Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket nätverkskort sitter i min Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-08-19 22:52

Hej nu är det så att jag har suttit i 7 dagar och letat efter info om vilken trådlös kort som sitter i min macbook pro 2011 tidig
men hittar ej nått. Tacksam om någon vänlig människa kan hjälpa mig det jag vet är att det är ett N kort men vill veta om det är en 150 eller 300 mbits kort som sitter i ? kan man bytta ut den ? skulle helst vilja ha ett 450 Mbit/s kort i den Tacksam för alla svar.

  • Medlem
  • 2012-08-19 22:56

Har du tittat i programmet Systeminformation?

Nu kan jag inte mycket om vad du frågar om, men finns det trådlösa kort för de hastigheterna…?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-08-19 23:59
Ursprungligen av Baron:

Har du tittat i programmet Systeminformation?

Nu kan jag inte mycket om vad du frågar om, men finns det trådlösa kort för de hastigheterna…?

har gjort det och får fram det här AirPort Extreme (0x14E4, 0xD6) hittar inte mycket på google.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-08-20 00:02

Broadcom BCM43xx 1.0 (5.106.98.81.20) står det på min klarar den värkligen av 300 ? eller kanske routern som är kass ?

Ursprungligen av FareMac:

Hej nu är det så att jag har suttit i 7 dagar och letat efter info om vilken trådlös kort som sitter i min macbook pro 2011 tidig
men hittar ej nått. Tacksam om någon vänlig människa kan hjälpa mig det jag vet är att det är ett N kort men vill veta om det är en 150 eller 300 mbits kort som sitter i ? kan man bytta ut den ? skulle helst vilja ha ett 450 Mbit/s kort i den Tacksam för alla svar.

Kortet kan hantera 3 strömmar ("450 Mbit/s") både på 2,4 och 5 GHz frekvensomfången, källa Anandtech.com:

Citat:

Finally, a 2011 MacBook Pro with a BCM4331 based 3x3:3 solution was my last test platform.

AnandTech - Airport Extreme (5th Gen) and Time Capsule (4th Gen) Review - Faster WiFi

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-08-19 23:56
Ursprungligen av hansfilipelo:

Kortet kan hantera 3 strömmar ("450 Mbit/s") både på 2,4 och 5 GHz frekvensomfången, källa Anandtech.com:

AnandTech - Airport Extreme (5th Gen) and Time Capsule (4th Gen) Review - Faster WiFi

Ju men när jag mäter på det trådlösa så får jag bara runt 50 mbps på 2.4 och runt 70-75 mbps på 5.0 ghz har en router N+N 300 mbit/s
det jag fick höra är att sitter en 150 mbp/s kort i MBP 2011 tidig vill ju kunna komma upp i 90-95 trådlöst.

Om du i System Profiler väljer Airport under menyn Network så ser du vad ditt nätverkskort har för chip och vilka standarder det stödjer. Tyvärr ger det ingen information (i Snow Leopard i alla fall) om hastighet på n-standarden.
Dock står det vilket chip som sitter på nätverkskortet (Broadcom BCM43xx i mitt fall) så du kan googla på det. I mitt fall har jag för mig att det är ett 300 Mbps-kort.

I min MBP kan man byta ut kortet, det är ett Mini-PCIe som sitter i. Att hitta ett nätverkskort som är kompatibelt med Apples egna drivrutiner (så du kan använda Airport-symbolen i menybaren t.ex.) är den svåra biten. Har Apple en dator som stödjer 450 Mbps-kort så är det såklart enklast att jakta tag på ett sådant.

Varför ska du ha ett så snabbt kort? Normalt sett bör du sitta relativt nära routern med fri sikt för att kunna upphandla den hastigheten (nätverkskortet och routern kommer överens om en lämplig hastighet). Är man väldigt beroende av fart så är det bäst att satsa på kabel. Då får du också ner svarstiderna ordentligt, om du ska spela.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-08-19 23:58
Ursprungligen av suddgummi:

Om du i System Profiler väljer Airport under menyn Network så ser du vad ditt nätverkskort har för chip och vilka standarder det stödjer. Tyvärr ger det ingen information (i Snow Leopard i alla fall) om hastighet på n-standarden.
Dock står det vilket chip som sitter på nätverkskortet (Broadcom BCM43xx i mitt fall) så du kan googla på det. I mitt fall har jag för mig att det är ett 300 Mbps-kort.

