Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMore: iPad mini och nästa iPhone lanseras 12 september

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-15 09:49
Ursprungligen av Adrian B:

Även Gruber är inne på samma spår.

Är det bara jag eller har iPad mini-skeptikerna blivit allt tystare?

Jag är fortfarande skeptisk. Alla argument jag har sett går ut på att Apple kan göra en iPad mini om de gör si eller så. T.ex. skärmen; "Om de tar 3GS-panelen och skär den till 7,85 tum så blir det samma upplösning som iPad 2!". Och efter ett par varv i rykteskvarnen så blir det en vedertagen sanning att Apple kommer att göra så.

Jag kan förstås inte säga med säkerhet att det inte blir en iPad mini. Jag köper bara inte argumenten för. Jag tror på det när Tim Cook står på scenen och håller den i handen.

Ursprungligen av Vassius:

Jag kan förstås inte säga med säkerhet att det inte blir en iPad mini. Jag köper bara inte argumenten för.

Huvudargumentet är att det finns en jättemarknad och ett behov av en mindre, tunnare och billigare iPad. Det torde stå klart för alla. Apple kommer att sälja sjukt bra av dessa. Det vore också en produkt som är en tydlig skillnad mot både iPhone och iPad, helt i stil med Apples linje av få produkter med tydliga skillnader.

Det är argumenten för. Men argument för räcker förstås inte. Men vi har källor och rykten som backar upp detta så pass att det - i mina ögon - inte längre råder någon tvekan om att det kommer.

Det går förstås att ställa sig utanför hela ryktesvärlden och bara tro på saker som finns levererade. Men 1) nya produkter kommer och 2) rykten och spekulationer stämmer ibland. Så att kunna sålla ut vad som faktiskt ska komma mot fantasier, tokiga spekulationer och fejkade rykten är det som är intressant i mina ögon. Och lite roligare än att argumentera mot varje rykte tills det blir verklighet

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-15 10:48
Ursprungligen av Adrian B:

Så att kunna sålla ut vad som faktiskt ska komma mot fantasier, tokiga spekulationer och fejkade rykten är det som är intressant i mina ögon. Och lite roligare än att argumentera mot varje rykte tills det blir verklighet

Jag håller med! Jag tror absolut på rykten ibland, även om jag är mer kritisk än många andra.

För att jag ska tro på ett rykte krävs (give or take):
- att de tekniska förutsättningarna finns.
- att en ny funktion inte kräver kompromisser som försämrar andra aspekter av produkten.
- att det är kommersiellt gångbart. Det ska sälja bättre med än utan.

Sista punkten är den mest svåruppskattade. En iPad mini skulle säkert sälja jättebra, men om Apple gör bedömningen att vanliga iPad kommer att ta för mycket stryk så blir det ingen mini. Jag säger inte att det är så, jag säger bara att kommersiell framgång inte alltid räcker.

I slutändan är största anledningen till att jag är skeptisk till iPad mini att det har pratats om det ända sen första iPad kom. Och som jag ser det är inte ryktena mer konkreta nu än då, de har bara genomgått den sedvanliga årliga intensitetsökningen.

Ursprungligen av Vassius:

Jag håller med! Jag tror absolut på rykten ibland, även om jag är mer kritisk än många andra.

För att jag ska tro på ett rykte krävs (give or take):
- att de tekniska förutsättningarna finns.
- att en ny funktion inte kräver kompromisser som försämrar andra aspekter av produkten.
- att det är kommersiellt gångbart. Det ska sälja bättre med än utan.

Tre mycket bra punkter. Den första är något som många ofta ignorerar, delvis genom önsketänkande kanske. Jag minns hur AnandTech förra året sågade hela det här med "droppformad iPhone 5" som florerade innan "besvikelsen" iPhone 4S lanserades med orden magic doesn't actually exist Det är lätt att tro att Apple kan trolla med knäna och ta fram vilka tekniska underverk som helst. Men i mångt och mycket är Apple beroende av andra, som t.ex. skärmtillverkare för att skapa Retina-skärm osv.

Ursprungligen av Vassius:

Sista punkten är den mest svåruppskattade. En iPad mini skulle säkert sälja jättebra, men om Apple gör bedömningen att vanliga iPad kommer att ta för mycket stryk så blir det ingen mini. Jag säger inte att det är så, jag säger bara att kommersiell framgång inte alltid räcker.

Näe, det sistnämnda kan jag hålla med om, men kombinerat med starka rykten så blir det trovärdigt tycker jag. Och Apple har aldrig varit rädda för att kanabalisera på sina egna produkter heller. iPhone och iPod touch konkurrerar delvis med varandra.

En iPad mini fyller också ett tomrum i Apples produktutbud. Med iPod började Apple med en toppmodell och sedan jobbade sig neråt för att fylla ut med mindre och billigare produkter (för att inte lämna ett "prisparaply" som det kallas). Men varje ny produkt ska vara ordentligt skild från övriga för att vara motiverad för Apple.

