Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple: "Designa era egna telefoner, Samsung"

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-22 14:03

Det enda man kan vara säkre på att bägge parter redan börjat fila på ett överklagande innan domen ens kommit. Det här kommer att vara en never ending story

Detta är bra - ger en massa jobb (jurister, konsulter, experter, transporter, hyror, hotell, media, etc, etc, etc) dessa amstodontprocesser. En massa folk får jobb från företagnes enorma kassor - pengar som annars skulle delvis delas ut till redan besuttna :-). Mera processer! (mellan storföretag alltså)

Ursprungligen av Zimmerman:

Detta är bra - ger en massa jobb (jurister, konsulter, experter, transporter, hyror, hotell, media, etc, etc, etc) dessa amstodontprocesser. En massa folk får jobb från företagnes enorma kassor - pengar som annars skulle delvis delas ut till redan besuttna :-). Mera processer! (mellan storföretag alltså)

Kostnader som vi konsumenter måste stå för i slutändan.

Frivilligt...och det är alltid konsumenterna som gör så att andra får jobb ("står för konstnaderna") :-D.

Ursprungligen av Luftvargen:

Kostnader som vi konsumenter måste stå för i slutändan.

Här är en bra text i sammanhanget: Who Cares If Samsung Copied Apple? - James Allworth - Harvard Business Review

Citat:

If Apple ends up winning this case against Samsung — and either stops Samsung from releasing their phones and tablets to the market, or charges them a hefty license fee to do so — does anyone really believe that the market will suddenly become more innovative, or that devices will suddenly become more affordable? Similarly, if Samsung wins, do you really believe that Apple will suddenly slow its aggressive development of the iPhone and iPad? It's certainly not what happened last time they lost one of these cases.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-22 15:17
Ursprungligen av Adrian B:

Den är intressant i ett innovationsperspektiv, det är inte säkert att det påverkar Apples innovation negativt däremot kan det påverka deras försäljning i och med att Samsung kan ta några av Apples potentiella kunder.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-22 17:02
Ursprungligen av Adrian B:

Läste ett intressant kommentar till denna

Citat:

Microsoft copying Apple led to 20 years of absolute stagnation in the UI. It led to the near-death of Apple and it is, of course, extremely telling that Apple's comeback coincide with the return of one of the original innovators. That is, innovation was so utterly and completely decimated in the industry, that only the return of an exiled original contributor could bring it back. The industry had as a whole lost its ability to innovate on its own entirely and all because of Microsoft. This is rather like writing an article where you suggest that a world war wouldn't be so bad but then conveniently act as if the periods of World War 1 and 2 didn't happen. It's absolutely staggeringly wrong and so obvious why it's wrong. I'm actually quite impressed.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-22 17:22
Ursprungligen av zappee:

Läste ett intressant kommentar till denna

Det är en intressant synpunkt. New York Times för ett liknande resonemang här:

http://www.nytimes.com/2012/08/20/technology/samsung-and-apple-fail-to-agree-out-of-court.html

Tänk så fina funktioner vi kommer att få i Keynote efter Apples presentationer i rätten.

Jag skulle bli fruktansvärt sne om någon kopierade något jag gjort. Oavsett om det gynnade mig, kopieraren och/eller konsumenterna så skulle jag bli sne. Det är JAG som bestämmer om det är okej eller inte att kopiera mina grejer (om jag hade några). Man frågar först om lov, det är vanlig enkel god uppfostran. Får man nej så får man gå vidare och hitta på något annat. Tuff shit - grow up.

När Samsung släppte kopian så tänkte jag faktiskt: "Kan man göra så här?" Det har aldrig gått att göra så förr - försök att kopiera en dammsugare från Electrolux så får ni se. Etc. Samma sak när Android kom med dom små app-ikonerna och allt uppradat precis som iOS - kopia rakt av - då tänkte jag: "Shit! Kan man göra så här nu förtiden?" När det gäller GUI så verkar det faktiskt som man kan rippa hur mycket man vill. Vi får se vad rätten säger om hårdvara. Jag tror dom dömer till Apples fördel - annars öppnas dörrarna på vid gavel får ripoffs. Man kan börja kopiera bilmodeller t.ex. - varför inte? Varför skulle inte en kinesik biltillverkare kunna göra en nästan exakt kopia av en BMW?
jag tror inte någon rätt i väst - där vi fortfarande gör originella saker och snart bara kan leva på just det innovativa då själva tillverkningen drar till Asien - törs släppa loss kopiering fritt.