I min MBP kan man byta ut kortet, det är ett Mini-PCIe som sitter i. Att hitta ett nätverkskort som är kompatibelt med Apples egna drivrutiner (så du kan använda Airport-symbolen i menybaren t.ex.) är den svåra biten. Har Apple en dator som stödjer 450 Mbps-kort så är det såklart enklast att jakta tag på ett sådant.

Varför ska du ha ett så snabbt kort? Normalt sett bör du sitta relativt nära routern med fri sikt för att kunna upphandla den hastigheten (nätverkskortet och routern kommer överens om en lämplig hastighet). Är man väldigt beroende av fart så är det bäst att satsa på kabel. Då får du också ner svarstiderna ordentligt, om du ska spela.

tror det är en intel i mitt är inte säker.

AirPort Extreme (0x14E4, 0xD6)

det får jag fram ?

Om du håller inne Alt/Option och klickar på Airport-symbolen i menybaren får du upp vilken hastighet du är uppkopplad mot routern med:

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-08-20 00:45
Ursprungligen av suddgummi:

Om du håller inne Alt/Option och klickar på Airport-symbolen i menybaren får du upp vilken hastighet du är uppkopplad mot routern med:

[ATTACH="CONFIG"]34352[/ATTACH]

Transmit rate får jag med 144-145 borde det inte stå mer ?

  • Medlem
  • 2012-08-20 01:08

Det beror väl på vad din router kan leverera. Jag får lika hög hastighet mot nätet trådlöst som med kabel. Har en Airport Extreme.

Ursprungligen av FareMac:

Transmit rate får jag med 144-145 borde det inte stå mer ?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-08-20 01:17
Ursprungligen av jhm:

Det beror väl på vad din router kan leverera. Jag får lika hög hastighet mot nätet trådlöst som med kabel. Har en Airport Extreme.

Ju det gör ju det nu när jag tänker efter kan stämma att nätverkskortet i Macbook pro 2011 är en 450 Mbit men routern kan bara levarera 300. Vill ha samma hastighet på trådlösa som med kabel som du men kanske ska börja kolla på en annan router ? kanske en Asus RT N66U eller kanske en D-Link Dir-857 får att kunna få ut hela hastigheten ?

  • Medlem
  • 2012-08-20 01:54

Varför inte en Airport Extreme istället? Överlägset bästa router jag någonsin haft!

Ursprungligen av FareMac:

Ju det gör ju det nu när jag tänker efter kan stämma att nätverkskortet i Macbook pro 2011 är en 450 Mbit men routern kan bara levarera 300. Vill ha samma hastighet på trådlösa som med kabel som du men kanske ska börja kolla på en annan router ? kanske en Asus RT N66U eller kanske en D-Link Dir-857 får att kunna få ut hela hastigheten ?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-08-20 02:17
Ursprungligen av jhm:

Varför inte en Airport Extreme istället? Överlägset bästa router jag någonsin haft!

ju det skulle jag med kunna tänka mig ? vad klarar den av då ? hur är täckningen på den ? hur är den jämfört med asus och d-link ?

  • Medlem
  • 2012-08-20 04:20

Asus har jag ingen erfarenhet av, men D-link och Netgears konsumentroutrar är mest skräp om du frågar mig. Överhettningsproblem och annat. Airport Extreme kostar mer, men levererar det den skall. Specifikationer hittar du med google. Har du gigabituppkoppling där du bor?

Ursprungligen av FareMac:

ju det skulle jag med kunna tänka mig ? vad klarar den av då ? hur är täckningen på den ? hur är den jämfört med asus och d-link ?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-08-20 04:23
Ursprungligen av jhm:

Asus har jag ingen erfarenhet av, men D-link och Netgears konsumentroutrar är mest skräp om du frågar mig. Överhettningsproblem och annat. Airport Extreme kostar mer, men levererar det den skall. Specifikationer hittar du med google. Har du gigabituppkoppling där du bor?

ja det har jag men har tagit bara 100/10 från Bredbandsbolaget 1 Gbps kostar på tok för mycket.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-20 04:50

