Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netflix kommer till Sverige

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Äntligen! Ser fram emot detta!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-08-15 13:00

Kommer säkert inte vara något bra utbud pga rättigheterna och avtal. Jag ska vänta med att hurra tills jag ser vilken content dom har. Men är det som tex i USA så är detta en no brainer, klart man signar upp.

Japp! Bara det blir ett bra utbud så hakar jag på direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-15 13:00

Det låter intressant, hoppas nu bara att det blir ett bra utbud så blir jag kund direkt.

Hur ser utbudet ut i USA? Om man tittar jämfört med bio-filmer, nya TV-serier?

Ursprungligen av keptang:

Hur ser utbudet ut i USA? Om man tittar jämfört med bio-filmer, nya TV-serier?

Biofilmer kommer generellt till Netflix streamingutbud när DVD-försäljningen slutat löna sig. Det är alltså mycket av lite äldre filmer, utländska filmer, smalare saker och hejdlösa mängder dokumentärer.

TV-serier finns det gott om, utbudet är bra också, men förutom t.ex. Saturday Night Live och liknande så är det alltid äldre säsonger.

  • Medlem
  • 2012-08-15 13:19

Mediarättigheter sköts regionalt.
Borde därmed bli ungefär samma utbud som nuvarande tjänster erbjuder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-15 13:21
Ursprungligen av Zepto:

Mediarättigheter sköts regionalt.
Borde därmed bli ungefär samma utbud som nuvarande tjänster erbjuder.

Trist, då blir det inte bättre än t.ex iTunes. Hade gärna sett att även tv-serier skulle bli lättillgängliga.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-08-15 13:21

Förväntar mig ett dyrare pris i Sverige likt allting annat.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-08-15 13:21

Strömmar Netflix till iPad? Tycker det är lite dåligt med filmtjänster om man uteslutande använder iPad...

Ursprungligen av FG2011:

Strömmar Netflix till iPad? Tycker det är lite dåligt med filmtjänster om man uteslutande använder iPad...

Ja, det finns app.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-08-15 13:26

Det låter ju lovande! Undrar om det liknar t.ex. Headweb - att det är olika rättigheter som gäller om man strömmar till en dator eller en iPad så att många av filmerna inte funkar på iPaden precis som på Headweb, någon som vet?

Ursprungligen av FG2011:

Det låter ju lovande! Undrar om det liknar t.ex. Headweb - att det är olika rättigheter som gäller om man strömmar till en dator eller en iPad så att många av filmerna inte funkar på iPaden precis som på Headweb, någon som vet?

Netflix utbud skiljer inte mellan plattformar såvitt jag har upptäckt, använder det på både iPad och ATV.

Givetvis är det positivt att Netflix kommer till Norden på många sätt. Först och främst tycker jag att det är en förträfflig tjänst, speciellt i kombination med ett amerikanskt iTunes-konto. På detta sätt kan du hyra de allra nyaste filmerna samtidigt som du hittar smått och gott på Netflix. Jag vet att många klagar på utbudet men jag tycker inte det är så dåligt. Planlägger du att konsumera flera filmer om dagen får du säkert vissa problem med att finna kvalitetsfilmer men ser man film ett par gånger i veckan finns det mer än tillräckligt, både filmer och serier.

Dessutom kan man utan större omkostnad använda tjänster som tillåter regionsbyte, således får man tillgång till ett bredare urval. Att Norden läggs till är ju bara positivt då det otvivelaktigt betyder tillgång till mer nordisk film, något som i dagsläget saknas. Utöver detta tror jag vi ska vänta med vår skepsis när det kommer till rättigheter eftersom Netflix hittills visat sig vara ganska duktiga när det kommer till att kränga dessa. USA är givetvis ett minfält pga. alla de kabelleverantörer som finns, ett problem som inte existerar på samma sätt i norden. Ett exempel på att de är duktiga på att skaffa licenser är att man fortfarande kan se Disney filmer på sydamerikanska Netflix trots att samarbetet med Starz bröt ihop i USA. Ytterligare ett exempel på att Netflix vet vad de sysslar med är att Hunger Games blir tillgänglig på sydamerikanska Netflix samma dag som den släpps på DVD.