Ursprungligen av Vassius:

I slutändan är största anledningen till att jag är skeptisk till iPad mini att det har pratats om det ända sen första iPad kom. Och som jag ser det är inte ryktena mer konkreta nu än då, de har bara genomgått den sedvanliga årliga intensitetsökningen.

Fast det tycker jag inte stämmer. Från början var det önsketänkande i första hand och kanske någon läcka från Apples jobbande med prototyper (även om det är mera tveksamt). Så långt var det inget att hänga upp sig på. Men mot slutet av våren tog det en helt annan fart. iMore har varit en väldigt säker källa förut. När både WSJ och Bloomberg gick ut dagarna efter varandra strax efter Nexus 7 lanserades kändes det som något Apple bidragit till. Som Gruber skriver:

Citat:

If you think these stories appearing within a day of each other in the two most-respected business publications in the U.S. — at the same time the Nexus 7 reviews began appearing and the device started shipping to customers — is merely coincidental and not a strategic competitive leak from Apple PR, then I would like to invite you to play in my poker game.

(Lägg därtill att det blev känt under Samsung-rättegången att Eddy Cue försökt övertala Steve Jobs om nyttan av en 7 tums iPad. Det i sig betyder inte någon produkt, men det betyder att det finns folk i Apples ledning som tror på det.)

Ursprungligen av Adrian B:

Även Gruber är inne på samma spår.

Är det bara jag eller har iPad mini-skeptikerna blivit allt tystare?

Nä jag står fortfarande och gappar för full hals att det inte kommer någon iPad Mini
men tyvärr verkar det som att de som tror på iPad Mini har stoppat bomull i öronen .

Jag är fortfarande skeptisk, men jag blir inte förvånad om de släpper en mini.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-15 12:22

Ja, vi får se. Jag gillar Apple-prylar och skulle välkomna en iPad Mini (säkert köpa en själv också. ), är bara skeptisk till ryktena.

Med allt rykten som kommit på senaste tiden anser även jag det mycket troligt att vi får se en iPad mini i höst.

Personligen så är jag inte så intresserad men är böjd att tro att den nog kommer - men det är inte säkert att den annonseras den 12:e

Kommer iPad-mini så kommer jag absolut att sälja min 3:a och köpa minin istället Tycker 3:an är för tung och stor.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kommer iPad-mini så kommer jag absolut att sälja min 3:a och köpa minin istället Tycker 3:an är för tung och stor.

[ATTACH="CONFIG"]34301[/ATTACH]

så tänkte jag om min Mac Pro när Mac Mini kom .. men sen tänkte jag .. nääää

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-15 15:06
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kommer iPad-mini så kommer jag absolut att sälja min 3:a och köpa minin istället Tycker 3:an är för tung och stor.

[ATTACH="CONFIG"]34301[/ATTACH]

Om det handlar om bokläsning så är det inga problem i och med att man kan ställa in textstorleken, men att läsa t.ex. DN på en iPad-mini tror jag inte är lika kul. Men visst tusan ser den lilla rackarn fin ut om nu bilderna stämmer.

Gillar .. att ha rätt

Korean Carriers Reportedly Negotiating with Apple for 800/1800 MHz LTE Service on Next iPhone - Mac Rumors

LTE frekvenser för svenska operatörer:
Telia: 800/1800/2600
Tele2/Telenor: 800/900/1800/2600
3: 800/900/2600

Så 800 och 1800 passar bra här ...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-16 06:53

En annan anledning till att vara skeptisk till en iPad mini (i år åtminstone) är att den troligtvis inte kommer att ha retinaskärm. Allt annat går mot retina, till och med de bärbara datorerna. Att då släppa en ny device utan retina känns... dassigt, billigt. O-Appligt helt enkelt.

Och om nån undrar varför den inte kan få retinaskärm i år, tänk på vilka uppoffringar Apple fick göra för att klämma in retina i nya iPad. Med ännu mindre plats för batteri och värmeledning finns det i dagsläget inte en chans att få in det i en iPad mini. Så, om inte Apple just har trollat fram nån ny revolutionerande strömsnål skärm så tror jag inte på en iPad mini i år. Kanske nästa år, om retina är möjligt då.

Ursprungligen av Vassius:

En annan anledning till att vara skeptisk till en iPad mini (i år åtminstone) är att den troligtvis inte kommer att ha retinaskärm. Allt annat går mot retina, till och med de bärbara datorerna. Att då släppa en ny device utan retina känns... dassigt, billigt. O-Appligt helt enkelt.

