Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mappar/program kopieras när jag drar ut dem på skrivbordet.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fått ett idiotfel jag inte blir klok på, och som tydligen gör att annat spökar också i Mountain Lion på min Imac

Drar jag ett program/eller mapp från Programmappen till skrivbordet så skapas bara ett alias (genväg)
Originalen stannar kvar i Programmappen
Drar jag det till Papperskorgen skapas det inget alias.
Från Papperskorgen kan jag sedan dra ut det på skrivbordet utan att det skapas ett alias

Om jag bara vill dra ur mappen eller programmet till hårddiskens skrivbord kommer det upp en varningsruta med hänglås.
Finder vill göra ändringar. Skriv in ditt lösenord för att tillåta detta.
Samma Varningsmeddelande kommer om jag vill skapa en Ny mapp
Ligger det ett program/dokument eller vad som helst på hårddiskens skrivbord och jag vill lägga det i en mapp på samma bord, skapas inget alias, men originalet stannar kvar..

Inga problem om jag gör samma procedurer inifrån min användarmapp

Varit och kollat på behörigheterna för Hårddisken och de ser OK ut

Det har med Finder att göra gissar jag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-20 09:50

Japp, så är det numera. Kanske har med LaunchPad att göra, att den vill ha alla appar liggande i Program....

Ursprungligen av Pocahontas:

Drar jag ett program/eller mapp från Programmappen till skrivbordet så skapas bara ett alias (genväg)

Nyfiken:
Varför skulle man vilja ha program på Skrivbordet?

Jag ser ingen som helst nytta med det, men lyssnar gärna på en motivering.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nyfiken:
Varför skulle man vilja ha program på Skrivbordet?

Jag ser ingen som helst nytta med det, men lyssnar gärna på en motivering.

Tog bara ett exempel, det kan vara vad som helst som hamnat i programmappen.
Det har aldrig skapats ett alias under de drygt 22 år jag haft Mac..
Inte heller att det ska krävas lösenord för att skapa en ny mapp på hårddisken, går bra på Skrivbordet, men vill jag dra in mappen på hårddisken så krävs det lösen.

Nej något är galet..Funderar på att göra mastodontjobbet att installera från scratch. Min SuperDuperbackup uppför sig likadant om jag startar upp den från frugans iMac, så den kan jag inte använda.. TimeMachine är jag tveksam till var jag ska börja ifrån..

Skit...Förmodlighen är det detta som är orsaken till att jag igår inte heller kan ladda upp min hemsida till MacFamilytree.com.
Det är när den skapat och ska skicka över filen på 250 Mb som uppladdningen stannar vid ungefär 50 Mb..Försökt flera ggr.
Tar jag filen och drar över den till frugans iMac (hon kör SnowLeopard) så är det inga problem med uppladdningen.

Gillar inte Mountain Lion, för mycket strul tycker jag..

Nej, det är inget galet. Det är inte skrivrättigheter utan att ange admin-lösen i rooten på disken i Mountain Lion (har för mig att det inte är det i Lion heller) och det går inte att flytta ut filer / mappar ur programmappen till skrivbordet. Detta är normalt.

Men att det inte går att skapa nya mappar invid de befintliga mapparna System, Bibliotek, Program osv utan att ange lösen kan inte vara normalt?

Ursprungligen av Pocahontas:

Men att det inte går att skapa nya mappar invid de befintliga mapparna System, Bibliotek, Program osv utan att ange lösen kan inte vara normalt?

Det är normalt. Just för att det inte riktigt är meningen att man ska lägga andra filer eller mappar i rooten så är det skrivskyddat. Det går ju genom att ange admin-lösen, men normalt sett så håller man sina mappar och filer i sin hemkatalog. Vill man dela med andra användare så finns mappen "Delat" i Användarmappen att tillgå.

Var väl inte så i Lion?
Absolut inte i SnowLeopard. För det kör jag på två maskiner

I SL är det inte så men jag är rätt säker på att hårddisk-rooten är skrivskyddad i Lion också.

1
Bevaka tråden