Netflix i Norden är utan tvivel positivt, om inte annat för att skapa ett intresse och därmed en större efterfrågan av streaming-tjänster. Spotify har visat hur gynnsam en sådan affär kan vara och hur revolutionerande det kan bli om det utförs rätt. Netflix är inte nödvändigtvis optimalt men det är en bra start.

Ursprungligen av Arcane02:

Netflix i Norden är utan tvivel positivt, om inte annat för att skapa ett intresse och därmed en större efterfrågan av streaming-tjänster. Spotify har visat hur gynnsam en sådan affär kan vara och hur revolutionerande det kan bli om det utförs rätt. Netflix är inte nödvändigtvis optimalt men det är en bra start.

Jag tycker också det är mycket positivt av Netflix kommer till Norden. Men, jag är inte lika säker på streamingtjänsters ekonomiska bärighet i längden. Dom är helt i händerna på innehållsleverantörernas godtycke. Jag tycker till skillnad från du att Spotify INTE har bevisat "affären" av det enkla skälet att dom aldrig har redovisat vinst, bara bränt massa pengar. Vad händer om Spotify en dag visar vinst? Jag tror att förlagen kommer kräva dom pengarna - pronto.

Ursprungligen av ace4711:

Jag tycker också det är mycket positivt av Netflix kommer till Norden. Men, jag är inte lika säker på streamingtjänsters ekonomiska bärighet i längden. Dom är helt i händerna på innehållsleverantörernas godtycke. Jag tycker till skillnad från du att Spotify INTE har bevisat "affären" av det enkla skälet att dom aldrig har redovisat vinst, bara bränt massa pengar. Vad händer om Spotify en dag visar vinst? Jag tror att förlagen kommer kräva dom pengarna - pronto.

Ja, jag är glad att Spotify och Netflix med flera finns och banar väg för digital konsumtion men jag skulle nog inte investera i företagen just för att de fortfarande är mellanhänder och inte har kontroll över innehållet.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, jag är glad att Spotify och Netflix med flera finns och banar väg för digital konsumtion men jag skulle nog inte investera i företagen just för att de fortfarande är mellanhänder och inte har kontroll över innehållet.

Å andra sidan har ju Apple som företag styrkan och förmågan att nytänka tillräckligt för att överta marknaden. Något man har visat med iTunes som idag drar in en hel del pengar på musik. Skivbolagen kan inte säga nej eftersom de är beroende av intäkten. Det samma gäller film-branschen. Om Apple kan bli så stora att de kan avveckla mellanhanden (Kabel TV-bolagen) och gå direkt till de studior som producerar filmen kan man möjligtvis uppnå samma effekt.

Visserligen handlar det inte om streaming, än. Dock är saken den att om Apple säger hoppa till musikbranschen så hoppas det för livet, något som betyder att om Apple är intresserade i en Spotify-liknande tjänst tror jag inte de kommer stöta på patrull. Givetvis krävs en bättre och bredare etablering i filmbranschen men jag tror att det är en reellt möjlighet.

Ursprungligen av Arcane02:

Å andra sidan har ju Apple som företag styrkan och förmågan att nytänka tillräckligt för att överta marknaden. Något man har visat med iTunes som idag drar in en hel del pengar på musik. Skivbolagen kan inte säga nej eftersom de är beroende av intäkten. Det samma gäller film-branschen. Om Apple kan bli så stora att de kan avveckla mellanhanden (Kabel TV-bolagen) och gå direkt till de studior som producerar filmen kan man möjligtvis uppnå samma effekt.

Visserligen handlar det inte om streaming, än. Dock är saken den att om Apple säger hoppa till musikbranschen så hoppas det för livet, något som betyder att om Apple är intresserade i en Spotify-liknande tjänst tror jag inte de kommer stöta på patrull. Givetvis krävs en bättre och bredare etablering i filmbranschen men jag tror att det är en reellt möjlighet.