Och om nån undrar varför den inte kan få retinaskärm i år, tänk på vilka uppoffringar Apple fick göra för att klämma in retina i nya iPad. Med ännu mindre plats för batteri och värmeledning finns det i dagsläget inte en chans att få in det i en iPad mini. Så, om inte Apple just har trollat fram nån ny revolutionerande strömsnål skärm så tror jag inte på en iPad mini i år. Kanske nästa år, om retina är möjligt då.

Jag skulle kunna föreställa mig en mini som är mini inte bara i format utan även pris. Jag är fortfarande skeptisk, men OM den kommer, med samma antal pixlar som iPad 1 och 2, så kommer ju pixeltätheten att bli lite mitt emellan en iPad 2 och 3. Typ, lite Retina Light.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-16 08:32
Ursprungligen av pmarriott:

Jag är fortfarande skeptisk, men OM den kommer, med samma antal pixlar som iPad 1 och 2, så kommer ju pixeltätheten att bli lite mitt emellan en iPad 2 och 3. Typ, lite Retina Light.

Nja. Eftersom det ska vara samma UI på mini som på vanliga iPad så kommer allt att bli mindre. För att se lika bra måste man hålla den närmare ansiktet, och då blir ju den (marginellt) högre pixeltätheten lika långt från retina som iPad 2. "Retina light" skulle kräva fler pixlar per UI-element, vilket inte är fallet här.

Ursprungligen av Vassius:

Nja. Eftersom det ska vara samma UI på mini som på vanliga iPad så kommer allt att bli mindre. För att se lika bra måste man hålla den närmare ansiktet, och då blir ju den (marginellt) högre pixeltätheten lika långt från retina som iPad 2. "Retina light" skulle kräva fler pixlar per UI-element, vilket inte är fallet här.

Håller du din iPhone närmare ansiktet än din iPad? Det gör inte jag. Jag sitter även på samma avstånd från min 24" skärm som från min 13".

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-16 09:59
Ursprungligen av pmarriott:

Håller du din iPhone närmare ansiktet än din iPad?

Ja, oftast. Det beror lite på vad jag gör med telefonen. Läser jag text i t.ex. Safari håller jag den definitivt närmare.

Som du säkert vet är retinaupplösning ett relativt begrepp som beror både på pixeltäthet och genomsnittligt avstånd från ansiktet. Det är ju därför nya iPad kommer undan med lägre pixeltäthet än iPhone.

När jag kommer hem ikväll ska jag testa att hålla min iPad (2) på lite längre avstånd än vanligt för att se hur det skulle bli om skärmen var mindre med bibehållen upplösning. Jag har en känsla av att jag måste zooma oftare då för att det ska kännas bekvämt att läsa text.

Ursprungligen av Vassius:

En annan anledning till att vara skeptisk till en iPad mini (i år åtminstone) är att den troligtvis inte kommer att ha retinaskärm. Allt annat går mot retina, till och med de bärbara datorerna. Att då släppa en ny device utan retina känns... dassigt, billigt. O-Appligt helt enkelt.

Och om nån undrar varför den inte kan få retinaskärm i år, tänk på vilka uppoffringar Apple fick göra för att klämma in retina i nya iPad. Med ännu mindre plats för batteri och värmeledning finns det i dagsläget inte en chans att få in det i en iPad mini. Så, om inte Apple just har trollat fram nån ny revolutionerande strömsnål skärm så tror jag inte på en iPad mini i år. Kanske nästa år, om retina är möjligt då.

Jag tror inte avsaknaden av Retina är ett lika stort problem, om produkten säljs med argumenten att vara lätt, billig och tunn i första hand. Visst, Retina är Apples stora grej just nu om det bara gick så skulle allt vara Retina. Men det betyder inte att allting dom släpper måste vara Retina. Både MacBook Air och MacBook Pro släpptes i nya versioner i sommar utan Retina, eller hur? iPhone och iPad säljs både med och utan Retina dessutom. Och 1024 x 768 på 7,85 tum kommer att vara klart trevligare än på 10 tum i alla fall.

Om tekniken inte fixar Retina i ett smidigt format ännu - vilket jag precis som du inte heller tror - så är värdet av produkten ändå tillräckligt för att motivera den. Och när tekniken är mogen så kommer det en Retina om ett år eller så. Men fram tills dess lär de säljer tiotals miljoner av icke-Retina iPad mini.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-16 20:49
Ursprungligen av Adrian B:

Både MacBook Air och MacBook Pro släpptes i nya versioner i sommar utan Retina, eller hur? iPhone och iPad säljs både med och utan Retina dessutom.

Visst, men det är antingen gamla produkter eller uppdateringar av gamla produkter. Jag tycker det är annorlunda med en helt ny pryl.

Citat:

Och 1024 x 768 på 7,85 tum kommer att vara klart trevligare än på 10 tum i alla fall.

Som sagt, nja. Givet samma UI så kommer text och UI-element fortfarande vara lika pixliga, men mindre. Ingen direkt förbättring skulle jag säga.