Smallnetbuilder har bra jämförelsemöjligheter. När du kollat den sidan, klicka på "Chart Home" och välj t ex "5GHz UpDown Throughput" eller andra jämförelsetal som känns viktiga.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-08-20 05:21
Ursprungligen av alamode:

Smallnetbuilder har bra jämförelsemöjligheter. När du kollat den sidan, klicka på "Chart Home" och välj t ex "5GHz UpDown Throughput" eller andra jämförelsetal som känns viktiga.

har kollat in det verkar luta åt en Asus RT U66N ? vad tycker du själv ?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-20 17:38
Ursprungligen av FareMac:

har kollat in det verkar luta åt en Asus RT U66N ? vad tycker du själv ?

Jag skulle köpa en Apple Airport. De kommer alltid funka med Mac och de kommer inte på många år kunna ignorera att 90% av alla datorer är PC. Dvs kommer alltid fungera för båda. Min Mac får nån gång ibland udda WiFi-problem när jag besöker folk som har andra märken på WLAN-routers.
Köpte i förfjol en Time Machine till mig själv och tidigare i år en Airport Extreme till ett litet kontor med blandad miljö. Mycket nöjd, aldrig några problem. Håller med om att det i princip är osnyggt att ha en App för att administrera, men i praktiken gör det mig inget.

Huruvida en router kan trycka igenom 150 Mbps eller 450 Mbps när man står inom nån meter är ganska ointressant så länge internetlinan är en eller två tiopotenser lägre och man oftast sitter lite längre ifrån. Hanterar man stora videofiler eller annan tung data mot lokala servrar så kanske det är viktigare, men siffrorna är ändå bara teoretiska maxima, så då är det nog läge att dra ethernetkabel ändå.

Möjligen om du behöver 802.11ac (p.g.a, vad vet jag, forskningsändamål?) eller avancerad QoS, VLAN, eller andra features, så är det värt att titta bortom Apple, eller vänta tills de uppdaterar sina Airports.

Tycker jag.

Ursprungligen av alamode:

Min Mac får nån gång ibland udda WiFi-problem när jag besöker folk som har andra märken på WLAN-routers.

Det här beror på att 90% av sveriges befolkning sitter på budgetrouters. Köper man kvalitativa komponenter, oavsett märke, så ska man förvänta sig ett gott resultat.

Det ska däremot påpekas att Apple alltid använder några av de bättre radiokretsarna på marknaden och väl dimensionerad systemarkitektur för routing i sina produkter. Skillnaden mellan Apple andra leverantörer är att de andra leverantörerna även har skräpprodukter för budgetmarknaden.

Till TS: Gå med vilken produkt du själv känner passar dina behov. Både Airport Extreme och ASUS RT U66N kommer att göra dig mer än nöjd.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-08-21 02:14
Ursprungligen av hansfilipelo:

Det här beror på att 90% av sveriges befolkning sitter på budgetrouters. Köper man kvalitativa komponenter, oavsett märke, så ska man förvänta sig ett gott resultat.

Det ska däremot påpekas att Apple alltid använder några av de bättre radiokretsarna på marknaden och väl dimensionerad systemarkitektur för routing i sina produkter. Skillnaden mellan Apple andra leverantörer är att de andra leverantörerna även har skräpprodukter för budgetmarknaden.

Till TS: Gå med vilken produkt du själv känner passar dina behov. Både Airport Extreme och ASUS RT U66N kommer att göra dig mer än nöjd.

Jag tror det med med Asus RT-N66U borde jag kunna komma upp i 100Mbit trådlöst tycker jag eftersom den klarar 450 Mbit och det gör ju Mackbook pro med eller har jag fel ? ingen som kan mätta sin resultat mot Bredbandskollen ? helst om ni har en Asus RT-N66U eller d-link dir 857 vore tacksam för svar tacksam för alla svar.

Ursprungligen av FareMac:

Jag tror det med med Asus RT-N66U borde jag kunna komma upp i 100Mbit trådlöst tycker jag eftersom den klarar 450 Mbit och det gör ju Mackbook pro med eller har jag fel ? ingen som kan mätta sin resultat mot Bredbandskollen ? helst om ni har en Asus RT-N66U eller d-link dir 857 vore tacksam för svar tacksam för alla svar.

