Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte scanna med förhandsgranskning

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2012-08-08 08:20

Försöker att scanna in dokument via förhandsgranskning men när trycker på scanna så får jag "Den markerade mappen är skrivskyddad" . Vilken markerad mapp? Har inte valt någon. Och om jag skapar en ny mapp och väljer den så blir det samma resultat. Om jag väljer en gammal mapp med innehåll så öppnas alla filer i den, Skumt ! Någon som vet ngt? Kör Mount L

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-08 17:15

Vilken scanner, vilket scannerprogram?
Kollat med tillverkaren vad de säger om kompatibiliteten med ML?

Du menar inte scanna via Bildinsamling?

  • Medlem
  • 2012-08-08 23:03
Ursprungligen av Goflorp:

Du menar inte scanna via Bildinsamling?

Inte nödvändigtvis. 10.6 visserligen, men ändå.

Sköter min scanning via Bildinssamling, funkar kanonbra, så det var nytt för mig; tack för upplysningen.

Vad säger TS, kommer du åt scannern på annat sätt? Via bildinsamling eller (extrem överkurs) TWAIN och Photoshop.

Kan du prova installera drivrutinerna igen? Som kenjon säger, är prylen kompatibel med ML ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-09 20:11
Ursprungligen av ilk:

Försöker att scanna in dokument via förhandsgranskning men när trycker på scanna så får jag "Den markerade mappen är skrivskyddad" . Vilken markerad mapp? Har inte valt någon. Och om jag skapar en ny mapp och väljer den så blir det samma resultat. Om jag väljer en gammal mapp med innehåll så öppnas alla filer i den, Skumt ! Någon som vet ngt? Kör Mount L

Det ser ut att vara behörighetsproblem. Kanske går att fixa. Starta program Apple Skivverktyg, välj din intern hårddisk namn, välj Reparera Skivbehörigheter.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2012-08-10 06:43

Scannern i HP 7200 Office. Jag använder standardprogrammet "förhandsvisning". Har gjort så sedan 2009. Efter uppdatering till ML så får jag dessa besked. Skrivaren fungerar annars korrekt.

Ett besök på HP.com ger

Skrivaren klarar Mountain Lion, med fräscha drivrutiner (alternativet att det inte fanns hade ju inte vart trevligt)

Jag hittar också en supportlänk;
HP Officejet 7200 All-in-One Printer series -  HP Printing Products - OS X 10.8 Mountain Lion: Installing and Using the Printer on a Mac with Mountain Lion - c03378792 - HP Business Support Center

Samt även produktlänken för prylen;
HP Officejet 7200 All-in-One Printer series -  Frequently asked questions - HP Business Support Center

Enligt supportlänken ovan skall ju t o m "Programuppdatering" ta hand om problemet.
Prova starta det- det ligger under Äpplemenyn.

Öppna Systeminställningar, klicka på "Skrivare".

När du ser din skrivare, prova ta bort den (tryck minus) och sedan lägga till den igen.

Med lite tur så laddas nu en färsk skrivardrivrutin ner från Apple.

Lägg till och ta bort gör du vid + och - tecknen.

Jag kan på min skrivare starta scannerfunktionen från "sök" (inringad med rött) och sedan välja "starta scanner"

Vi är en bunt folk som nu försöker hjälpa dig.

Kan du ge oss lite återkoppling;

Provat REP's råd? reparera Skivbehörigheter?
Kommer du åt scannerfunktionen på ngt annat sätt?
Kan du installera om skrivardrivrutinen?

Om Goflorps tips inte fungerar (ta bort/lägg till skrivare) kan man också återställa skrivarsystemet: Mac OS X: Nollställ utskriftssystemet alt. Macintosh: Återställa utskriftssystemet i Mac OS X - HP Kundtjänst (Sverige - Svenska)

Jag noterar att dokumenten både från Apple och HP inte är uppdaterade för 10.8, men jag skulle tro att det är samma förfarande som i Lion. Någon annan kan säkert fylla i om det är så.

Observera att alla skrivare och skrivarköer tas bort när du återställer skrivarsystemet, så har du gjort massa egna inställningar så är det bra om du antecknar dem.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2012-08-20 07:41

Hej

Har läst HP:s anvisningar och min kommentar är , - Jaha. Jag har uppdaterat med HP:s nya rutin och det fungerar inte bättre för det. Det är inga behörighetsproblem vad avser läs och skrivrättigheter mot HD. Skrivaren i sig fungerar perfekt. Om utskriftssystemet och i det här fallet scannerfunktionen krachar för att jag uppdaterar till ML så är det skit. Min andra scanner/skrivare HP 8500 fungerar fortfarande perfekt men det retar mig att jag ska behöva kassera min 7200 bara för att jag kör ML. Det börjar lukta lite PC/Windows

  • Medlem
  • 2012-08-21 12:33

Har du följt tipsen i tråden? För min del luktar det mer som HP, deras drivrutiner brukar ligga steget efter.

Ursprungligen av ilk:

Hej

Har läst HP:s anvisningar och min kommentar är , - Jaha. Jag har uppdaterat med HP:s nya rutin och det fungerar inte bättre för det. Det är inga behörighetsproblem vad avser läs och skrivrättigheter mot HD. Skrivaren i sig fungerar perfekt. Om utskriftssystemet och i det här fallet scannerfunktionen krachar för att jag uppdaterar till ML så är det skit. Min andra scanner/skrivare HP 8500 fungerar fortfarande perfekt men det retar mig att jag ska behöva kassera min 7200 bara för att jag kör ML. Det börjar lukta lite PC/Windows

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-21 14:43

Prova detta program. Hewlett-Packard Officejet 7200 Scanner Driver and Software

Vuescan är tyvärr fult som stryk, men är baskemej kompetent när det gäller att få skannrar att fungera. Jag kör både flatbädd- och filmskanner med detta.

1
Bevaka tråden