga 1 och 2, så behöver vi kanske veta vad du har tillgång till:
- Jag förmodar att du har en installationsskiva för Snow Leopard?
- Har du Lion (eller Mountain Lion)? Ligger den på hårddisken, eller har du lagt ut den på DVD eller USB-minne?
- Använder du Time Machine för backup?
- Har du någon extern hårddisk ledig?

Senast redigerat 2012-08-22 16:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Utan lite mer förutsättningar så kan vi nog inte ge något bättre svar än det som Cogito ergo Mac redan har gett.

Så jag ställer lite motfrågor för att få reda på lite mer i detalj vad det är du vill göra.

1. Fungerar din nuvarande Snow Leopard-installation, eller är det något problem med den?

(Nope, inget problem mer än att jag haft den 3 år och lagt in och raderat massor appar och filer och känner att en "rensning" är på plats.)
Fel, jag kör Lion.

Citat:

2. Menar du att:
- tömma allt och börja om helt från början?
- eller menar du att behålla program, inställningar och dokument?
- eller kanske en kombination av ovanstående, dvs att först tömma allt och sedan lägga in de gamla programmen och dokumenten

Kombinationen. Jag har en Time Machine kopia jag vill lägga in när allt är klart, det ska väl funka så?

Citat:

3. Och lite beroende på vad svaret blir på fråga 1 och 2, så behöver vi kanske veta vad du har tillgång till:
- Jag förmodar att du har en installationsskiva för Snow Leopard?
- Har du Lion (eller Mountain Lion)? Ligger den på hårddisken, eller har du lagt ut den på DVD eller USB-minne?
- Använder du Time Machine för backup?
- Har du någon extern hårddisk ledig?

- Jag har ingen skiva för Snow Leopard, lånade det av kompis. Kan låna igen om det behövs.
- Jag har Lion. Installerade via App Store. (i App Store under "Köp" står det hämta bakom Lion så jag antar att jag inte har det nånstans nu men kan hämta ner det och lägga på USB)
- Ja, använder Time Machine.
- Ja har extern HD ledig.

Tack för engagemang.

Senast redigerat 2012-08-22 21:23

Om du har Lion installerat kan du dra igång i recovery-läge, blåsa disken i disk utility och sedan via recovery-läget dra igång en fräsch Lion-installation.

pmarriott:
Jaha?!
Kan du berätta mer om det?
Alltså, jag uppdaterar till Lion, och gör det du säger, sen lägger jag bara in min kopia från Time Machine?

Strata datorn med kringla+r nedtryckt så du kommer i Recovery-läge. Där kan du gå in i skivverktyg och blåsa disken. Sen startar du om igen och går åter i Recovery-läge. Där väljer du att installera Lion. Sen öppnar du flyttassistenten och drar in dina doningar från TimeMachine.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-22 19:57

Tom ännu enklare. Efter att ha blåst disken i Skivverktyg, är det bara att avsluta Skivverktyg, då är du tillbaka i Installeraren (behöver inte starta om).
Under installationen frågar datorn om du vill föra över data från annan disk (t ex TM), Flyttassistenten behöver inte köras separat. Om man inte först vill verifiera sin rena installation....

Ursprungligen av pmarriott:

Strata datorn med kringla+r nedtryckt så du kommer i Recovery-läge. Där kan du gå in i skivverktyg och blåsa disken. Sen startar du om igen och går åter i Recovery-läge. Där väljer du att installera Lion. Sen öppnar du flyttassistenten och drar in dina doningar från TimeMachine.

Ursprungligen av kenjon:

Tom ännu enklare. Efter att ha blåst disken i Skivverktyg, är det bara att avsluta Skivverktyg, då är du tillbaka i Installeraren (behöver inte starta om).
Under installationen frågar datorn om du vill föra över data från annan disk (t ex TM), Flyttassistenten behöver inte köras separat. Om man inte först vill verifiera sin rena installation....

