Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny router eller router/modem?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2012-08-21 06:44

Jag har idag ett kombinerat modem/router från Tele2.(thomson tg585v8).
Routern klarar inte riktigt sitt jobb och en förändring måste till!

Vad gör jag nu? Kan man "brygga" Thomson? Kan man köpa ett nytt modem?

Vad hade ni gjort? Jag har alltså 8 mbit adsl från Tele2.

Tacksam för svar/tips
Thomas

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-21 08:16

Kan du vara lite mer specifik angående vad som Thomson-routern inte klarar av? Anser du att den inte orkar med 8Mbps-anslutningen?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2012-08-21 09:28

Den klarar inte av alla användare i familjen, vi har flera telefoner bärbara och stationära datorer och en airport express. (alla används givetvis inte samtidigt)
Ser någon på svt play hackar grabbens onlinespel, när jag försöker ansluta min enhet faller en annan bort osv...

Senast redigerat 2012-08-21 13:47
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-21 23:37
Ursprungligen av ntg:

Den klarar inte av alla användare i familjen, vi har flera telefoner bärbara och stationära datorer och en airport express. (alla används givetvis inte samtidigt)
Ser någon på svt play hackar grabbens onlinespel, när jag försöker ansluta min enhet faller en annan bort osv...

Kör alla trådlöst? I så fall är det det som är problemet. Kör de du kan via kabel och testa om det hjälper.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2012-08-21 13:47

Vad skall man tro om detta modem"D-Link DSL-320B" och sedan Airport Extreme, kan det vara något tro?
Hittar inte så många modem utan router inbyggt...

Hack i streaming och onlinespel handlar nog mer om att hastighet på din förbindelse inte är tillräckligt hög för så mycket aktivitet. Jag har svårt att se själva modemdelen som problemet men en dedikerad och bättre router borde hjälpa hastigheten i ditt lokala nätverk. Sätt Thomson-routern i bridge-läge eller be din ISP göra det och skaffa dig en Airpory Extreme eller motsvarande. Därigenom agerar Thomson-routern enbart modem medan din nya router distribuerar förbindelsen lokalt.

Summa summarum, du behöver troligtvis inte ett nytt modem utan endast en bättre router. Alternativt en snabbare internetförbindelse.

Har du fortfarande tvivel omkring själva modem föreslår jag att du kopplar upp dig via ethernet och kör ett par hastighetstester för att se om du får ut dina 8mbit.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2012-08-22 07:08

Jag har bara möjlighet att köra de stationära med kabel. Jag skulle tro att när problemen uppstår ser det ut så här:
En dator kör onlinespel
Två datorer streamar svtplay
En airport express streamar musik.

Många enheter har tillgång till wifit, men det är sällan mer än fem som är aktiva.
Jag är ändå inne på att köpa en airport extreme...

Köp en ny router och be din ISP brygga modemet. På alla ställen jag bott och gjort det så har det gjort undervek för nätverket.
Airport extreme är snygg och enkel att konfigurera men Apple har strypt den på 2.4GHz- bandet (de tillåter inte 40MHz bandbredd). Så det finns snabbare alternativ för en mindre peng helt klart.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-22 10:07
Ursprungligen av Mactastic:

Airport extreme är snygg och enkel att konfigurera men Apple har strypt den på 2.4GHz- bandet (de tillåter inte 40MHz bandbredd)

Men inte på 5GHz-bandet...

Ursprungligen av frazze:

Men inte på 5GHz-bandet...

Nä, på 5 GHz så är den snabb som attans

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2012-08-22 12:56

Nämn gärna ett alternativ som Du anser vara bra;)

Ursprungligen av Mactastic:

Köp en ny router och be din ISP brygga modemet. På alla ställen jag bott och gjort det så har det gjort undervek för nätverket.
Airport extreme är snygg och enkel att konfigurera men Apple har strypt den på 2.4GHz- bandet (de tillåter inte 40MHz bandbredd). Så det finns snabbare alternativ för en mindre peng helt klart.

Asus RT-N66U är väl kungen just nu. Men den är dyr. Har du inga extrema krav så hade jag tittat på en Netgear WNDR4000 eller liknande för halva pengen jämfört med AE

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2012-08-22 15:44

Det skiljer inte många hundralappar på de du nämner, så då kan man nog satsa på Asus;)
Asus 1400
Apple 1500
Netgear 1000

Ursprungligen av Mactastic:

Asus RT-N66U är väl kungen just nu. Men den är dyr. Har du inga extrema krav så hade jag tittat på en Netgear WNDR4000 eller liknande för halva pengen jämfört med AE

1
Bevaka tråden