Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cocoa: hur får jag reda på när nätverket ansluts?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-07 07:15

Jag håller på att skriva ett automatiskt inloggningsprogram till Uppsala universitetsnät (vet att behovet finns på andra ställen, Telias bredband tex. :rolleyes: )

För att slippa köra detta manuellt varje gång man vaknar från vila/återansluter ethernet så vore det oerhört praktiskt om programmet kunde ta emot någon sorts event som säger att:

A. nätverket har anslutits (jag vet att detta går, Apples mail tex. känner av det)
eller
B. datorn har vaknat från vila

Några idéer om hur jag kan plocka upp sådana events? Andra lösningar?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-07 09:44

Spontant skulle jag påstå att om jag vore IT-säkerhetschef på universitetet skulle jag tvärförbjuda sådana lösningar då man i och med det har gått runt det viktigaste skyddet mot obehöriga. Vem som helst som kan lägga sin hand på en sån makin är ju inne direkt i och med att maskinen startar/vaknar....i Telias fall är det lite löjligare då man sätter ett skydd på en point to point förbindelse in i deras system från slutanvändare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-07 13:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Spontant skulle jag påstå att om jag vore IT-säkerhetschef på universitetet skulle jag tvärförbjuda sådana lösningar då man i och med det har gått runt det viktigaste skyddet mot obehöriga.

Konstigt va, att de nästintill uppmuntrar detta! Enda problemet som anges, och som kan leda till avstängning, är om ens påloggningsprogram genererar för mkt. onödig trafik till inloggssidan. :rolleyes:

Så detta är vad jag vill undvika genom att bara logga in när det behövs...

Edit: det är verkligen konstigt att de tillåter sånt här men ändå har behörighetssystemet... Förutom detta är varje uttag låst till ett viss MAC-ID så det är inte direkt så att vem som helst kan göra vad som helst ändå!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-07 13:43

Nu har jag funnit hur man tar emot events för vila/vakna.
Detta dokument beskriver Power management från IOKit.

Jag misstänker att nätverksaktiviteten som jag egentligen letar efter tas emot på samma sätt. Synd bara att Apples dokumentation är så himla snårig ibland (eller så är det Arru som är okunnig )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-07 16:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av arru

Edit: det är verkligen konstigt att de tillåter sånt här men ändå har behörighetssystemet... Förutom detta är varje uttag låst till ett viss MAC-ID så det är inte direkt så att vem som helst kan göra vad som helst ändå! [/B]

Mmmm, det är lite konstigt, så klart att Mac-adresseringen skyddar lite men kommer du fysiskt åt en klient så är du ju inne med autoinloggningens hjälp.... Jag antar att alla som har apparater också har inloggning på klienten tillslagen, eller....host, host?

I mitt tycke skulle väl autoinloggning inte vara tillåten och alla som ansluter sig skulle krävas att ha inloggning på sin lokala klient. Då har man ju åtminstone nått enviss rudimentär säkerhet vilket väl borde gynna både universitetet och den enskilde studenten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-07 16:55

Men då kunde de väl för baskemej åtminstone stödja PPPoE så skulle det inte ens vara aktuellt med autoinloggning! Jag låser dörren innan jag går hemifrån, så jag känner mig knappast gynnad av det nuvarande systemet...

Kanske läge att bilda en ny tråd: vad som är fel med Uppsala Studentnät

Ingen som har uppslag om min fråga annars?

1
Bevaka tråden