Ja, det finns gott om utrymme för Apple att göra ett stort intåg här, men även dom har det trögt. Enligt rapporterna så har Apple försökt bearbeta innehållsleverantörerna för film och tv under lång tid, men utan att nå dit man vill. Det är därför de senaste turerna handlar om att bli kompis med kabel-tv-bolagen istället, som en motvikt och ett sätt att komma vidare. De senaste ryktena om hur Apple vill sudda ut gränsen mellan tv-sändning och on-demand är rätt intressant.

Men i väntan på Apple är Netflix inte en dum idé. Prisnivån är riktigt intressant, så pass låg att man kan hoppa på tåget direkt utan att känna dåligt samvete om man inte har tid att se så mycket en månad eller två i rad.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-20 18:40
Ursprungligen av ace4711:

Jag tycker också det är mycket positivt av Netflix kommer till Norden. Men, jag är inte lika säker på streamingtjänsters ekonomiska bärighet i längden. Dom är helt i händerna på innehållsleverantörernas godtycke. Jag tycker till skillnad från du att Spotify INTE har bevisat "affären" av det enkla skälet att dom aldrig har redovisat vinst, bara bränt massa pengar. Vad händer om Spotify en dag visar vinst? Jag tror att förlagen kommer kräva dom pengarna - pronto.

Spotify ägs ju redan av skivbolagen?

Nej, dom äger en liten del - typ 15-20%. Man bör också komma ihåg att skivbolagen är konkurenter med varandra också :-D. Dom har olika agendor och är inte alltid så enade som många tror. Dom ingår dessutom i stora koncerner - multijättar som hittar på allt möjligt hipp som happ.

Ursprungligen av zappee:

Spotify ägs ju redan av skivbolagen?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-20 19:24
Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, dom äger en liten del - typ 15-20%. Man bör också komma ihåg att skivbolagen är konkurenter med varandra också :-D. Dom har olika agendor och är inte alltid så enade som många tror. Dom ingår dessutom i stora koncerner - multijättar som hittar på allt möjligt hipp som happ.

Resterande "äger" de bara

äntligen, netflix är precis den tjänst jag väntat på för film likt spotify för musik.
kommer signa upp mig direkt!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-15 18:23

Helt klart intressant. Jag väntar med spänning på de första rapporterna innan jag bestämmer mig för om tåget ska hoppas på eller ej.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-15 22:22

Något som är lovande, mycket lovande är att samtidigt som Netflix är på väg kommer även HBO!
HBO Unveils Scandinavian Joint Venture as Netflix Also Plans Nordic Launch - The Hollywood Reporter

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-15 22:24

Som alltid är rättigheterna allt beror på. Men till skillnad från de svenska alternativen vi har idag så har ju Netflix etablerade kontakter till de amerikanska film- och tvbolagen och till prylleverantörer som Microsoft, det kanske är lovande.

netflix + hbo vore ju mumma!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-08-15 23:06

Jag hoppas verkligen att det kommer gå att köra direkt i AppleTV.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-15 23:26

Vänta med att hurra tills priset och utbudet presenteras. Netflix för 2 år sen var en höjdare nu är det inte så hot. För det andra så räkna inte med 50 kr i månader. Det blir nog mer 100kr i månader för sämre utbud.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-15 23:30
Ursprungligen av Robo-X:

Vänta med att hurra tills priset och utbudet presenteras. Netflix för 2 år sen var en höjdare nu är det inte så hot. För det andra så räkna inte med 50 kr i månader. Det blir nog mer 100kr i månader för sämre utbud.

100skr är inget som kommer att svida hos de flesta då många betalar nära det tiodubbla för TV i Sverige.

Ursprungligen av joakimo:

100skr är inget som kommer att svida hos de flesta då många betalar nära det tiodubbla för TV i Sverige.

När jag hade Spotify Premium hostade jag upp 99 spänn i månaden. Ser inget problem att betala motsvarande för en film-tjänst.

Bevaka tråden