Jag förstår inte din besatthet av att uppnå 100 MBit/s över WiFi om jag ska vara helt ärlig. Ska du köra servertjänster trådlöst?

Ingen accesspunkt garanterar att du når 100 Mbit/s - det beror på din omgivning. Om du ska köra servertjänster rekommenderar jag snarare att köra det på en dedicerad maskin, av många fler anledningar än nätverkshastighet.

Som referenspunkt kommer jag i alla fall upp i 60 Mbit/s med min MacBook AIR (Late 2010, 2 samtidiga strömmar) och Airport Extreme gen 4 (EJ den som säljs nu) men frågan kvarstår - vad är det du vill göra med din MBP?

edit: Här har du prestandasiffror för MBP 2011 och Airport Extreme Gen 5, samtliga värden ligger mellan 120-190 Mbit/s vid perfekt mottagning: http://www.anandtech.com/show/4577/airport-extreme-5th-gen-and-time-capsule-4th-gen-review-faster-wifi-/6

Senast redigerat 2012-08-21 20:18
  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-08-21 21:26
Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag förstår inte din besatthet av att uppnå 100 MBit/s över WiFi om jag ska vara helt ärlig. Ska du köra servertjänster trådlöst?

Ingen accesspunkt garanterar att du når 100 Mbit/s - det beror på din omgivning. Om du ska köra servertjänster rekommenderar jag snarare att köra det på en dedicerad maskin, av många fler anledningar än nätverkshastighet.

Som referenspunkt kommer jag i alla fall upp i 60 Mbit/s med min MacBook AIR (Late 2010, 2 samtidiga strömmar) och Airport Extreme gen 4 (EJ den som säljs nu) men frågan kvarstår - vad är det du vill göra med din MBP?

edit: Här har du prestandasiffror för MBP 2011 och Airport Extreme Gen 5, samtliga värden ligger mellan 120-190 Mbit/s vid perfekt mottagning: AnandTech - Airport Extreme (5th Gen) and Time Capsule (4th Gen) Review - Faster WiFi

Kommer köra en NAS-server som jag kommer strema mycket till och från sen behöver det inte absolut vara 100mbit/s men vill bara kunna använda så mycket som möjligt av hastigheten när jag ändå bettalar för det. sen kan det vara så att jag nöjer mig med den routern jag får låna av BBB glömde nämna det kommer få en Zyxel 2812.

Min andra fråga är ska jag satsa på och köpa antenner istället till den ? och i så fall vad är skillnaden mellan en 5 dbi 6 dbi och 7 dbi antenn vad jag kan hitta verkar 7 dbi vara dyrare än 8 dbi antenn

det jag kommer ha kopplat till den samanlagt är

Readynas ultra 4 med kabbel till routern

och det här kommer vara trådlöst

1st macbook pro 2011 tidig
1st Sony vaio bärbar
1st mediaspelare
1st dreambox
1st Ipad 2
1st Apple tv3
1st Playstation 3
2st iphone 4S

Ursprungligen av FareMac:

Kommer köra en NAS-server som jag kommer strema mycket till och från sen behöver det inte absolut vara 100mbit/s men vill bara kunna använda så mycket som möjligt av hastigheten när jag ändå bettalar för det. sen kan det vara så att jag nöjer mig med den routern jag får låna av BBB glömde nämna det kommer få en Zyxel 2812.

Min andra fråga är ska jag satsa på och köpa antenner istället till den ? och i så fall vad är skillnaden mellan en 5 dbi 6 dbi och 7 dbi antenn vad jag kan hitta verkar 7 dbi vara dyrare än 8 dbi antenn

det jag kommer ha kopplat till den samanlagt är

Readynas ultra 4 med kabbel till routern

och det här kommer vara trådlöst

1st macbook pro 2011 tidig
1st Sony vaio bärbar
1st mediaspelare
1st dreambox
1st Ipad 2
1st Apple tv3
1st Playstation 3
2st iphone 4S

Jag skulle verkligen välja att använda en annan router än den BBB skickar med - dessa är i 10 fall av 10 av lägre kvalitet.

Både Asus RT N66U och Airport Extreme har möjlighet att använda dubbla band (2,4- och 5 GHz). Se till att separera de mest krävande (mediaspelare, MacBook Pro och Sony Vaio är min uppskattning där) enheterna till olika band i största möjliga mån.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-08-21 22:30
Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag skulle verkligen välja att använda en annan router än den BBB skickar med - dessa är i 10 fall av 10 av lägre kvalitet.