Men men, blir en iPad mini tillräckligt billig kanske det kan motivera bristerna. Det återstår att se om Apple gör den bedömningen.

Ska ni inte byta till Ipad Air istället för Ipad Mini - Gruber med flera tror mer på Ipad Air numera:)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-16 17:39

När jag läser text i Safari på min iPhone så zoomar jag...

Är det bara jag eller har media och ryktessajterna redan tröttnat på iPhone 5 ?

Tycker det nu helt plötsligt pratas om ALLT UTOM just iPhone 5 som faktiskt kommer inom de närmaste 30 dagarna ..

och för att inte tala om Mobil operatörerna ... Nu pushas det hej vilt med Galaxy som om inte någon iPhone 5 står inför dörren .. precis som om man försöker sälja de Galaxy man har för att man vet att inom 30 dagar kommer väldigt få vara intresserade av en Galaxy och de flesta kommer vilja ha den nya Unibody iPhone som då släpps ..

Jag är iofs också rätt less på alla rykten. Det blir vad det blir och det är ganska sunt att hetsen svalnar av.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är iofs också rätt less på alla rykten. Det blir vad det blir och det är ganska sunt att hetsen svalnar av.

Jo, vi har valt att inte skriva om varenda liten ny komponent som läcker ut. Det mesta är rätt bekant, vi har fått se skalet, vi vet hur skärmen blir och vi vet när telefonen ska lanseras. ("Vet" inom citationstecken, allt är ju rykten och obekräftat från Apple, men efter ett tag kan man känna sig rätt säker på vad som stämmer.)

Det saknas fortfarande intressanta bitar som hur Apple valt att hantera den nya längre skärmen, batteritid, förbättringar på kameran, om det blir NFC, hur många 4G-nät som stöds, vikt och inte minst hur nya designen ligger i handen (längre, tunnare). Men mycket att detta får vi nog inte veta förrän 12 september.

23 dagar kvar nu ...

För den som vill kan beställa LCD och skall från kina redan nu

http://www.ibtimes.com/articles/375508/20120820/apple-iphone-5-components-features-specs-release.htm

http://www.chinagadgetland.com/full-set-lcd-screen-with-digitizer-assembly-for-iphone-5-p-10007211.html

Läste precis att 9 Pin är precis vad som krävs för USB 3 så det känns ganska självklart att iPhone 5 får USB 3.0 stöd ...

Citat:

USB 3.0 (November 2008) provides for speeds up to 5.0 G Bit/s - termed SuperSpeed in the specifications. Cable length is not defined in the USB 3.0 standard but lengths of 3m are expected and 5m are available. USB 3.0 uses new Standard and Micro A and B plugs and receptacles using 9 pins to obtain the full SuperSpeed performance (5.0 G Bit/s). A new keying method is used to enable backward connectivity and operation with USB 2.0. Where either a USB 2.0 plug OR receptacle is used the connection is limited to USB 2.0 speeds, whereas when USB 3.0 plugs and receptacles are used USB 3.0 speeds are supported. USB 2.0 Mini-B connectors are not supported within the USB 3.0 specification.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-24 06:42

Är det här en gardering för att kunna fortsätta med ryktesrapportering (läs: sidladdningar/annonsintäkter) även om det inte blir nån iPad mini 12 september? Börjar de vackla i sin övertygelse?

Why It Makes Sense For Apple To Hold Two Separate Events For The iPhone 5 And iPad Mini This Fall

Nja, Gruber hade rätt bra motivering till varför Apple troligen inte vill presentera något annat samtidigt som Iphone.
Men jag har å andra sidan hela tiden varit tveksam till att de skulle presentera en Ipad Mini/Air nu - fast jag gissar bara

Ursprungligen av BlackSmp:

Nja, Gruber hade rätt bra motivering till varför Apple troligen inte vill presentera något annat samtidigt som Iphone.
Men jag har å andra sidan hela tiden varit tveksam till att de skulle presentera en Ipad Mini/Air nu - fast jag gissar bara

Ja, jag har varit kluven i den där frågan. Jag har å ena sidan hela tiden tyckt att det vore mera likt Apple att ha två separata event eftersom Apple gillar att fokusera på en sak i taget och iPhone 5 är en tillräckligt stor händelse i sig. Dessutom tyder ju allting på att iPad mini inte kommer förrän senare i höst och Apple gillar att ha saker till försäljning rätt snabbt.

Men å andra sidan har iMore envist hävdad att allting presenteras den 12 september och iMore brukar ha goda källor. De var ju först ut med 12 september bland annat. Så det har varit svårt att utesluta det alternativet.

Men nu verkar ju Jim Dalrymple ge Gruber stöd i sitt resonemang och det gör det ännu svårare att tro på iMore i detta fall.

Bevaka tråden