Jag förstår uppriktigt inte vad vi ska leva på i väst om vi inte ens kan få behålla våra innovationer, patent och designer. Då är vi nog totalt stekta inom 30 år. Totalt. Ty vi tillverkar ju snart ingenting alls. Vi bara forskar och tänker. Thats it. Vi måste ju ha stålar som kan hålla igång tjänstesektorn som snart alla jobbar inom i väst - ty tjänstesektorn genererar inget eget mervärde - den är bara en spinoff ovanpåpå pengahögen som kommer från produktion. Tjänstesektorn är egentligen bara ett mervärde som bildas ur produktion och naturtillgångar. Grädde på moset liksom.

Senast redigerat 2012-08-22 17:14
Ursprungligen av Zimmerman:

När Samsung släppte kopian så tänkte jag faktiskt: "Kan man göra så här?" Det har aldrig gått att göra så förr - försök att kopiera en dammsugare från Electrolux så får ni se.

Fender designade Stratocastern och Telecastern för 60 år sedan. Maken till mer kopierad produkt får man leta efter. Grejen är ju den att Fender inte bara designade de två modellerna, utan samtidigt även skapade sinnebilden av en elgitarr.* Mallen utifrån alla andra designar sina produkter. Kanske har Apple gjort något liknande?

* Ja, Gibson finns ju också, men deras formspråk utgår mer från den månghundraåriga traditionen av akustiska instrument så där är övergången mer flytande.

Tänkte faktiskt på Fender alldeles nyss :-D. I det fallet så handlar det nog helt enkelt om att Fender aldrig stämde någon - hade dom det så hade dom vunnit tror jag. Frågan är om Leo Fender skyddade sin design över huvud taget - det vara andra tider och Leo hade nog inte så mycket pengar i ryggen - en liten familjefirma från början...som dessutom köptes av kopiatorerna (japaner i detta fall) tillslut :-D. Alltså; originalinnovatören konkade p.g.a. att asiatiska kopior svämmade över planeten och dom som kopierade köpte tillslut originalet. Är detta en sund marknad? Jag tycker inte det och jag är övertygad om att utvecklingen hämmas av detta kopierande kopierande kopierande. Att det blir billigare för kunden är irrelevant i min bok - det är större saker som står på spel än att konsumenter ska kunna köpa astronomiska mängder prylar (=asiatiska) för småpengar.
Idag tror jag varumärket Fender är tillbaka i USA hos ättlingar till Leo. En liknande historia - fast där var det inte direkt asiater som var inblandade utan amerikanska uppköpare - finns att förtälja om Harley Davidson - ett varumärke som också har kommit hem efter en lång resa ute i kaos och kyla.

Ursprungligen av eskimo:

Fender designade Stratocastern och Telecastern för 60 år sedan. Maken till mer kopierad produkt får man leta efter. Grejen är ju den att Fender inte bara designade de två modellerna, utan samtidigt även skapade sinnebilden av en elgitarr.* Mallen utifrån alla andra designar sina produkter. Kanske har Apple gjort något liknande?

* Ja, Gibson finns ju också, men deras formspråk utgår mer från den månghundraåriga traditionen av akustiska instrument så där är övergången mer flytande.

Ursprungligen av pmarriott:

Tänk så fina funktioner vi kommer att få i Keynote efter Apples presentationer i rätten.

LOL, så rätt!

Undrar vad Apples insider på Samsung - han/hon som fixade en kopia av Samsungs iPhone-kopierings-strategi och några vitala mail - har fått i reda stålar :-D. Den personen är ekonomiskt oberoende för livet och efterkommande. Man undrar också hur utbetalningen har ordnats. Hemliga konton på karibiska öar? Personen måste ju i alla fall ha lämnat Sydkorea.
Det är sådana här grejer man ska skriva bok om - eller en spännande film.

Jag personligen är anarkosyndikalist och är ingen advokat för storkapitalisters rätt att skydda sina intellektuella eller materiella egendomar - bestämde jag skulle mervärdet ägas av dom som jobbar med att producera mervärdet. Men om vi nu har denna kapitalism så menar jag att det ska finnas spelregler och vad jag försvarar är MINA intressen - ty jag kanske en vacker dag får en lysande idé som kan generera pengar till mig och gynna mitt barns framtid och liv. Om någon då snor min idé, kopierar den och kränger den så osäkrar jag mitt vapen. Jag går i krig. Ni kan sno min cykel, men rör inte min hjärna.

  • Medlem
  • 2012-08-22 18:45

Bilar kopieras redan hej vilt. Det är bara specialintresserade som ser skillnad på alla gympaskoliknande fordon.
Och att Telecastern kopieras visar bara att det går att tjäna pengar även på kopiering av fula grejer.

Formen på Fenders gitarrer är inte skyddad, däremot formen på huvudet. Och där stämdes det ett tag. Ibanez m fl tillverkade ju en massa kopior på 70/80-talet. Det är därför man talar om lawsuit-gitarrer.

"konkurrera med era egna innovationer"
hahahahaha, Apples advokat är skönt indoktrinerad

1
Bevaka tråden