Både Asus RT N66U och Airport Extreme har möjlighet att använda dubbla band (2,4- och 5 GHz). Se till att separera de mest krävande (mediaspelare, MacBook Pro och Sony Vaio är min uppskattning där) enheterna till olika band i största möjliga mån.

i för sig har du rätt där men då ska jag böra allt på 2.4 och Macbook pro på 5.0 ghz för att få max fart på den då ?

den som man får från BBB är ju zyxel 2812 den ska inte vara så dum den föra zyxel 2602 var för långsam däremot jag kommer troligen bytta till en asus RT-N66U den verkar både bra och stabil. NU har jag en belkin play max N+N 300mbit det jag har haft problem med den är att när jag tankar ner så kan inte min fru surfa på nättet ? trots 100/10 mbit lina. glömde nämna det men det som är viktigare för mig är att routern är stabil att dom andra i nätverket kan surfa och strema samtidigt som man laddar ner gerjer på macbooken.

om man sägger så här hellre 70 mbits stabila än 100 ostabila sen vill man ju alltid få ut så mycket som möjligt men så stabilt som möjligt.
så vad routern kostar spelar ingen roll bara den presterar och man inte behöver bytta ut den på 2 år åtminstone.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-20 10:30

Blanda inte ihop länkhastighet med routingprestanda. Det ni ser i menyn med optionknappen är länkhastighet. Routingprestanda är något som man mäter upp med utrustning i båda ändar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-20 11:35
Ursprungligen av frazze:

Blanda inte ihop länkhastighet med routingprestanda. Det ni ser i menyn med optionknappen är länkhastighet. Routingprestanda är något som man mäter upp med utrustning i båda ändar.

Blanda inte heller ihop routingprestanda med throughput för det trådlösa.

Med en 450 Mbps lösning så kan man få drygt 100Mbit i verkligheten.
Resten försvinner i overhead mm.

Hastigheten sjunker snabbt med avståndet och väggar etc.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-21 09:45
Ursprungligen av FareMac:

Jag tror det med med Asus RT-N66U borde jag kunna komma upp i 100Mbit trådlöst tycker jag eftersom den klarar 450 Mbit och det gör ju Mackbook pro med eller har jag fel ? ingen som kan mätta sin resultat mot Bredbandskollen ? helst om ni har en Asus RT-N66U eller d-link dir 857 vore tacksam för svar tacksam för alla svar.

Som jag skrev, kort avstånd utan väggar och störningar så går det.

Sedan måste ju alla saker hålla samma fart om du skall få ut dina 450MBit/s.

Har du två antenner kanske du kan få b/G prylar som iPhones etc att husera där.
Men en enda enhet som är slöare - och hela nätet bromsas (minsta gemensamma nämnare gäller)

Sedan har du ju trafik åt flera håll i ditt trådlösa som slöar ner det.

Mitt råd, och många andras, är att satsa på tråd till det som är kritiskt.

Själv har jag en ATV2:a till TV'n - den går på tråd, för att jag har störningar och 14 grannar med trådlösa nät.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-08-21 22:33
Ursprungligen av Goflorp:

Sedan måste ju alla saker hålla samma fart om du skall få ut dina 450MBit/s.

Har du två antenner kanske du kan få b/G prylar som iPhones etc att husera där.
Men en enda enhet som är slöare - och hela nätet bromsas (minsta gemensamma nämnare gäller)

Sedan har du ju trafik åt flera håll i ditt trådlösa som slöar ner det.

Mitt råd, och många andras, är att satsa på tråd till det som är kritiskt.

Själv har jag en ATV2:a till TV'n - den går på tråd, för att jag har störningar och 14 grannar med trådlösa nät.

det mest kritiska skulle jag säga är mediaspelaren så jag kollar filmer över för den har ingen vettig nätverkskort man kan ju dra kabel till den men vill helst slippa. och den trådlösa kortet jag har till den är ju bara N150Mbit ingen vidare fart på full HD filmer över trådlösa och jag vet inte om nån annan usb nätverkskort passar till den föutom det egna.

Bevaka tråden