För att vara idiottydlig: Först installerar jag Lion via App Store, det är förutsättningen för att ovan ska funka?

När ni säger "blåsa disken i skivverktyg", är det en enkel knapp att trycka på i Recoveryläget? Jag vet precis vad jag ska göra när jag väl är där (det är inte en rad val jag behöver göra)?
Sen kopplar jag bara in disken där jag bevarar min TM-kopia och för över denna (eller ska TM-disken vara inkopplad hela tiden)?

Ursprungligen av pmarriott:

Strata datorn med kringla+r nedtryckt så du kommer i Recovery-läge. Där kan du gå in i skivverktyg och blåsa disken. Sen startar du om igen och går åter i Recovery-läge. Där väljer du att installera Lion. Sen öppnar du flyttassistenten och drar in dina doningar från TimeMachine.

Ursprungligen av kenjon:

Tom ännu enklare. Efter att ha blåst disken i Skivverktyg, är det bara att avsluta Skivverktyg, då är du tillbaka i Installeraren (behöver inte starta om).
Under installationen frågar datorn om du vill föra över data från annan disk (t ex TM), Flyttassistenten behöver inte köras separat. Om man inte först vill verifiera sin rena installation....

Hej, vad gör jag när jag kommer hit?:

Jag kan inte klicka på någonting öht eller trycka enter. Det enda jag kan göra är att scrolla mellan de fyra valen med spacetangenten.
Ska det vara så här?

Att Lion är installerat är en förutsättning för att detta ska fungera, ja.
Blåsa disken är det du gör när du går in i Skivverktyg och väljer Radera. Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut där. Du kan öppna Skivverktyg och titta. TM-disken tror jag du kan koppla in när du vill, men det bästa är väl att ha den ansluten redan när du drar igång.

Ursprungligen av pmarriott:

Att Lion är installerat är en förutsättning för att detta ska fungera, ja.
Blåsa disken är det du gör när du går in i Skivverktyg och väljer Radera. Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut där. Du kan öppna Skivverktyg och titta. TM-disken tror jag du kan koppla in när du vill, men det bästa är väl att ha den ansluten redan när du drar igång.

Ok tack, men då är det "Radera" jag ska trycka.
Tack för hjälpen. Får se vilken dag det finns tid för detta.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-22 21:02

@TS: i inlägg #1 säger du att du har installerat Snow Leopard men i inlägg # säger du att du har installerat Lion. Vad är det som gäller?

Ursprungligen av frazze:

@TS: i inlägg #1 säger du att du har installerat Snow Leopard men i inlägg # säger du att du har installerat Lion. Vad är det som gäller?

Förlåt, jag har Lion installerat. Blandar ihop med Mountain Lion som jag inte har installerat. Har redigerat inläggen till rätt nu.

Ursprungligen av theplague:

Förlåt, jag har Lion installerat. Blandar ihop med Mountain Lion som jag inte har installerat. Har redigerat inläggen till rätt nu.

En väldigt vag frågeställning, dessutom med faktafel. Hmmm...

Jaja, tur att det kom fram och blev rätt till slut, men några av mina motfrågor ser ju lite konstiga ut nu...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En väldigt vag frågeställning, dessutom med faktafel. Hmmm...

Jaja, tur att det kom fram och blev rätt till slut, men några av mina motfrågor ser ju lite konstiga ut nu...

Jag ber verkligen om ursäkt.
Frågeställningen var vag då mina kunskaper innan vad det var jag egentligen skulle göra var väldigt vaga (det är fortfarande min första Mac, som nu behöver "blåsas").
Tack vare er är det nu ganska klart måste jag säga.
Tack igen. Återkommer om jag undrar något ytterligare.

För övrigt kan jag upplysa om att man inte behöver blåsa rent en Mac som man brukade med Windows. Jag tuggar på med en installation från 10.5, som uppgraderades till 10.6, överfördes till en ny dator, uppdaterades till 10.7 (beta), fördes över till ny dator, uppdaterades till 10.8 (beta). Funkar finfint.

