Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple kommenterar SMS-bristen – ”iMessage är säkrare”

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det låter lite som Apples hantering av "antennagate", som först var "Don't hold it like that"

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-20 16:33
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det låter lite som Apples hantering av "antennagate", som först var "Don't hold it like that"

Det tycker inte jag. I detta fallet ligger väl inte problemet så mycket hos Apple (i princip alla andra mobiler är ju också drabbade), utan mer hos operatörerna.

Ursprungligen av kenjon:

Det tycker inte jag. I detta fallet ligger väl inte problemet så mycket hos Apple (i princip alla andra mobiler är ju också drabbade), utan mer hos operatörerna.

Nej, det är Apple och andra tillverkares fel att de inte visar avsändarens nummer.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-08-20 16:33

Ett problem som funnits i alla tider men då Apple nämns så är det ett specifikt problem för enbart iPhone?
Jävla fjanteri

Det blåser snålt på toppen :-D.

Ursprungligen av lappen71:

Ett problem som funnits i alla tider men då Apple nämns så är det ett specifikt problem för enbart iPhone?
Jävla fjanteri

Det rapporterade säkerhetshålet har ju inget med det underliggande protokollet att göra, den här bristen beror enbart på interfacedesignen. Det är två separata problem.

Apple verkar ha köpt myten om "SMS-döden". Den som tror att imessage, viber och liknande tjänster håller på att konkurrera ut SMS bör ta sig en funderare till. 90% av all mobil textkommunikation går fortfarande via SMS.

Det här är absolut ett problem som Apple måste åtgärda. Det är som redan sagts ett olämpligt gränsnitt som skapar problemet och det finns absolut inte hos alla andra tillverkare

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-20 18:39

Problemet hade varit löst om det inte varit så jävla lätt att spoofa SMS, typ som mail.

Ursprungligen av zappee:

Problemet hade varit löst om det inte varit så jävla lätt att spoofa SMS, typ som mail.

Det kommer att lösas. Apple får bara fixa gränssnittet så är det löst

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-20 19:26
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det kommer att lösas. Apple får bara fixa gränssnittet så är det löst

Eller så hade man gjort ett fungerande protokoll från början.
Det är ju inte det att det inte går att göra på någon annan mobil...

  • Medlem
  • 2012-08-20 20:43

Mail har samma problem.
Detta forum också.

Senast redigerat 2012-08-20 20:58

Hur görs dessa "särskilt utformade meddelanden"? Och om man inte använder iMessage när man gör det så vad använder man då istället? En speciell app? Varför vill man att ett mess man sänder ska replikeras till en annan - alltså; jag skickar ett trixat mess så att när mottagaren svarar så går svaret till någon annan än mig? Vem? Varför vill jag detta? Vad förstår jag inte?

Ursprungligen av Zimmerman:

Hur görs dessa "särskilt utformade meddelanden"? Och om man inte använder iMessage när man gör det så vad använder man då istället? En speciell app? Varför vill man att ett mess man sänder ska replikeras till en annan - alltså; jag skickar ett trixat mess så att när mottagaren svarar så går svaret till någon annan än mig? Vem? Varför vill jag detta? Vad förstår jag inte?

Du kan vilja djävlas med någon och få det att se ut som att den personen skickade ett sms.

Du kan vilja lura någon till ett visst ställe.

Jag vet inte om du kan skicka modifierade meddelanden från någon telefon eller om du behöver en sms gateway av något slag men det är "bara" att lägga till ett fält som motsvara reply-to: i mejl.

Men den personen skickade ju faktiskt meddelandet. Du menar att man kan jävlas och få någon att skicka ett mess till X men det hamnar hos Y?
Jag kan inte se någon vits med detta så länge man inte kan själv påverka innehållet i meddelandet som offret ovetandes skickar till Y istället för X. Vad missar jag?

Ursprungligen av BlackSmp:

Du kan vilja djävlas med någon och få det att se ut som att den personen skickade ett sms.

Ursprungligen av Zimmerman:

Men den personen skickade ju faktiskt meddelandet. Du menar att man kan jävlas och få någon att skicka ett mess till X men det hamnar hos Y?
Jag kan inte se någon vits med detta så länge man inte kan själv påverka innehållet i meddelandet som offret ovetandes skickar till Y istället för X. Vad missar jag?

"Det går att skicka särskilt utformade meddelanden där svaren går till ett annat telefonnummer än avsändaren. Problemet är att enbart svarsnumret är synligt för användaren, vilket öppnar upp för bedragare."

Inte ens en femåring kan misstolka den meningen!

Ursprungligen av Zimmerman:

Men den personen skickade ju faktiskt meddelandet. Du menar att man kan jävlas och få någon att skicka ett mess till X men det hamnar hos Y?
Jag kan inte se någon vits med detta så länge man inte kan själv påverka innehållet i meddelandet som offret ovetandes skickar till Y istället för X. Vad missar jag?

Nej, du skickar meddelandet till X men det ser ut som att det kommer från Y. Alla svar från X går till Y. Det du kan göra är att lura X att det kom från Y

Exempelvis Du kanske vill hämnas på X för någonting och fejkar meddelanden för att få det att se ut som att X kanske har en affär med Y så att Xs partner blir misstänksam.

Så har jag fattat det hela

"Det går att skicka särskilt utformade meddelanden där svaren går till ett annat telefonnummer än avsändaren."

Så här läser jag: Det går att skicka till X och svaren går till Y istället för till mig som ju är avsändaren av detta trixade mess.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, du skickar meddelandet till X men det ser ut som att det kommer från Y. Alla svar från X går till Y. Det du kan göra är att lura X att det kom från Y

Ursprungligen av Zimmerman:

"Det går att skicka särskilt utformade meddelanden där svaren går till ett annat telefonnummer än avsändaren."

Så här läser jag: Det går att skicka till X och svaren går till Y istället för till mig som ju är avsändaren av detta trixade mess.

Ja, är det inte samma sak som det som jag skrev?

1
Bevaka tråden