Ursprungligen av pmarriott:

För övrigt kan jag upplysa om att man inte behöver blåsa rent en Mac som man brukade med Windows. Jag tuggar på med en installation från 10.5, som uppgraderades till 10.6, överfördes till en ny dator, uppdaterades till 10.7 (beta), fördes över till ny dator, uppdaterades till 10.8 (beta). Funkar finfint.

Det är inte så att min inte funkar, men HD börjar bli väldigt full och jag är rätt säker på att utrymme ligger och tas upp där utan att de är "filer". Vid flera tillfällen har jag "förlorat" utrymme på 5-10 gb utan att (vad jag vet) installerat eller lagt in något särskilt.
Därför vill jag rensa den helt en gång för att se om det stämmer.

Ja, det normala är ju att man kan välja något av alternativen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-31 18:33

@theplague: Vad vill du göra då? Menar du att du inte kan välja något av valen och klicka på Fortsätt?
Om du avser det vi skrev om tidigare, är det Skivverktyg du ska välja och sedan klicka på Fortsätt. Eller har du bara en trådlös mus som inte är parad än? USBmus och -tangentbord är smidigare under installationen....

Jag har en MacBook utan mus och kan alltså inte klicka på touchpaden. Inget händer. Jag kan inte klicka Fortsätt. Inget händer när jag trycker nån knapp.

Ursprungligen av theplague:

Jag har en MacBook utan mus och kan alltså inte klicka på touchpaden. Inget händer. Jag kan inte klicka Fortsätt. Inget händer när jag trycker nån knapp.

Du menar att du inte kan trycka ner hela glasplattan... Eller menar du "tap to click"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-31 23:37

Händer det inget när du trycker när touchpadden så att du hör ett klick, och den går ner lite fysiskt? Det är rätt mycket motstånd, och lätt att glömma när man vant sig vid att "dutta". Fysiskt klick (dvs när man klickar ner själva plattan) är standardvalet.

Ursprungligen av theplague:

Jag har en MacBook utan mus och kan alltså inte klicka på touchpaden. Inget händer. Jag kan inte klicka Fortsätt. Inget händer när jag trycker nån knapp.

Ursprungligen av illerG:

Du menar att du inte kan trycka ner hela glasplattan... Eller menar du "tap to click"?

Jag kan inte göra något. Varken klicka vänster nere, högerklicka, tap, dubbeltap. Ingenting.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-31 23:19

Vilken MacBook har du? Har du ingen gammal mus alls, från en pc eller något? Gå till grannen...

Det funkar inte att stega till "Fortsätt" med tab och trycka enter?

Tack för alla tips (jag älskar det här forumet) !
Det som hjälpte var en USB-mus, fick bokstavligen vända upp och ner på lägenheten för att hitta en

Hur som helst, nu vill jag vara riktig säker, är det disken jag har markerat på bilden jag ska blåsa ren/radera?
(längre upp i tråden står vad jag är ute efter)

Ursprungligen av theplague:

...är det disken jag har markerat på bilden jag ska blåsa ren/radera?

Om du "bara" vill tömma hårddisken, så ska du markera den, ja. Och sen väljer du fliken "Radera".

Om du vill göra något "större", som t.ex att göra fler partitioner på hårddisken, eller byta filsystem på hårddisken - då ska du markera den som är ovanför ("250,06 GB Fujitsu...")

Snälla hjälp med inlägget ovan!

pmarriot, kenjon, någon?

Tack! Igen.
Innan jag gör det hela testar jag detta(tråd som jag precis såg) som kanske ska räcka för mitt problem: http://www.99mac.se/mac-os-x-tillhorande-appar/297531-harddiskutrymme-har-forsvunnit.html

Har lärt mig mycket i den här tråden.

1
Bevaka tråden